Jump to content

Noen tanker om bruk av en Honda EU20i generator i båt?

dennrick

Recommended Posts

Hei og Godt Nytt år!

Har en slik en Honda som nevnt, men har noen begrenseninger ift bruk pga bråk ift båtnaboer, spesielt i uthavner når vi ikke vil hjem, har vært en stund, og vi er nære ved å ta batteriene litt for lavt. Har noen ganger funnet egnede steder å gjemme Hondaen langt unna med lang kabel til båten, men ikke alltid.

Har forhørt meg litt rundt om en båt generator som ikke bråker-typisk diesel med variabelt turtall. Koster en formue: 100-150 båtlapper. I kontrast kostet Hondaen 10k. Og jeg har den allerede.

Er det noen som har tanker om smarte løsninger ift en mulig forsvarlig innstallasjon av Hondaen i en båt der man kan redusere støyen samtidig? Vet at motorrommet ikke er ok.

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du har vel det frittståande aggregatet med minst støy allerede så det er lite å henta på å skifta det ut med tilsvarande.

Det rimeligaste er vel å forsterka batteribanken og ev, setja inn ein vannvarmar slik at du får varmt vatn ( viss du ikkje har det allerede? )

Eg ville vurdert det slik: Kva er det som skapar begrensing for kor lenge du kan ligga? - Er det kun batteri, eller møter du problem med tankkapasitet på vatn og septik også?

Viss det er kun straum; så kan dei tiltaka eg har nevnt, kombinert med solcellepanel vera eit alternativ å vurdera. Viss dette heller ikkje held mål, så er eit stasjonert dieselaggregat det grommaste.

Då ville eg valgt ein modell med lavt turtal, typisk 1500rpm, dei er selfølgeleg dyrare og tyngre, men du har det igjen på støy og levetid.

Det var vel egentleg ikkje dette svaret du var ute etter, men "fastmonterte" bensinaggregat vil eg betakka meg for.. :nonod:

Jeg har min fastmontert i motorrommet med eksosslange, lyddemper/potte og eksos ut i egen skroggjennomføring. Funker flott og bråker ikke allverdens. På de varmeste dagene kjører jeg evt litt motorromsvifte for å få dratt ut litt varme. Har snorstart, så må "nedi å dra i gang", det er eneste minus :-) + litt bensinspåfylling i ny og ne. Har kuleventil ved skrog jeg vender om på eksosen for å ikke få vannsprut inn i eksos ved gange / båtvask. Ikke like bra som diesel generator , men likevel funksjonelt og ingen naboklager.

Jeg var i samme situasjon som deg, dennrick.

Har eu 10, men kviet meg for å sette den i land p.g.a.støy.

Vurdeerte også en slags "fastmontering".

For vår del var det kun 12v. lading av batteripakka som var behovet.

Det lille vi trengte 220v. til var inverter nok.

For oss ble løsningen den største Efoyèn.

Dyr, men helt genial.

Ingen begrensning på strømmen lenger, og helt lydløs.

Men dette var vel heller ikke svaret du var ute etter...

Jag har också funderat på detta om att sätta det i motorum. Det jag har tänkt på är att bensinen vill kanske förånga sig när huvud motorn är igång och är då rädd att gaser ska läcka ut i motorummet med eventuellt brand som följd. Tänkte eventuellt ha elverket i motorum men då att isolera kassen det står i gott så den inte ska utsättas för allt för mycket värme

Jeg har min fastmontert i motorrommet med eksosslange, lyddemper/potte og eksos ut i egen skroggjennomføring. Funker flott

Får du brann i båten har du ett stort problem.

Du får nøyaktig null i forsikringsutbetaling, og det uansett hva som er brannårsaken.

Dette har jeg diskutert med flere takstmenn. Du kan til og med bli ertstatningsansvarlig for følgeskader på andre båter, bryggeanlegg etc.

Dette er aggregater kun godkjent for bruk ute i friluft. Punktum.

Men er en meget bemidlet og har råd å stå som selvassurandør er det sikkert en fin løsning.

Hei igjen,

Takk for svar på dette. På mine diesel Volvoer så står det et skilt om at det ikke skal noe med bensin ned til de.. Så jeg vil ikke sette generatoren i motorrommet.

Ellers er det vel slik at vann også er en begrensning, men funderer på å montere inn en ekstra vanntank - mulig en fleksibel en som kan ligge i et stuverom under dørken. Septik er greit - vi kan stikke ut og tømme og ofte er vi videre til en annen naturhavn (dog blir det begrensede distanser, så lite kjøring).

Ser at noen over har eksosadapter/lyddemper på generatoren. Er det stor forskjell i "lydbildet" da? Det jeg egentlig tenkte på var om jeg kunne feste generatoren nede i det store rommet jeg har under solsengen akterut, sørge for lufttilførsel og lede eksosen ut i en slange. Går det f.eks an å legge slangen i vannet da isåfall?? Utfordringen er igjen å ikke sjenere andre nevneverdig med støyen.

For oss ble løsningen den største Efoyèn.

Dyr, men helt genial.

Ingen begrensning på strømmen lenger, og helt lydløs.

Men dette var vel heller ikke svaret du var ute etter...

Dette er egentlig også interessant. Jeg har en kapasitet på 700Ah. Bruker du inverter også? For dette alternativet kan jo vurderes dersom jeg kan kjøre inverter en gang i døgnet for å varme opp varmt vannet, og eventuelt kjøre el grill og mikrobølgeovnen for å lage middag. Har ikke sette på dette i detalj, men jeg antar at dette kanskje vil dra for mye ut av batteriene?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg hadde 460 amp.

Brukte kun inverter til lading av div. kameraer og slikt som jeg ikke hadde 12v. lader til.

Iløpet av et døgn holdt den forbruket i sjakk og ladet litt i tillegg

Dette er jo ikke ment for topping av batteriene, da blir det meget kostbart, men for å kunne nyte de ekstra dagene på skjæret.

Iløpet av fire ferieuker i fjor, brukte jeg ikke landstrøm.

Men med el. grill og mikro veit jeg ikke helt...

Det må det regnes på.

Men for oss var i alle fall Efoyèn helt super :thumbsup:

Litt av argumentet for å investere i Efoy, var at vi kunne flytte den over ved bytte av båt.

Men kjøper visste veldig godt hva Efoy var, så den ville han gjerne ha med...

Dette er egentlig også interessant. Jeg har en kapasitet på 700Ah. Bruker du inverter også? For dette alternativet kan jo vurderes dersom jeg kan kjøre inverter en gang i døgnet for å varme opp varmt vannet, og eventuelt kjøre el grill og mikrobølgeovnen for å lage middag. Har ikke sette på dette i detalj, men jeg antar at dette kanskje vil dra for mye ut av batteriene?

Ikkje for å vera frekk, men eg trur ikkje denne form for straumbruk i uthavn lar seg løysa med brenselscelle/inverter.

Eg trur dette peikar mot ein generatorinstallasjon. :wink:

... Septik er greit - vi kan stikke ut og tømme og ofte er vi videre til en annen naturhavn (dog blir det begrensede distanser, så lite kjøring).

... Utfordringen er igjen å ikke sjenere andre nevneverdig med støyen.

... dette alternativet kan jo vurderes dersom jeg kan kjøre inverter en gang i døgnet for å varme opp varmt vannet, og eventuelt kjøre el grill og mikrobølgeovnen for å lage middag. Har ikke sette på dette i detalj, men jeg antar at dette kanskje vil dra for mye ut av batteriene?

Bare for å tenke litt høyt...

Vi er også ofte i den situasjonen at vi ligger litt lenge på hvert sted, med påfølgende utfordring med strøm og vann. Solcellepanelet hjelper godt på når det er lange dager med sol, men har sine begrensninger da vi liker å være ute nær sagt uansett vær. Jeg gikk derfor til innkjøp av et bærbart strømaggregat for "nødbruk", dvs. kunne forlenge tiden litt hvis vi egentlig ikke ønsket å flytte på oss.

Ut fra hva du beskriver har du en stor batteribank og to motorer. Det første jeg ville gjort (om du ikke har det allerede) er å montere eksterne laderegulatorer til begge dynamoer og koble dem slik at forbruksbanken får maksimalt med lading når motorene først er i gang. En annen mulighet er jo også å sette inn større landstrømslader slik at tiden med aggregatet i gang blir best mulig utnyttet.

Å kjøre varmtvannsbereder, micro og elektrisk grill på inverter blir jo å gå en helt annen vei. Dette er vel strømslukere som fordrer landstrøm eller aggregat. Andre muligheter er jo gassgrill dieselvarmer til vann.

Efoy + vannvarmer løser jo varmtvannet. Skal man ha skikkelig kontinuerlig luksus må man nok opp på de dyre og tilnærmet lydløse aggregatene, ja. Dyre, store og tunge.

Har selv en mindre Mase aggregat. Bråker litt, men jeg bruker det. Hvis det ryker står nok Efoy og dieselvarmer på varmtvannstanken som et hett alternativ.

Kjenner flere med en aller annen fastmontering av løst bensinaggregat. Det virker jo - men ville jeg gjort det selv? Nix.

Bensinaggregat i et motorrom?
Min holdning er meget enkel: NO WAY!!!!
Når man vet litt om hvilken eksplosjonskraft som ligger i bensindamp, dvs en liten bensinlekkasje som har blandet seg med luften i motorrommet - da burde man få våkenetter. Hvis man i tillegg tenker litt på hvor mange tennkilder som finnes i et motorrom,brytere, releer, startmotor, varme flater, osv - da burde man få panikk og slå fra seg tanken øyeblikkelig!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Bensintanken til aggregatet er jo på aggregatet og lufting av tanken blir da i motorrom. En bensinmotor har gjerne seperat bensintank med lufting gjennom bensinpåfyllingen på utsiden av skroget.

Ergo aggregat med påfyllt bensin danner bensindamp i motorrom.

Ville ha montert større batteripakker og evt ha aggregatet som kriseløsning, på land..

Når det gjelder varmtvatn. Vil det fungere å montere "BilWebasto" og VVbereder beregnet for kjølesløyfe til motor? Dyr løysning ja, men sparer strømforbruk:)

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)

Bensintanken til aggregatet er jo på aggregatet og lufting av tanken blir da i motorrom. En bensinmotor har gjerne seperat bensintank med lufting gjennom bensinpåfyllingen på utsiden av skroget.

Ergo aggregat med påfyllt bensin danner bensindamp i motorrom.

:)

Jeg har god gjennomlufting på motorrom, og kjører også avsug/vifter når jeg har den i bruk. Teoretisk er jeg enig i deg , men sover likevel godt om natten i båten og har hatt en slik løsning fungerende i mange år :-)

Lagrer også 10 liters reservekanne for jolla i motorrom uten bekymringer for dette.

Jeg har ikke kikket nærmere på min EU20 da jeg ikke har behov for å ha den i båten og dermed ikke vurdert muligheten for følgende løsning, men kunne et alternativ være å koble ekstern tank til denne og montert tanken et sted med bedre lufting og vekk fra tennkilder, slik at en slapp bensindampfaren i motorrommet?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...