Jump to content

Gjøre snekke selvlensende, hvilken type finer etc?

index

Recommended Posts

Dette har jeg lite greie på, men det er et par ting jeg ville tenkt på.

Er overbygget med til å stive av båten, er det langt mer enn en dørk som skal til.

Tomrommet under dørken, bør vel fylles med ett eller annet flytende som fyller opp tomrommet og det bør ikke være isopor som trekker vann.

Snekker har som regel strak aksel med pakkboks. Denne må du komme til og da helst uten at den bader i vann. jeg ser for meg at dette fortsatt kun er på "lurestadiet". Det er en rekke snekker uten overbygg, men det er vel ikke så mange av dem som er selvlensende.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

15mm finer burde være bra, men alt avhenger av avstand mellom skott og tverrbjelker.

Det holder ikke med kun to lag 300. Det er snaut vanntett. Kanskje tre lag holder.

Jeg vil jo annbefale finer i god kvalitet. Det er stor forskjell. Vi brukte bjørkefiner, men det var inne i båter.

Hvor lang levetid planlegger du på denne jobben?

Levetid? Tja, si det. Jeg trenger en solid hyttebåt til å hente folk og materialer med. 20 år kanskje?

Man bruker vel ikke filmbelagt finer under glassfiber, gjør man? Har lurt på å bare legge filmbelagte plater uten glassfiber også, men er usikker på hvor holdbart dette blir...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil ha den selvlensende. Det er snakk om en plastsnekke på 26 fot, så det bør bli en romslig åpen båt. Bør platene behandles med f.eks polyester på undersiden også? Det blir jo en ganske åpen konstruksjon under, så det burde ikke bli spesielt fuktig under der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Arbeidslyst har jeg, varmt lokale er det verre med. Tenkte å gjøre unna trearbeidet mens det er kaldt, og kutter ikke toppen før dørk, styrekonsoll og luker er ferdig plastret. Da jobber jeg tørt, og kan kjøre på litt varme om nødvendig. Når alt dette er ferdig blir det å kutte av toppen, støpe ny kant og sveise til noen rustfrie rekker til å holde seg i. Og en stige i baugen for å gjøre det lettere for gjester å komme ombord. En skikkelig bruksbåt, er planen...

Du må vel ha tilgang til hele båten under den selvlensende dørken. Da kan du kanskje lime \støpe fast en ramme på noen cm opp fra dørken og lage luker. Dette vil holde det tørt og fint under. Og så må jo selvølgelig dørken være litt over vannlinja selv med last ombord. Og dreneringshull ut fire plasser. store nok til å kvitte seg med mye vann på kort tid.

Hvis du vil ha slett gulv er det mye mer jobb, da jeg ser for meg at lukerammene må være drenerte. Det blir en del slangeopplegg av slikt.

Disse må ha fall ut slik at disse ikke fryser igjen, med påfølgene problemer.

Uansett må jo også rekka gjøres noe med. Du kan ikke bare kappe av ett dekk uten en plan. Det er jo som nevnt bærende konstruksjon.

Du må ha dobbel kant som stiver av hele "badekaret".

Tenkte å lage en 5cm kant rundt lukeåpningene, og luker som går utenpå denne. Dørken må jeg nok ha minimum 20 cm over vannlinjen for å tåle litt last. Jeg tenkte å laminere et par tynne impregnerte bord og skru disse til den kappede rekka, for så å støpe over disse for å lage en dobbel kant. Høres dette greit ut, eller bør jeg heller bruke skumplater som avstandsmateriale? Jeg ser for meg at treverket kan stive godt av i tillegg til laminatet?

Det området på toppen kalte vi wirelist. Der brukte vi flere lirer..Eller en halv lekte. med mål 11mm x 48mm. Den kan bøyes for å følge kurvene til båten. Vet ikke hvordan det går i kulda, men disse ble lagt med overlapp og tilslutt felt inn i hoved stokken på sia. som var 2"x 3". Du må ha litt tykkelse slik at du får noe å trø på og skru fast rekker, fenderfester, osv i.

Helt fremme i baugen lager du en kloss som limes godt fast og skrus. Her feller du og inn disse lirene. Og godt med lim.. (simpson CA.)

Redigert av taunus (see edit history)

Jeg beholder de original dollbordene, akterdekk og det lille dekket foran hytta. Så det blir å lage en dobbel kant med 4-5cm bredde ut av det som står igjen av sidene på hytta 10-12cm høyde sånn ca. Høres dette ut som en plan?

Dette har jeg lite greie på, men det er et par ting jeg ville tenkt på.

Er overbygget med til å stive av båten, er det langt mer enn en dørk som skal til.

Tomrommet under dørken, bør vel fylles med ett eller annet flytende som fyller opp tomrommet og det bør ikke være isopor som trekker vann.

Snekker har som regel strak aksel med pakkboks. Denne må du komme til og da helst uten at den bader i vann. jeg ser for meg at dette fortsatt kun er på "lurestadiet". Det er en rekke snekker uten overbygg, men det er vel ikke så mange av dem som er selvlensende.

RSL

Er fortsatt på lurestadiet ja, men jeg har fått tilbud om en god båt som grunnlag for prosjektet. Så ting kan begynne å skje fort. Egentlig litt ille å kutte i stykker en god turbåt for å få en åpen båt, men det er åpen båt jeg trenger. Og da bør den være selvlensende. Så dette kan det fort bli noe av...

en slik båt har vel allerede et batteri... en lensepumpe med nivåvakt, er vel rimeligere enn fibermattene du snakker om, så om det ikke er stjernekikking eller nordlystitting som er formålet, er vel det en idé fremfor å bruke mange timer på å gjøre om en HT til en saktegående skjærgårdsjeep.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

en slik båt har vel allerede et batteri... en lensepumpe med nivåvakt, er vel rimeligere enn fibermattene du snakker om, så om det ikke er stjernekikking eller nordlystitting som er formålet, er vel det en idé fremfor å bruke mange timer på å gjøre om en HT til en saktegående skjærgårdsjeep.

??? Den der skjønte jeg ingenting av...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...