Fortego Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Personlig er jeg veldig lite glad i treverk på slikt. Hadde kjøpt meg en divinycellplate og støpt på begge sider før jeg hadde støpt platen fast i sidene. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Gjør du det ordentlig så varer treverket leeenge. Divinycell er dyrere og gir null feste for skruver. Min båt på over 30år har innstøpt kryssfiner. Og i motorrommet er det kappet i spantet så treverket er åpent. Null råte. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Divinycell er bra og lett og jobbe med, det er ikke det. Skal du ta den helt ut så lager en form og lager ett dekk av bare glassfiber. Men så mye mer omstendelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Personlig er jeg veldig lite glad i treverk på slikt. Hadde kjøpt meg en divinycellplate og støpt på begge sider før jeg hadde støpt platen fast i sidene. Amen. Divinycell er uendelig mye enklere å jobbe med til slike ting. Treverk i plastbåt er noe herk. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Jeg har en tråd her med samme tema(bygge Skilsø 23 om til åpen teinebåt), jeg landet på Divinycell og forguder enkelheten?! Tilpassing skjer med tapetkniv! Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Jeg har en tråd her med samme tema(bygge Skilsø 23 om til åpen teinebåt), jeg landet på Divinycell og forguder enkelheten?! Tilpassing skjer med tapetkniv! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Amen. Divinycell er uendelig mye enklere å jobbe med til slike ting. Treverk i plastbåt er noe herk. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Hvorfor er treverk i plastbåt noe herk? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Jeg har støpt in treverk i hekken for feste av flaps, skal lage hardtop i treverk, spant i båten er treverk, nye båter har treverk. Ser ikke problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Ved hører hjemme i peisen. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Jeg synes du går hardt ut. Båten min er fra 1985. der er masse ved. Men svært lite er dårlig nå etter 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Så da er du også i gang index , vi får komme med tips og råd til hverandre underveis. Hvilke båt er det du juver løs på? Jeg er nå ferdig med å plastre undersiden av platene (2 lag 300gr), og har begynt å lime fast til rammeverket! Jeg er i gang i hodet i det minste;-) Det er snakk om en Hasla 26, med en Gammel BMC motor. Lurte litt på Divinycell også, men jeg har ikke peil på glassfiberarbeid så da er det greit å jobbe med treverk og finer til jeg har full styrke og så legge glassfiber over kun som værbeskyttelse. Konstruksjonen blir åpen mot stuerom under, så den burde kunne holde seg tørr. Og Divinycell er vel ikke direkte rimelig heller? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Er det noen spesiell kvalitet av kryssfiner man skal ha til slike jobber? Eller er det bare å kjøpe standard hyllevare på Obs Bygg f.eks? Mener å ha lest at all finer som selges nå er limt med vannfast lim, dvs water boil proof. Stemmer dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Divinycell er dyrere ja. Tror ikke alle kryssfinerplater har vannfast lim. Det burde byggevarehandelen kunne svare på. Men du bør behandle undersiden. Ubehandlet kryssfiner varer ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Båten min er fra 1985. der er masse ved. Men svært lite er dårlig nå etter 30 år. Og båten min er fra 1981. Bygget uten en eneste kvadratmillimeter innlaminert ved. Glassfiber/polyester båter har potensiale til å bli flere tusen år gamle. Uvettig bruk av ved begrenser dette til ca. 30-35 år. Mener å ha lest at all finer som selges nå er limt med vannfast lim, dvs water boil proof. Stemmer dette? Den eneste finer som tåler dette er "Kiln Grade". Og det er dyrere enn Divinycell. Og det er svært omfattende å håndtere det. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Tviler på Index blir 1000år gammel.. Sier ikke at divinycell ikke er bedre en kryssfiner . Men kryssfiner varer ganske lenge den og, ved rett utført arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Og er det så lurt at di kan vare i tusen år.. Tenker det må være morsommere og finne gogstadskipet istedenfor en 1000 år gammel 23fots plastbåt :-) men folk får gjøre så dem vil, jeg bruker treverk å tenker ikke mer på det :-) former det fint me vinkelkutter og lamellskive nr 40 :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Tviler på Index blir 1000år gammel.. Sier ikke at divinycell ikke er bedre en kryssfiner . Men kryssfiner varer ganske lenge den og, ved rett utført arbeid. Nei, det hadde vært rart! Om jeg klarer 20 års levetid på båten så må det være plenty, jeg har sikkert endret behov og kanskje byttet båt innen den tid. Om den holder 30, er jeg i alle fall veldig klar for noe mer rullatorvennlig. Jeg trenger en praktisk transportbåt til og fra hytta, 10 minutter i relativt skjermet farvann hver vei. Jeg vil tro at godt innplastret kryssfiner vil gjøre jobben i noen år til dette bruket. Og om jeg tar feil, så har jeg egentlig ikke tapt så store penger på forsøket. Bare noen kvelder foran TV'en... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.