Jump to content

Bærbar vhf, skal den ha samme mmsi nr som stasjonær


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hvordan kaller du opp Tjøme radio fra en annen båt?

 

Sitat

Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens?

Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tjømme Radio dette er LG XXXX er dessverre ombord i feil båt pos. xxxxxxxN vvvvvvE .

 

Fant dette

I en nødsituasjon er det avgjørende at man har fått tildelt MMSI-nummer og programmert dette i VHFen for at nødsystemet skal fungere etter hensikten.

MMSI-nummeret består av 9 siffer. Skipets nummer (i Norge) er oppbygd slik: MID (3 siffer) + 6 siffer. MID-nummer i Norge er 257, 258 eller 259. Siste sifferet hos lystbåter er vanligvis 0, mens siste to siffer hos yrkesfartøy er 00. Stasjoner på land har MMSI-nummer bestående av 00 + MID + 4 siffer. Kyststasjonene har følgende nummer: Tjøme radio: 002570100 Rogaland radio: 002570300 Florø radio: 002570500 Bodø radio: 002570700 Vardo radio: 002570900 Felles for kystradioene: 002570000 Det er også enkelte andre landstasjoner som har slike nummer.

Håndradioer får tildelt MMSI i en egen serie bestående av 8 + skipets MMSI-nummer (- siste siffer). Hvis f.eks. MMSI-nummeret til konsesjonen er 257123450, så blir den håndholdtes MMSI-nummer 825712345. Dette er fordi en stasjonær radio er knyttet til en bestemt båt, mens en håndradio ikke trenger en egen konsesjon.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da har jeg fått nytt dokument fra Telenor. Så nå er White Lady registrert med en stasjonær DSC og en bærbar uten DSC.

Jeg spurte samtidig om det var lov å ta med den bærbare ombord i fremmed båt. Å fikk til svar at det er helt i orden. Jeg skal da bruke kallesignalet og mmsi nr til White Lady

Endelig ble det Bobåt

Link to post

......

Håndradioer får tildelt MMSI i en egen serie bestående av 8 + skipets MMSI-nummer (- siste siffer). Hvis f.eks. MMSI-nummeret til konsesjonen er 257123450, så blir den håndholdtes MMSI-nummer 825712345. Dette er fordi en stasjonær radio er knyttet til en bestemt båt, mens en håndradio ikke trenger en egen konsesjon.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF

 

En bærbar er også tilknyttet en bestemt båt, på samme måte som den stasjonære. Det spesielle MMSI-nr er vel for å indikere at den ikke nødvendigvis trenger å være ombord i moderfartøyet hele tiden.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Jeg fortalte akkurat hva jeg hadde tenkt. Ta den med når jeg skal på tur med en kamerat i båten hans. Da har jeg tenkt å ha med min bærbare. Det var i orden sa damen på lisenskontoret. Kanskje var hun bare grei. Det vet ikke jeg. :) men jeg fikk det skriftlig :)

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Så lenge DSC aktiveres eller man oppgir posisjonen du og radioen befinner deg, er det vel det som er den essensielle informasjonen som trengs for å finne deg.

Om du befinner deg i din egen båt, kameratens båt, en redningsflåte eller ligger i sjøen er vel underordnet for å sende noen til riktig posisjon. Når de er 200 meter unna kan det være greit å vite hva de skal lete etter, men det har du sikkert fortalt i mellomtiden. Forstår ikke problemet med at man tar radioen med seg om man er i en annen båt enn moderskipet.

Link to post

Så lenge DSC aktiveres eller man oppgir posisjonen du og radioen befinner deg, er det vel det som er den essensielle informasjonen som trengs for å finne deg.

Om du befinner deg i din egen båt, kameratens båt, en redningsflåte eller ligger i sjøen er vel underordnet for å sende noen til riktig posisjon. Når de er 200 meter unna kan det være greit å vite hva de skal lete etter, men det har du sikkert fortalt i mellomtiden. Forstår ikke problemet med at man tar radioen med seg om man er i en annen båt enn moderskipet.

 

Det å oppgi feil identitet er selvsagt et problem også her, om han ikke er ombord i White Lady så skal han heller ikke si det. Noe annet vil garantert medføre masse forvirring og misforståelser i en eventuell redningsaksjon. Dette forstår du sikkert. Denne VHFen skal brukes i tilknytning til den båten den er registrert på.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Jeg fikk jo beskjed om å bruke mmsi og kallesignalet til moderskipet. Så hvis jeg da skal kalle opp moderskipet må det vel bli å rope med samme kallesignalet for begge vil jeg tro. Men i den Vhf boka jeg hadde var ikke dette noe tema.

 

Det står nok lite om dette i reglementet, men i praksis så er det vanlig å bruke båtnavnet pluss noe som identifiserer følgefartøyet, f.eks. White Lady dette er White Lady Jolle1..Du kan også bruke DSC, det er en av fordelene med eget MMSI på den bærbare. Kall moderfartøyet sit MMSI på DSC og avtal arbeidskanal på vanlig måte uten å gå veien om k16.

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

 

Det står nok lite om dette i reglementet, men i praksis så er det vanlig å bruke båtnavnet pluss noe som identifiserer følgefartøyet, f.eks. White Lady dette er Cy Jolle1..Du kan også bruke DSC, det er en av fordelene med eget MMSI på den bærbare. Kall moderfartøyet sit MMSI på DSC og avtal arbeidskanal på vanlig måte uten å gå veien om k16.

 

Har det skriftlig.

""Det kan du gjøre som du beskriver nedenfor. Jeg vil likevel anbefale at du overtaler naboen til å kjøpe sin egen VHF og få denne registrert. Og ta VHF Kurs""

 

,, Dette er White Lady LAxxxx MMSI 25xxxxxxxx er om bord i ” BUSTER pos XXXXXN XXXXXE OSV." nød på kanal 16 skal en ringe eller få værrapport skal en bruke en arbeidskanal.

 

Og så var det med rekkevidden da, som på en håndholdt er begrenset.

 

Skal en rope på eget moderslip bør en avtale lyttevakt på L2 eller 77 så en slipper å få fiske historier på kanal 16.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 

Har det skriftlig.

""Det kan du gjøre som du beskriver nedenfor. Jeg vil likevel anbefale at du overtaler naboen til å kjøpe sin egen VHF og få denne registrert. Og ta VHF Kurs""

 

,, Dette er White Lady LAxxxx MMSI 25xxxxxxxx er om bord i ” BUSTER pos XXXXXN XXXXXE OSV." ..............

 

OK. Jeg tror vedkommende du har hatt kontakt med tar feil. Men dette med bærbar m/DSC er jo ganske nytt, så det er mulig det har skjedd noe med reglement og prosedyrer jeg ikke har fått med meg. For meg ser dette mildt sagt merkelig ut :worry:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...