Bjørn Løvjomås Startet 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2015 Hei Har kjøpt meg bærbar vhf Standard Horizon HA 300 E. Skal den programmeres med samme mmsi nr som stasjonære vhf ombord? Den blir jo mest brukt på flyvebroen i godt Vær. Men kan og bli tatt med i andre båter om jeg skal være med andre på tur. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Etter det jeg husker ja. båten har konsesjon. Du med sertifikat kan bruke andre stasjoner i andre båter. Tar du med VHF i annen båt blir det feil hvis du trykker på panikk knappen. Redigert 13.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Trodde også det. Men på Maritim Arendal sa de nei. Så jeg er litt usikker :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dykker Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Ekstra VHF bør ha (nesten) lik MMSI med unntak av ett siffer. Står mer om dette på nettet. Grunnen er bl a at redningsskøyte o.l. da kan skjønne at vedkommende ikke er ved stasjonær VHF, men ved den andre, f eks i redningsflåten. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Står ikke noe i manual om programmering av mmsi nr. Står Atis. Men det er jo noe annet. Jeg tenkte mest å ta denne med når jeg er i andre båter uten vhf. Føler meg tryggere med bærbar vhf enn kun tlf Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bonus Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Såvidt jeg kan lese meg til, så har ikke denne VHF'en DSC funksjon, og da trenger den heller ikke et innlagt MMSI nummer .. ?! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Hvordan kaller du opp Tjøme radio fra en annen båt? Sitat Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens? Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr. Redigert 13.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Det stemmer Bonus. Fikk nettop svar fra kurssenter til telenor maritime radio. De sier det samme. Men jeg må melde inn utstyrsendring ombord. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bonus Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 ... Men jeg må melde inn utstyrsendring ombord. :) Da er vi enige ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 God problemstilling Roger-jo. Hva er riktig løsning Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
VirtualMe Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Det er beskrevet her; http://www.maritimradio.no/lisens/fritid/handholdt/ Legg til 8 foran, og fjern siste siffer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Tjømme Radio dette er LG XXXX er dessverre ombord i feil båt pos. xxxxxxxN vvvvvvE . Fant dette I en nødsituasjon er det avgjørende at man har fått tildelt MMSI-nummer og programmert dette i VHFen for at nødsystemet skal fungere etter hensikten. MMSI-nummeret består av 9 siffer. Skipets nummer (i Norge) er oppbygd slik: MID (3 siffer) + 6 siffer. MID-nummer i Norge er 257, 258 eller 259. Siste sifferet hos lystbåter er vanligvis 0, mens siste to siffer hos yrkesfartøy er 00. Stasjoner på land har MMSI-nummer bestående av 00 + MID + 4 siffer. Kyststasjonene har følgende nummer: Tjøme radio: 002570100 Rogaland radio: 002570300 Florø radio: 002570500 Bodø radio: 002570700 Vardo radio: 002570900 Felles for kystradioene: 002570000 Det er også enkelte andre landstasjoner som har slike nummer. Håndradioer får tildelt MMSI i en egen serie bestående av 8 + skipets MMSI-nummer (- siste siffer). Hvis f.eks. MMSI-nummeret til konsesjonen er 257123450, så blir den håndholdtes MMSI-nummer 825712345. Dette er fordi en stasjonær radio er knyttet til en bestemt båt, mens en håndradio ikke trenger en egen konsesjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF Redigert 13.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Stemmer fikk den linken via fb. Kurs senteret til telenor maritime radio. Men det gjelder kun vhf med DSC Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Da har jeg fått nytt dokument fra Telenor. Så nå er White Lady registrert med en stasjonær DSC og en bærbar uten DSC. Jeg spurte samtidig om det var lov å ta med den bærbare ombord i fremmed båt. Å fikk til svar at det er helt i orden. Jeg skal da bruke kallesignalet og mmsi nr til White Lady Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hev Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 .... Jeg spurte samtidig om det var lov å ta med den bærbare ombord i fremmed båt. Å fikk til svar at det er helt i orden. Jeg skal da bruke kallesignalet og mmsi nr til White Lady Så du fikk beskjed om å oppgi feil båt? Pussig.... Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
hev Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 ...... Håndradioer får tildelt MMSI i en egen serie bestående av 8 + skipets MMSI-nummer (- siste siffer). Hvis f.eks. MMSI-nummeret til konsesjonen er 257123450, så blir den håndholdtes MMSI-nummer 825712345. Dette er fordi en stasjonær radio er knyttet til en bestemt båt, mens en håndradio ikke trenger en egen konsesjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF En bærbar er også tilknyttet en bestemt båt, på samme måte som den stasjonære. Det spesielle MMSI-nr er vel for å indikere at den ikke nødvendigvis trenger å være ombord i moderfartøyet hele tiden. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) Jeg fortalte akkurat hva jeg hadde tenkt. Ta den med når jeg skal på tur med en kamerat i båten hans. Da har jeg tenkt å ha med min bærbare. Det var i orden sa damen på lisenskontoret. Kanskje var hun bare grei. Det vet ikke jeg. :) men jeg fikk det skriftlig :) Redigert 15.Januar.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Så lenge DSC aktiveres eller man oppgir posisjonen du og radioen befinner deg, er det vel det som er den essensielle informasjonen som trengs for å finne deg. Om du befinner deg i din egen båt, kameratens båt, en redningsflåte eller ligger i sjøen er vel underordnet for å sende noen til riktig posisjon. Når de er 200 meter unna kan det være greit å vite hva de skal lete etter, men det har du sikkert fortalt i mellomtiden. Forstår ikke problemet med at man tar radioen med seg om man er i en annen båt enn moderskipet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) En liten praktisk problemstilling, siden jeg ikke sitter med boka i nærheten. Når man skal kalle opp moderskipet fra den bærbare VHF'en eller omvendt, hva er korrekt prosedyre ift kallenavn osv? Redigert 15.Januar.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jeg fikk jo beskjed om å bruke mmsi og kallesignalet til moderskipet. Så hvis jeg da skal kalle opp moderskipet må det vel bli å rope med samme kallesignalet for begge vil jeg tro. Men i den Vhf boka jeg hadde var ikke dette noe tema. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hev Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Så lenge DSC aktiveres eller man oppgir posisjonen du og radioen befinner deg, er det vel det som er den essensielle informasjonen som trengs for å finne deg. Om du befinner deg i din egen båt, kameratens båt, en redningsflåte eller ligger i sjøen er vel underordnet for å sende noen til riktig posisjon. Når de er 200 meter unna kan det være greit å vite hva de skal lete etter, men det har du sikkert fortalt i mellomtiden. Forstår ikke problemet med at man tar radioen med seg om man er i en annen båt enn moderskipet. Det å oppgi feil identitet er selvsagt et problem også her, om han ikke er ombord i White Lady så skal han heller ikke si det. Noe annet vil garantert medføre masse forvirring og misforståelser i en eventuell redningsaksjon. Dette forstår du sikkert. Denne VHFen skal brukes i tilknytning til den båten den er registrert på. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
hev Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Jeg fikk jo beskjed om å bruke mmsi og kallesignalet til moderskipet. Så hvis jeg da skal kalle opp moderskipet må det vel bli å rope med samme kallesignalet for begge vil jeg tro. Men i den Vhf boka jeg hadde var ikke dette noe tema. Det står nok lite om dette i reglementet, men i praksis så er det vanlig å bruke båtnavnet pluss noe som identifiserer følgefartøyet, f.eks. White Lady dette er White Lady Jolle1..Du kan også bruke DSC, det er en av fordelene med eget MMSI på den bærbare. Kall moderfartøyet sit MMSI på DSC og avtal arbeidskanal på vanlig måte uten å gå veien om k16. Redigert 16.Januar.2015 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
MajorAndy Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Gad nok vide i hvor mange tilfælde om året nogen bevidst bruger distress-knappen på sin DSC VHF. De eneste gange jeg har hørt noget har det været et helt almindeligt stemmeopkald. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Det står nok lite om dette i reglementet, men i praksis så er det vanlig å bruke båtnavnet pluss noe som identifiserer følgefartøyet, f.eks. White Lady dette er Cy Jolle1..Du kan også bruke DSC, det er en av fordelene med eget MMSI på den bærbare. Kall moderfartøyet sit MMSI på DSC og avtal arbeidskanal på vanlig måte uten å gå veien om k16. Har det skriftlig. ""Det kan du gjøre som du beskriver nedenfor. Jeg vil likevel anbefale at du overtaler naboen til å kjøpe sin egen VHF og få denne registrert. Og ta VHF Kurs"" ,, Dette er White Lady LAxxxx MMSI 25xxxxxxxx er om bord i ” BUSTER pos XXXXXN XXXXXE OSV." nød på kanal 16 skal en ringe eller få værrapport skal en bruke en arbeidskanal. Og så var det med rekkevidden da, som på en håndholdt er begrenset. Skal en rope på eget moderslip bør en avtale lyttevakt på L2 eller 77 så en slipper å få fiske historier på kanal 16. Redigert 16.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hev Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Har det skriftlig. ""Det kan du gjøre som du beskriver nedenfor. Jeg vil likevel anbefale at du overtaler naboen til å kjøpe sin egen VHF og få denne registrert. Og ta VHF Kurs"" ,, Dette er White Lady LAxxxx MMSI 25xxxxxxxx er om bord i ” BUSTER pos XXXXXN XXXXXE OSV." .............. OK. Jeg tror vedkommende du har hatt kontakt med tar feil. Men dette med bærbar m/DSC er jo ganske nytt, så det er mulig det har skjedd noe med reglement og prosedyrer jeg ikke har fått med meg. For meg ser dette mildt sagt merkelig ut Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.