steyr t Startet 15.Januar.2015 Del på Facebook Startet 15.Januar.2015 I instalasjonsmanualen til en helt ny 2,0 qsd 170 hk diesel så står det at den skal ha to stk 70mm2 minus kabler og bare en 70mm2 pluss kabel.Dimensjonen avhenger selvsagt av lengden, men hvorfor dobbelt så mye jord?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Kanskje det er to jordingspunkter på motoren ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Strømmen "går" fra minus til pluss, det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel. Man kan merke det om man lader opp et batteri som er mye utladet. Om man kjenner på minus kabel ved batteripolen vil den være varmere enn ved pluss kabel om kabler har samme dimensjon. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SveinHa Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Det går NØYAKTIG like mye strøm i både + og - kablene men det kan være en grei måte å begrense spenningstapet noe. Spenningstapet under start vil da være langt mindre i minuskabelen enn plusskabelen men det hadde jo vært langt bedre å også øke dimensjonen på begge kablene. Det kan være praktiske grunner til dette noe spesielle kravet, f.eks. at det er begrenset plass til tykke kabler på startmotoren og da kompenserer med en dobling av tverrsnittet på minuskabelen i stedet. Bare gjetting det siste her men uansett går der like mye strøm i begge batterikablene Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Forskjellige lengder på kablene? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Like stor strøm, men pga tap når starter går vil det være mindre spenning og lavere effekt tap i pluss kabel, vil jeg tro. Har ihvertfall opplevd det ved lading av batteri, minus kabel blir varmere, uten å ha målt verdier på hver kabel. En annen ting er at det kan være lettere å montere to kabler til en motor blokk enn på pluss på starter. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SveinHa Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Du vil få samme strøm i begge kabler men plusskabelen er tynnere og gir dermed større spenningstap. Plusskabelen blir dermed varmere under start siden den brenner av mer effekt (spenning x strøm = effekt eller effektformelen for fagfolk: P=UxI). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 (redigert) , det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel. Hei, dette må du ikke si høyt så andre hører det direkte vranglære Som Svein sier lenger opp her er strømmen lik i begge kabler, det kommer du ikke unna. Det er noe som heter spenningsfall, men strømfall, det har jeg ikke hørt om. Spenningsfallet i en kabel eller forbruker vil gi opphav til en effektutvikling i.h.t. effektloven: P=UxI (effekt = spenning x strøm). Spenningsfallet i en ledning vil således gjøre at det utvikles en effekt avhengig av strømmen. Dersom du har 1 volt spenningsfall i ledningen og det går en strøm på 10 ampere vil du få en effektutvikling på 10 watt. Spenningsfallet er igjen avhengig av ledningens lengde, tverrsnitt og lederens evne til å lede strøm (f.eks. om det er kobber eller alu. i ledningen). Finnes en enkel formel for dette også Som andre impliserer her kan det være at produsenten tillater et spenninsfall av en viss størrelse. Dersom den ene ledningen er lang vil det være lettest å begrense spenningsfallet der. Edit: Og der kom SveinHa meg i forkjøpet Redigert 16.Januar.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Edit: Og der kom SveinHa meg i forkjøpet Hadde en følelse av at der var andre som hang over tastaturet så jeg skrev så fort jeg kunne Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Chris284 Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 (redigert) Vi mener det samme. Det er tap i kablene jeg referer til, formel er det som er nevnt over. Mer tap og effekt (varme) avgitt i en tynnere kabel. Bra dere følger med, som lærenen min sa. Strømfall, har jeg ikke nevnt, vet jeg ikke noe om, men strømfordeling i f.eks to parallell koblete motstander kan man gjøre, vil de dele på strømmen. Det er det som er moro med Baatplassen. Noen er der med en gang for å korrigere og andre skjeller ut. Ha Ha. Edit: Noen synser, noen tror osv. Redigert 16.Januar.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sequoia Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Strømfall, har jeg ikke nevnt, vet jeg ikke noe om, men strømfordeling i f.eks to parallell koblete motstander kan man gjøre, vil de dele på strømmen. Dette er Kirchoffs første lov. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Vi mener det samme. Det er tap i kablene jeg referer til, Strømfall, har jeg ikke nevnt, Mnjanei... Nå fikk jeg behov for å kverulere litt Ut fra sitatet under stemmer ikke det du sier Strømmen "går" fra minus til pluss, det vil være mer strøm ut fra minus og det blir tap i forbruket, f.eks starter, som gjør at det er mindre effekt på retur i pluss kabel. Her skriver du at det vil gå mer strøm i minus-leder enn i pluss-leder. Det kan vel vanskelig tolkes som noe annet en et "strøm-tap" Godt mulig vi mener det samme, men da blader du begrepene litt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Dette er Kirchoffs første lov. Ja. Og Kirchoffs lov vil jo gjelde når man parallellkobler to kabler som det blir anbefalt her, men det gjør ikke at det går mer strøm på minussiden av forbrukeren enn på plussiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sequoia Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Ja. Og Kirchoffs lov vil jo gjelde når man parallellkobler to kabler som det blir anbefalt her, men det gjør ikke at det går mer strøm på minussiden av forbrukeren enn på plussiden. Kverulerer du med meg og? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Nei, det var bare en kommentar for å arrestere Chris284 fra Oslo for å forsøke å bortforklare Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
steyr t Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Det er mulig at noen av dere er inne på noe her.. Ved ny sjekk av motoren så ser jeg at det er en meget kort bolt på starteren og vanskelig nok å få plass til en kabelsko. Minus bolten bak på blokka er derimot lang og kan lett romme mange store kabelsko. Kansje det derfor er to kabler for å i det minste begrense spenningsfallet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Ja, du har nok svaret der. En meget kort kabel vil gi et svært begrenset spenningsfall. Lite å hente på et stort tverrsnitt der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.