Jump to content

Færdern 2015


Framtia

Recommended Posts

Da nærmer det seg ny Færderseilas. Det har vært vurdert å snu løpet, men beslutningen nå er fortsatt å ha målgang/fest i Horten. Der loves det til gjengjeld mye bedre forhold i havna (spørs om man klarer å overgå trøkket Silya and the sailors dro opp i fjor)

 

http://www.kappseiling.no/2015/01/faerderseilasen-fortsetter-fra-oslo-til-horten/

 

Vi gleder oss veldig, og håper på stor deltakelse. Andre herfra som stiller?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg prøver igjen i år, men har jeg like dårlig mannskapstilgang som i fjor ender jeg nok med å hore meg ut som mannskap til høystbydende i siste liten. Vi var 6 på det meste, men så falt de i fra én etter én. En uke før start var vi tre igjen, hvor bare jeg hadde seilt før (forsåvidt samme situasjon som i 2013, da vi tok en andreplass i fersking-klassen).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Båten er ikke rigget for shorthanded, Framtia. Med én som må stå ved nedgangen for å trimme storseil (løygang på taket, som du vet) må kapteinen håndtere genoaen alene. Uten autopilot blir det for tøft. (Pokkers autorisert montør som innledet dialog om montering av AP og var på befaring, men som kuttet all dialog da vi var enige om løsning og jeg var klar til å bestille montering)

 

Dessuten - har man ingen venner har man heller ikke venner som vil seile shorthanded. [emoji20]

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 1 måned senere...

Genakker (gennaker?) står på ønskelista. Vil ha en på rulle som jeg kan ha ytterst på baugpeket ved behov, men autopilot står høyere på ønskelista. Hadde jo kontakt med montør fra mars i fjor og utover våren, og vi var enige om hva som skulle gjøres, hvilket utstyr som skulle inn og noe ekstra greier jeg ville ha gjort. Han var helt klar og blid og fornøyd helt fram til jeg sendte mail og lurte på når det passet å foreta selve monteringen. Etter det har jeg ikke hørt fra han, selv med flere purringer. Han ville vel ikke ha pengene mine.

 

Moose - jeg seilte "Fersk i Færdern" for to år siden, rundt Mefjordbåen. Det var fordi jeg hadde med to som var helt ukjent med seilbåt, selv om jeg har seilt regatta i mange år selv. Finn en helt grei andreplass. Hvis jeg melder meg på i år blir det en cruisingklasse uten spinnaker, tenker jeg, og da er det vel Hollenderbåen som blir søndre rundingspunkt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Da er det ca 200 påmeldte. Ser at klassen "fersk i Færdern" med start ved Lysaker kun har 4 båter påmeldt så langt. Jeg synes det er synd at man ikke klarer å rekruttere flere nye ferske båteiere til å stille i regattaen, er det noe har på BP kanskje som burde hive seg med?

 

PS: Madcon spiller på brygga lørdag kveld, og jeg tror årets fest blir en av de bedre...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Da er det ca 200 påmeldte. Ser at klassen "fersk i Færdern" med start ved Lysaker kun har 4 båter påmeldt så langt. Jeg synes det er synd at man ikke klarer å rekruttere flere nye ferske båteiere til å stille i regattaen, er det noe har på BP kanskje som burde hive seg med?

 

PS: Madcon spiller på brygga lørdag kveld, og jeg tror årets fest blir en av de bedre...

 

Kan det tenkes at det oppfattes som flaut å stille i en klasse som heter "Fersk i Færdern", mon tro? Jeg må innrømme at den tanken streifet meg da jeg ba om overføring til den klassen, men med en (for meg) ny båt og et mannskap bestående av to som aldri hadde seilt før var det topp å kunne slippe unna kaoset ved start.

 

Ellers så synes jeg at det er alt for lite profilering av Færdern ut mot de som ikke allerede har deltatt minst én gang. Alle tidligere deltagere får info, og det sendes ut info via seilblader, men hva med alle de som IKKE har seilt Færdern tidligere og heller ikke abonnerer på et seilblad? Burde KNS vurdere en TV-reklame som fokuserer minst like mye på kos og det sosiale som det kompetitive elementet?

 

Vurdere å prøve oss i år.

 

Er det noen av dere erfarene som vet om det kreves lisens for å seile Færderen? Kan bli aktuelt å stille i enten "Fersk i Færderen", eller "NOR Rating Cruiser /u spinnaker" klasse

 

Man trenger ikke gyldig målebrev for å seile en av turklassene (deriblant "Fersk i Færdern"). Alle klasser med NOR-rating må ha gyldig målebrev fra NOR-rating (www.norlys.org). Jeg er usikker når det kommer til lisens, ettersom Seilforbundet har foreslått å frafalle lisensordningen helt for alt unntatt de mest kompetitive klassene (ikke bare for Færdern). Turklassene har uansett ikke noe lisenskrav.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg har forstått det slik at det ikke er lisensplikt for vanlige kjølbåter i vanlige regattaer. Unntaket er klassebåter og NM.

Siden mitt manskap er uerfarendt med spinnaker må jeg seile i rating u/spinnaker. Da får jeg bane rundt Mefjordbåen, noe jeg synes blir litt kort. Har seil den før som "fersk i Færdern". Seiler jeg i Tur-klassen får jeg bane rundt Hollenderboen pga båtstørrelsen. Så jeg har ikke bestemt meg ennå i hvilken kategori jeg vil seile.

 

Håper du blir med "eriker", da vi har båt i samme klasse. :-)

Link to post

Jeg har forøvrig slått fra meg deltagelse i egen båt i år. Da jeg begynte mannskapssonderingene fikk jeg mange uforpliktende aksepter, men jeg kan ikke delta med mannskap som ikke kan si endelig ja eller nei. Jeg kommer i stedet til å delta som mannskap ombord hos Framtia. Det blir bra. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...