Framtia Startet 13.Januar.2015 Del på Facebook Startet 13.Januar.2015 Da nærmer det seg ny Færderseilas. Det har vært vurdert å snu løpet, men beslutningen nå er fortsatt å ha målgang/fest i Horten. Der loves det til gjengjeld mye bedre forhold i havna (spørs om man klarer å overgå trøkket Silya and the sailors dro opp i fjor) http://www.kappseiling.no/2015/01/faerderseilasen-fortsetter-fra-oslo-til-horten/ Vi gleder oss veldig, og håper på stor deltakelse. Andre herfra som stiller? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Jeg prøver igjen i år, men har jeg like dårlig mannskapstilgang som i fjor ender jeg nok med å hore meg ut som mannskap til høystbydende i siste liten. Vi var 6 på det meste, men så falt de i fra én etter én. En uke før start var vi tre igjen, hvor bare jeg hadde seilt før (forsåvidt samme situasjon som i 2013, da vi tok en andreplass i fersking-klassen). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 meld deg på i shorthandedklassen som alle andre uten venner ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VirtualMe Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Er planen å være med ja. Var jo helt fantastisk i fjor, frem til vi brøt... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Båten er ikke rigget for shorthanded, Framtia. Med én som må stå ved nedgangen for å trimme storseil (løygang på taket, som du vet) må kapteinen håndtere genoaen alene. Uten autopilot blir det for tøft. (Pokkers autorisert montør som innledet dialog om montering av AP og var på befaring, men som kuttet all dialog da vi var enige om løsning og jeg var klar til å bestille montering) Dessuten - har man ingen venner har man heller ikke venner som vil seile shorthanded. [emoji20] Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
All In Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Men kaffe har du. Kurerer sikkert gruff også Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Da er påmeldingen åpnet. Håper alle som har tenkt å delta vil melde seg på tidlig, slik at man får lokket med flest mulig på årets seilas. Starten går i år senere på dagen slik at det skal være lettere å delta for de travle. http://www.seilmagasinet.no/regatta?regatta=1726 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Popeye: Undertegnede har seilbåt som seiler som en skiftenøkkel. Jeg pleier derfor å slite på andres båter isteden. For eksempel på din... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
moosewine Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Jeg er også uten pinnebåt for tiden og er åpen for å stille som mannskap hvis det skulle passe med timeplanen min... Sitér dette innlegget . Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Jeg tar gjerne med andre ombord, men for alle som vil seile som mannskap hos meg må jeg få advare om at jeg kun har genoa og storseil, ingen spinnaker eller genakker. Det blir derfor en ren "koseseilas"... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
moosewine Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Seiler du turklassen, den korte løypa? Sitér dette innlegget . Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 genakker finnes å få kjøpt, det må du jo uansett ha før eller senere... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Genakker (gennaker?) står på ønskelista. Vil ha en på rulle som jeg kan ha ytterst på baugpeket ved behov, men autopilot står høyere på ønskelista. Hadde jo kontakt med montør fra mars i fjor og utover våren, og vi var enige om hva som skulle gjøres, hvilket utstyr som skulle inn og noe ekstra greier jeg ville ha gjort. Han var helt klar og blid og fornøyd helt fram til jeg sendte mail og lurte på når det passet å foreta selve monteringen. Etter det har jeg ikke hørt fra han, selv med flere purringer. Han ville vel ikke ha pengene mine. Moose - jeg seilte "Fersk i Færdern" for to år siden, rundt Mefjordbåen. Det var fordi jeg hadde med to som var helt ukjent med seilbåt, selv om jeg har seilt regatta i mange år selv. Finn en helt grei andreplass. Hvis jeg melder meg på i år blir det en cruisingklasse uten spinnaker, tenker jeg, og da er det vel Hollenderbåen som blir søndre rundingspunkt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
moosewine Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Da rekker vi jo festen ;-) Sitér dette innlegget . Link to post
ravddo Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Jeg er ikke hjemme i år heller. Bra at de beholdt målgang i Horten. Med målgang i Oslo hadde det blitt mye verre transporttid for vi her sør. Har utrolig lyst! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
moosewine Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Hei Oddvar! Det var lenge siden. Skal du seile NOV i år? Og forstår jeg det sånn at du ikke seiler Færdern? Sitér dette innlegget . Link to post
ravddo Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Hei Tor! Nei jeg er på jobb under færderseilasen. Desverre. Jeg skal heller ikke seile Nov. Foreløpig har vi ikke lagt opp regattasesongen. Nov hadde jo vært gøy og forsvart, jeg blir dog i Arendal i begynnelsen av VM i europajolle. Da skal jeg hjelpe til. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kjappfot Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Håper å delta i år også. Mannskapet er ivrige etter fjorårets suksess, men spørs vel om det blir like gode/friske forhold. Litt skeptisk til senere start og ender vel opp i stilla i Drøbaksund. Første mål er å komme igang med båtpuss og få reparert genoa. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Det er bra Kjappfot. Enig i at sen start kan bli uheldig, er jo ikke så mange årene siden det døde ut fullstendig mens store deler av flåten var ved Håøya. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 16.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2015 Da har antallet påmeldte passert 100... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Da er det ca 200 påmeldte. Ser at klassen "fersk i Færdern" med start ved Lysaker kun har 4 båter påmeldt så langt. Jeg synes det er synd at man ikke klarer å rekruttere flere nye ferske båteiere til å stille i regattaen, er det noe har på BP kanskje som burde hive seg med? PS: Madcon spiller på brygga lørdag kveld, og jeg tror årets fest blir en av de bedre... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
eriker Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Vurdere å prøve oss i år. Er det noen av dere erfarene som vet om det kreves lisens for å seile Færderen? Kan bli aktuelt å stille i enten "Fersk i Færderen", eller "NOR Rating Cruiser /u spinnaker" klasse Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Da er det ca 200 påmeldte. Ser at klassen "fersk i Færdern" med start ved Lysaker kun har 4 båter påmeldt så langt. Jeg synes det er synd at man ikke klarer å rekruttere flere nye ferske båteiere til å stille i regattaen, er det noe har på BP kanskje som burde hive seg med? PS: Madcon spiller på brygga lørdag kveld, og jeg tror årets fest blir en av de bedre... Kan det tenkes at det oppfattes som flaut å stille i en klasse som heter "Fersk i Færdern", mon tro? Jeg må innrømme at den tanken streifet meg da jeg ba om overføring til den klassen, men med en (for meg) ny båt og et mannskap bestående av to som aldri hadde seilt før var det topp å kunne slippe unna kaoset ved start. Ellers så synes jeg at det er alt for lite profilering av Færdern ut mot de som ikke allerede har deltatt minst én gang. Alle tidligere deltagere får info, og det sendes ut info via seilblader, men hva med alle de som IKKE har seilt Færdern tidligere og heller ikke abonnerer på et seilblad? Burde KNS vurdere en TV-reklame som fokuserer minst like mye på kos og det sosiale som det kompetitive elementet? Vurdere å prøve oss i år. Er det noen av dere erfarene som vet om det kreves lisens for å seile Færderen? Kan bli aktuelt å stille i enten "Fersk i Færderen", eller "NOR Rating Cruiser /u spinnaker" klasse Man trenger ikke gyldig målebrev for å seile en av turklassene (deriblant "Fersk i Færdern"). Alle klasser med NOR-rating må ha gyldig målebrev fra NOR-rating (www.norlys.org). Jeg er usikker når det kommer til lisens, ettersom Seilforbundet har foreslått å frafalle lisensordningen helt for alt unntatt de mest kompetitive klassene (ikke bare for Færdern). Turklassene har uansett ikke noe lisenskrav. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vindøyet Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Jeg har forstått det slik at det ikke er lisensplikt for vanlige kjølbåter i vanlige regattaer. Unntaket er klassebåter og NM. Siden mitt manskap er uerfarendt med spinnaker må jeg seile i rating u/spinnaker. Da får jeg bane rundt Mefjordbåen, noe jeg synes blir litt kort. Har seil den før som "fersk i Færdern". Seiler jeg i Tur-klassen får jeg bane rundt Hollenderboen pga båtstørrelsen. Så jeg har ikke bestemt meg ennå i hvilken kategori jeg vil seile. Håper du blir med "eriker", da vi har båt i samme klasse. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Jeg har forøvrig slått fra meg deltagelse i egen båt i år. Da jeg begynte mannskapssonderingene fikk jeg mange uforpliktende aksepter, men jeg kan ikke delta med mannskap som ikke kan si endelig ja eller nei. Jeg kommer i stedet til å delta som mannskap ombord hos Framtia. Det blir bra. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.