Jump to content

Plaste i kulde, Polyesteren ca 70-80% herdet, hva bør jeg gjøre ?


Andreas Isaksen

Recommended Posts

Ikke å anbefale.

Selv om halogenlampa avgir mesteparten av energien i IR spektret, er den så "breibånd" at den også avgir mye energi som UV. UV får laminatet til å tverrherde der det er eksponert for UV og det vil framstå som ferdig utherdet, og krympet, selv om det ikke er tilfellet bak det ytterste sjiktet.

Link to post
Share on other sites

arbeidslampe er fine saker å bruke når du støper på tidspunkt hvor en egentlig ikke skal støpe :yesnod: Har gjort mye plastarbeid selv i vinterhalvåret og ikke hatt noen problemer med det. På egen båt la jeg forøvrig på ny topcoat å akterdekket like før jul. Dagen etter var det 10 cm snø på dekket og kuldegrader, men var bare å koste av snøen og sette på en arbeidslampe så ble alt fint og tørt :rolleyes::thumbsup: Min erfaring er at det i praksis går helt fint å gjøre mye plastarbeid, også når det er littt nattefrost så lenge en tar litt forhåndsregler og benytter en arbeidslampe. Bare pass på å ikke sette den for nærme slik at det blir for varmt. Det er ikke mye varme som skal til for at det herder og en sakte herdeprosess gir uansett bedre resultat enn når det har vært for varmt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har også et spørsmål til, har falset ned til enkeltlaminat i kantene der jeg har støpt veggen fast i skottet. Lurer på om jeg nå skal lime fast divinycell der jeg har falset ned til enkeltlaminat, så veggen blir like tykk over alt ? Eller er ikke det nødvendig, det sees ikke da sitteplasser kommer over.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk, skal dra å kjøpe noe jeg kan måle med, så det blir nøyaktig 3% =)

 

Jeg har pleid å bruke sprøyter fra apoteket. Da er det lett å få nøyaktig måling hver gang, og når man suger opp herder fra glasset istedenfor å helle blir det heller ikke noe søl :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alle hjørner er rundet av, der som det er merket med rødt er det lagt 3 lag med glassfiber (300g) mellom vegg og skrog. Jeg støper fast på begge sider. Skal enda gå over med 3 lag til, så blir totalt 6 lag med remser mellom vegg og skott på hver siden. Noe som bør holde tror jeg :P

 

Under ser man glassfibersparkel er ikke sika, ser ut som det er luft men det er bare bilde siden det ble tatt mens glassfiberen ble lagt. "var enda vått"

 

Glassfibersparkel er lagt på å slipt ned til radius på ca 30* for en fin overgang.

Redigert av Andreas Isaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har brukt 20 gram herder og 1 kg polyester. Det er jo akkurat 2% det. Det var nok mangel på temperatur som ga deg problemene...

.....eller mangel på voks som gir en kleblig overflate.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hoops! Nei selvfølgelig. Så ikke det i farta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...