index Startet 17.Januar.2015 Del på Facebook Startet 17.Januar.2015 Jeg lurer på å kutte toppen av en snekke og lage meg selvlensende dørk. Planen er å legge kryssfiner med et par lag glassfiber oppå. Men hvilken type finer bør man bruke, og hvor tykk? Og holder det med et par lag 300 grams matte oppå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Dette har jeg lite greie på, men det er et par ting jeg ville tenkt på. Er overbygget med til å stive av båten, er det langt mer enn en dørk som skal til. Tomrommet under dørken, bør vel fylles med ett eller annet flytende som fyller opp tomrommet og det bør ikke være isopor som trekker vann. Snekker har som regel strak aksel med pakkboks. Denne må du komme til og da helst uten at den bader i vann. jeg ser for meg at dette fortsatt kun er på "lurestadiet". Det er en rekke snekker uten overbygg, men det er vel ikke så mange av dem som er selvlensende. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
taunus Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 15mm finer burde være bra, men alt avhenger av avstand mellom skott og tverrbjelker. Det holder ikke med kun to lag 300. Det er snaut vanntett. Kanskje tre lag holder. Jeg vil jo annbefale finer i god kvalitet. Det er stor forskjell. Vi brukte bjørkefiner, men det var inne i båter. Hvor lang levetid planlegger du på denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Levetid? Tja, si det. Jeg trenger en solid hyttebåt til å hente folk og materialer med. 20 år kanskje? Man bruker vel ikke filmbelagt finer under glassfiber, gjør man? Har lurt på å bare legge filmbelagte plater uten glassfiber også, men er usikker på hvor holdbart dette blir... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
taunus Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Jeg tenkte at om det er vått under platene hjelper det ikke stort at de er tette ovenfra. Tresjekta til bestefar hadde jo vanlige planker skrudd sammen til tiljer. Da må du ha lensepumpe. Dørkene skiftes ut etterhvert. Veldig enkelt da. Dette blir jo en arbeidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Vil ha den selvlensende. Det er snakk om en plastsnekke på 26 fot, så det bør bli en romslig åpen båt. Bør platene behandles med f.eks polyester på undersiden også? Det blir jo en ganske åpen konstruksjon under, så det burde ikke bli spesielt fuktig under der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Så lenge du har arbeidslyst og plass med temp til og holde på så burde det være overkommelig. Tror nok du må ha noen lag med duk under også. Står sikkert endel om det på forumet her om selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Og ikke filmbelagt kryssfiner, den er helt glatt og en får ikke feste. Søk på :kan det bli båt av dette? (tror det var det.) her på forumet. Der er mye nyttig info. Og lettere å se hvilket arbeid det er. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Og du trenger ikke fylle hulrommene med noe som helst. Lag deg noen luker her og der så kommer du ned i rommene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Arbeidslyst har jeg, varmt lokale er det verre med. Tenkte å gjøre unna trearbeidet mens det er kaldt, og kutter ikke toppen før dørk, styrekonsoll og luker er ferdig plastret. Da jobber jeg tørt, og kan kjøre på litt varme om nødvendig. Når alt dette er ferdig blir det å kutte av toppen, støpe ny kant og sveise til noen rustfrie rekker til å holde seg i. Og en stige i baugen for å gjøre det lettere for gjester å komme ombord. En skikkelig bruksbåt, er planen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
taunus Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Du må vel ha tilgang til hele båten under den selvlensende dørken. Da kan du kanskje lime \støpe fast en ramme på noen cm opp fra dørken og lage luker. Dette vil holde det tørt og fint under. Og så må jo selvølgelig dørken være litt over vannlinja selv med last ombord. Og dreneringshull ut fire plasser. store nok til å kvitte seg med mye vann på kort tid. Hvis du vil ha slett gulv er det mye mer jobb, da jeg ser for meg at lukerammene må være drenerte. Det blir en del slangeopplegg av slikt. Disse må ha fall ut slik at disse ikke fryser igjen, med påfølgene problemer. Uansett må jo også rekka gjøres noe med. Du kan ikke bare kappe av ett dekk uten en plan. Det er jo som nevnt bærende konstruksjon. Du må ha dobbel kant som stiver av hele "badekaret". Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Høres ut som en god plan :-) di fleste båter er vel avstivet i selve skroget så burde vel gå fint og fjerne overbygg uten at båten faller sammen.. Du trenger min 15+grader for støpejobben. Usikker på hvor mange lag duk og tykkelse du trenger men det er det sikkert noen her som vet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Tenkte å lage en 5cm kant rundt lukeåpningene, og luker som går utenpå denne. Dørken må jeg nok ha minimum 20 cm over vannlinjen for å tåle litt last. Jeg tenkte å laminere et par tynne impregnerte bord og skru disse til den kappede rekka, for så å støpe over disse for å lage en dobbel kant. Høres dette greit ut, eller bør jeg heller bruke skumplater som avstandsmateriale? Jeg ser for meg at treverket kan stive godt av i tillegg til laminatet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Bruk kryssfiner til alt. Ikke trykkimpregnert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Ok? Hvorfor det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Trykkimpregnert er mye fuktigere er min erfaring. Kryssfiner er fint og jobbe med,gir god heft og varer sikkert 30 år bare du er litt nøye med å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Min båt hadde innstøpte fester for trimplan i hekken, disse var laget av innplastet trykkimpregnert, det så ikke bra ut når jeg kappet di av båten... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 (redigert) Det området på toppen kalte vi wirelist. Der brukte vi flere lirer..Eller en halv lekte. med mål 11mm x 48mm. Den kan bøyes for å følge kurvene til båten. Vet ikke hvordan det går i kulda, men disse ble lagt med overlapp og tilslutt felt inn i hoved stokken på sia. som var 2"x 3". Du må ha litt tykkelse slik at du får noe å trø på og skru fast rekker, fenderfester, osv i. Helt fremme i baugen lager du en kloss som limes godt fast og skrus. Her feller du og inn disse lirene. Og godt med lim.. (simpson CA.) Redigert 17.Januar.2015 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Jeg beholder de original dollbordene, akterdekk og det lille dekket foran hytta. Så det blir å lage en dobbel kant med 4-5cm bredde ut av det som står igjen av sidene på hytta 10-12cm høyde sånn ca. Høres dette ut som en plan? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Jepp. :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Dette har jeg lite greie på, men det er et par ting jeg ville tenkt på. Er overbygget med til å stive av båten, er det langt mer enn en dørk som skal til. Tomrommet under dørken, bør vel fylles med ett eller annet flytende som fyller opp tomrommet og det bør ikke være isopor som trekker vann. Snekker har som regel strak aksel med pakkboks. Denne må du komme til og da helst uten at den bader i vann. jeg ser for meg at dette fortsatt kun er på "lurestadiet". Det er en rekke snekker uten overbygg, men det er vel ikke så mange av dem som er selvlensende. RSL Er fortsatt på lurestadiet ja, men jeg har fått tilbud om en god båt som grunnlag for prosjektet. Så ting kan begynne å skje fort. Egentlig litt ille å kutte i stykker en god turbåt for å få en åpen båt, men det er åpen båt jeg trenger. Og da bør den være selvlensende. Så dette kan det fort bli noe av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 en slik båt har vel allerede et batteri... en lensepumpe med nivåvakt, er vel rimeligere enn fibermattene du snakker om, så om det ikke er stjernekikking eller nordlystitting som er formålet, er vel det en idé fremfor å bruke mange timer på å gjøre om en HT til en saktegående skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 en slik båt har vel allerede et batteri... en lensepumpe med nivåvakt, er vel rimeligere enn fibermattene du snakker om, så om det ikke er stjernekikking eller nordlystitting som er formålet, er vel det en idé fremfor å bruke mange timer på å gjøre om en HT til en saktegående skjærgårdsjeep. ??? Den der skjønte jeg ingenting av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Så da er du også i gang index , vi får komme med tips og råd til hverandre underveis. Hvilke båt er det du juver løs på? Jeg er nå ferdig med å plastre undersiden av platene (2 lag 300gr), og har begynt å lime fast til rammeverket! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Har du lyst og lage selvlensende snekke så gjør du det,der vil alltid være folk som skal være negativ til ditt og datt andre skal gjøre. Jeg sier bare peis på, enten så går det ellers så går det ikke:-) lærerikt er det iallefall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.