Jump to content

Skifte motorlabber/gummidemperne på en VP 2003 med seildrev S120

pege

Recommended Posts

Hei

Vi trenger å skifte motorlabber på vår VP 2003. Type motorlabber er gått ut av produksjon og nye fra forhandler har temmelig stiv pris. Av ulike innlegg på Båtplassen ser jeg ulike motorlabber fra Metalisiyc, elBe ol.
Jeg har tilgjengelig 8-10 stk av denne motordemperen, Metalastic cuchyfloat 17-1600, 65 shore, med M12 boltefeste.

bilde

I følge tabell skal de brukt på marinemotorer tåle maks belastning 80 kg. Vekten av motoren med S-drev er ca. 180 kg. Opplagring er to i front og en bak på gir/seildrev.
Imidlertid er originale dempere festet på skrå fra motor mot et bærejern som igjen er festet til motorfundamentet. De nye motorlabber kan ikke montere på denne måten. Det er ikke nok metall i bærejernet.

Jeg har da to alternativer (som jeg ser det)
1. Bytte ut dagens dempere med en avstandsstykke av jern eller aluminium og sette motorlabbene der dagens justeringsskruer står. Se figur 1 og 2.

bilde

Figur 1.

bilde

Figur 2.

2. Fjerne alt av dagens fester, (motorlabber og bærejernet og motordemperfeste) og lage nye i vinkel som går ut til de nye motorlabbene. Ser jo at de fleste motorer er opphengt på denne måten.

bilde

figur 3

Metode 1 er enklest å få til på en relativ enkel måte. Metode 2 krever mer maskinering av deler og tar nok lengre tid.
Mitt egentlig spørsmål er. Er det noen grunn til at VP montere motordemperne på skrå og hva var hensikten med bærejernet?

Var innom lokal VP forhandler i dag. Motorlabbene foran og bak har ulikt nr. Demper med nr. 838262 er de bak og koster 1/3 av de foran med nr. 840845. Lokal forhandler kunne ikke forklare dette, men hadde en teori om stivhet (shore), men hvor stor stivheten er kunne han ikke finne ut av. Videre søk i hans delekatalog og på nett, viser at en VP 2003AG bruker vinklede fester foran. Hvilken motorlabb som er brukt til den er ikke oppført. Vil undersøke videre om vi bygger om til vinkel-feste og bruker Metalastic sine dempere.

• 6 måneder senere...

Jeg har også en VP 2003 (riktignok en 2003T, men lik nok) og 120s Seildrev.

Bakre motorlabb har tatt kvelden (se bilder) og den klarer jeg ikke finne delenummer til.

Jeg var på LaSa og de ga meg en med delenummer 840545 og den kostet den nette sum av 1.470,-

Det er etter det jeg forstår slik at den skal monteres foran og da bytter jeg vel den i samme slengen (må bare kjøpe en til).

Den bakre ser helt annerledes ut og koster sikkert 3 ganger mer...

jeg får se om de har riktig type på lager, for den ser i hvertfall ikke ut som den på bildet over med nummer 838262

bilde

bilde

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...