Jump to content

Mercruiser QSD 2.0, hvorfor 70mm2 pluss og 140mm2 minuskabel?


steyr t

Recommended Posts

Kanskje det er to jordingspunkter på motoren ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Strømmen "går" fra minus til pluss, det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som

gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel.

Man kan merke det om man lader opp et batteri som er mye utladet.

Om man kjenner på minus kabel ved batteripolen vil den være varmere enn ved pluss kabel om kabler har

samme dimensjon.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det går NØYAKTIG like mye strøm i både + og - kablene men det kan være en grei måte å begrense spenningstapet noe. Spenningstapet under start vil da være langt mindre i minuskabelen enn plusskabelen men det hadde jo vært langt bedre å også øke dimensjonen på begge kablene. Det kan være praktiske grunner til dette noe spesielle kravet, f.eks. at det er begrenset plass til tykke kabler på startmotoren og da kompenserer med en dobling av tverrsnittet på minuskabelen i stedet. Bare gjetting det siste her men uansett går der like mye strøm i begge batterikablene :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Like stor strøm, men pga tap når starter går vil det være mindre spenning og lavere effekt tap i pluss kabel, vil jeg tro.

Har ihvertfall opplevd det ved lading av batteri, minus kabel blir varmere, uten å ha målt verdier på hver kabel.

En annen ting er at det kan være lettere å montere to kabler til en motor blokk enn på pluss på starter.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Du vil få samme strøm i begge kabler men plusskabelen er tynnere og gir dermed større spenningstap. Plusskabelen blir dermed varmere under start siden den brenner av mer effekt (spenning x strøm = effekt eller effektformelen for fagfolk: P=UxI).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

, det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som

gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel.

 

Hei, dette må du ikke si høyt så andre hører det :wink: direkte vranglære :smash:

 

Som Svein sier lenger opp her er strømmen lik i begge kabler, det kommer du ikke unna. Det er noe som heter spenningsfall, men strømfall, det har jeg ikke hørt om.

 

Spenningsfallet i en kabel eller forbruker vil gi opphav til en effektutvikling i.h.t. effektloven: P=UxI (effekt = spenning x strøm). Spenningsfallet i en ledning vil således gjøre at det utvikles en effekt avhengig av strømmen. Dersom du har 1 volt spenningsfall i ledningen og det går en strøm på 10 ampere vil du få en effektutvikling på 10 watt. Spenningsfallet er igjen avhengig av ledningens lengde, tverrsnitt og lederens evne til å lede strøm (f.eks. om det er kobber eller alu. i ledningen). Finnes en enkel formel for dette også :smiley:

 

Som andre impliserer her kan det være at produsenten tillater et spenninsfall av en viss størrelse. Dersom den ene ledningen er lang vil det være lettest å begrense spenningsfallet der.

 

Edit:

Og der kom SveinHa meg i forkjøpet :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

 

Edit:

Og der kom SveinHa meg i forkjøpet :giggle:

Hadde en følelse av at der var andre som hang over tastaturet så jeg skrev så fort jeg kunne :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Vi mener det samme. Det er tap i kablene jeg referer til, formel er det som er nevnt over.

Mer tap og effekt (varme) avgitt i en tynnere kabel.

Bra dere følger med, som lærenen min sa.

 

Strømfall, har jeg ikke nevnt, vet jeg ikke noe om, men strømfordeling i f.eks to parallell koblete motstander kan man gjøre,

vil de dele på strømmen.

 

Det er det som er moro med Baatplassen. Noen er der med en gang for å korrigere og

andre skjeller ut. Ha Ha.

 

Edit: Noen synser, noen tror osv.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Vi mener det samme. Det er tap i kablene jeg referer til,

 

Strømfall, har jeg ikke nevnt,

 

Mnjanei... Nå fikk jeg behov for å kverulere litt :giggle:

 

Ut fra sitatet under stemmer ikke det du sier

Strømmen "går" fra minus til pluss, det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som

gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel.

Her skriver du at det vil gå mer strøm i minus-leder enn i pluss-leder. Det kan vel vanskelig tolkes som noe annet en et "strøm-tap" :wink:

 

Godt mulig vi mener det samme, men da blader du begrepene litt :smiley:

Link to post

Det er mulig at noen av dere er inne på noe her.. Ved ny sjekk av motoren så ser jeg at det er en meget kort bolt på starteren og vanskelig nok å få plass til en kabelsko. Minus bolten bak på blokka er derimot lang og kan lett romme mange store kabelsko. Kansje det derfor er to kabler for å i det minste begrense spenningsfallet noe. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...