Jump to content

Færdern 2015

Framtia

Recommended Posts

Ut ifra eget perspektiv:

Hadde før gammel hbåt og nå gammel oppusset Bianca 28. Vært med 4 ganger tidligere, 2008-2012, men gidder ikke mer grunnet bla at utstyrskravet er hinsides. Ikke pengene i seg selv som er problemet, men summen det representerer i forhold til båtens markedsverdi /alle andre påkostninger man har på gammel båt. Dyr påmelding i tillegg og krav til forening. Krav til det ene og det andre.

Bismaken blir ekstra sur når det i tillegg er gode muligheter for høljregner på denne tiden av året, hehe.

Personlig hadde jeg stilt i gammel express, 11 meter eller annnen morsom og rask gammel båt med egen klasse og regler, eller kaaaankje i en større og nyere turseiler etc, men det har jeg ikke plass til i båsen.

Det er hvertfall noe av grunnen til at jeg ikke stiller med gammel båt med lavt lystall lengre. Føler at Færdern er "gjort" nok ganger. Har aldri fulgt alle kravene, men gidder ikke å bli stoppet av kontrollør som skal dele ut tidsstraff fordi jeg ikke har bøtte med riktig hank...

Brannfakkel: Også lite sjarmerende med dritings 50åringer i Horten ala: "morn, morn, heisan, heisan, er det ikke kaldt i liten båt da gutter?" Samt etter min smak, lav kvalitet på underholdning og servering.

Føler derfor at veldig mye annet gir en større opplevelse og mer seilerglede enn nettopp Færdern :)

Dette forklarer hvertfall ét og mitt frafall, selv om mange sikker fnyser av det...

Underholdningen synes jeg har vært veldig bra de siste årene. CC Cowboys, Silya & sailors, og i år er det Madcon som spiller. Kravet til sikkerhetsutstyr er vel omtrent der man bør ligge. Jeg har aldri blitt utsatt for kontroll, men tenker at også jeg ville blitt noe sur om det gitt straff for småting. Det bør være skippers ansvar å legge listen her, og stå for at man er godt rustet. Bøtte med riktig hank koster forøvrig under 50-lappen på biltema: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hestesport/Stall/Murebotte-2000019608/

Apokope har nok et poeng i at mange flotte båter gjør det mindre stas for de med små eldre båter å delta. Om man innrømmer det eller ikke så handler det nok for mange litt om image. Det er i tilfelle veldig synd, og lite gleder meg mer enn de som viser glede for sitt båtliv uavhengig om båten er stor eller liten. Man kunne så klart prøvd å sortert båtene etter størrelse i havna i Horten, men tviler på at det ville endret oppslutningen.

Vindstille og regn er en del av seilingen. Det er flott at det finnes en slik lang innaskjærs regatta. Den kompletterer alle dagsregattaene vi har på en god måte. Men mulig at 600 deltakere egentlig er "riktig" oppslutning, og at man bare skal glemme de tallene man hadde i glansdagene?. Noen ganger tenker jeg at det ville vært deilig om den var litt kortere, f.eks runding rundt Hollenderen i stedet for Færder. Tror det ville gjort den mer attraktiv for turbåtfolket, som gjerne stiller med venner som mannskap uten den store gløden for seiling. 

Men hva med slikt som arbeid og kostnader knyttet til deltakelse osv, som jo normalt helt og fullt belastes skipper?. Det er gjerne krevende å få med seg mannskap, man må gjerne dekke alle kostnader selv til deltakeravgift og eventuelle skader som oppstår underveis, videre skal båt shines før og etter, og transporteres til startlinjen og tilbake igjen. Det finnes jo mannskap som overhodet ikke tilbyr seg å bistå rundt dette, og da kan man jo etterhvert bli lei av å stille med båt. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Express har klasseregler. De er like alle sammen.

Det er ingen måling og beregninger og hemmelige formler og annen korrupsjon.

Man måler båten om man ønsker. Hvis man ikke måler får man høyeste måltall fra samme båtene med målebrev. De få målene man tar på båten er en engangsfoetredelse. Alle jeg har målt for sier "var det ikke mere" er jo for å sikre hvilken båt det gjelder da det nesten ikke finnes standarder. Hvor mange forskjellige bavaria 38 er det?

Det er INGEN hemlige formler eller beregninger. Det benyttes orc der kildematerialet er helt åpent. I dag får man måltall ut i fra faktisk å store seil man har. Ergo ingen maks og minimumsmål.

Du kommer med mange bra innlegg her på forumet Mulligan men dette er bare oppgulp.

Forøvrig er det vel ingen båter som blir målt så ofte underveis som klassbåter for å sikre at de er like.

Forøvrig er det vel ingen båter som blir målt så ofte underveis som klassbåter for å sikre at de er like.

Enig, klart mest å hente i optimalisering av klassebåter. Men duverden så mye penger jeg har vært med å bruke på å optimalisere båter. Siden vi brukte mest penger på dette var vi vel mest korrupte også. (stiller ikke til start i år).

I dag revnet genoanen under øve seilas med nyervervet mannskap...  :nonod:

Nå henger seilasen i en tynn tråd er jeg redd.

Noen som har en genoa for mye som kan passe?

Hvor ødelagt er seilet? Bør være mulig å lappe det sammen hvis duken er frisk. Typisk hvis det er mekanisk skade, da kan seilet lappes uten stort kvalitetstap. Men hvis seilet er råttent er det for lite hold i duken ved siden av til å tåle belastningen. Har sydd veldig mange seil, noen har holdt mye lenger.

Hvor ødelagt er seilet? Bør være mulig å lappe det sammen hvis duken er frisk. Typisk hvis det er mekanisk skade, da kan seilet lappes uten stort kvalitetstap. Men hvis seilet er råttent er det for lite hold i duken ved siden av til å tåle belastningen. Har sydd veldig mange seil, noen har holdt mye lenger.

Akterliket er litt slitt av både fysisk påkjenning og sol. Har ikke UV duk, så da blir jo slitasjen ekstra stor. Revnen går fra der nedre saling treffer seilet, og ca 5-6 meter nedover.

Folket på Qantum sails har sagt de kan ta en titt på det, så får vi se hvordan det går.. Leverer det inn i morgen, og håper på det beste...

Ligger forøvrig et seil jeg muligens kunne brukt på finn. Det er dog ca 2 meter kortere i fremliket, men underliket er nokså likt. Akterlik lengde står ikke i annonsen, så mao litt vanskelig å vite om "vinkelen"/skjering passer båten.

Ille moro har 9 aktive forseil, 4 spinnakere og to storseil i målebrevet, har byttet til karbonrigg og kjølen er bygd om. Så ikke akkurat noen standardbåt lengre. Men de seiler veldig bra gutta ombord der :-)

Akkurat det jeg mener. Finner du en båt som er bra kan du optimalisere og være konkurransedyktig :)

Vi sees!

Akterliket er litt slitt av både fysisk påkjenning og sol. Har ikke UV duk, så da blir jo slitasjen ekstra stor. Revnen går fra der nedre saling treffer seilet, og ca 5-6 meter nedover.

Folket på Qantum sails har sagt de kan ta en titt på det, så får vi se hvordan det går.. Leverer det inn i morgen, og håper på det beste...

Ligger forøvrig et seil jeg muligens kunne brukt på finn. Det er dog ca 2 meter kortere i fremliket, men underliket er nokså likt. Akterlik lengde står ikke i annonsen, så mao litt vanskelig å vite om "vinkelen"/skjering passer båten.

Dette bør gå greit å reparere. Typisk sted å revne seil, manglet dere forsterkning ved salingen? Ikke veldig høy belastning her.

To meter for kort i forliket er i meste laget. Skal du redusere arealet er det mye bedre å redusere i underliket.

Men jeg kjenner hverken båt eller seil, du får mye bedre råd hos quantum.

Et spørsmål rundt de store regattaene som færdern og HH Skagen Race o.l; jeg savner tracking? Jeg tenker at i 2015 så burde det være fullt opplegg med tracking på alle båtene, slik at man kan følge det online med foreløpig plassering og det hele. Noen som har tanker om hvorfor ikke dette er på plass? Eller ER dette på plass og bare meg som ikke finner det?

www.leahnis.net

Et spørsmål rundt de store regattaene som færdern og HH Skagen Race o.l; jeg savner tracking? Jeg tenker at i 2015 så burde det være fullt opplegg med tracking på alle båtene, slik at man kan følge det online med foreløpig plassering og det hele. Noen som har tanker om hvorfor ikke dette er på plass? Eller ER dette på plass og bare meg som ikke finner det?

Noe få klasser har vel hatt tracking, eller blander jeg med TwoStar og desslike?

Det hadde vært kjekt om de kunne pålegge alle båter å bruke f.eks. RaceQs for å tracke båtene. Det koster litt datatrafikk, men det gir en helt annen opplevelse både for tilskuere som kan følge med i sanntid og for deltagerne som kan spille av regattaen i ettertid og sammenligne egen båt må resten av klassen. Man må nok ha mobilen som tracker liggende permanent tilkoblet strøm underveis, men de aller, aller fleste har vel et 12v-anlegg som tåler fortløpende 1-2 A forbruk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Trackingsystemet som benyttes i en del regattaer krever at man har en tranceiver til hver båt, og disse koster visstnok en liten formue (sender vel via satellitt). Så for store regattaer som Færdern vil vel en mobilløsning være det eneste overkommelige. Det har vært prøvd med dette de siste to årene, men dessverre er mange båter som enten glemmer å slå på, ikke har skjønt systemet, går tom for strøm eller nettverk osv osv. Regner med det blir RaceQ også i år.

Framtia på AIS

De skal fordele 180 sendere i år, og man kan følge regattaen på færdern.com. I tillegg sendes starten direkte på VGtv. Moro også at de deler ut NVs nye nautiske kart både som hefte og man får kode slik at man får tilgang til elektroniske kart via PC eller nettbrett. Veldig positivt!

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...