Jump to content

Verktøy for å montere ny skroggjennomføring i trangt motorrom?


rockmoen

Recommended Posts

Nå trenger du jo ikke trekke til disse så hardt, det holder vel omtrent å kjenne at det "bunner". Jeg tror det holder lenge å lage en fastnøkkel selv. Den lager du av en tykk platebit eller et flattstål som du skjærer spor i med vinkelsliper. Håndtaket/skaftet behøver ikke være så langt.

 

Du kan jo gjøre som Bernt sier også, men jeg vet ikke hvor heldig det er å vri den rundt pga. fugemassen. Ser for meg at det er bedre å holde den i ro og dra på mutteren.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det gjør noe om fugemassen roterer litt mens du skrur.

Mons

Er du sikker på det? I siste nummer av "Praktisk Båtägande" (nr 1, 2015) er det en "gör det själv" reportasje i tekst og bilder, som omhandler montering av ny skroggjennomføring. Her poengteres det at tetningsmassen mister sin funksjon (!) hvis gjennomføringen snurrer rundt ved montering. Ikke vet jeg, men jobben ble utført av "proffsinstallatör" står det å lese.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei jeg er ikke sikker, og skrev tror.

Grunnen til at jeg tror er at jeg har åpnet gjennomføring som jeg har montert slik, og ikke funnet hverken luftbobler eller annet som gav meg grunn til å tro at dette var en dårlig måte å gjøre det på.

Ideelt sett burde man kanskje lime uten å trekke helt til, la limet størkne og deretter trekke til på mutteren slik at man får press på limet. Det får man ikke hvis man trekker til med en gang.

Jeg vet imidlertid ikke hva man frykter. I verste fall kommer det noen dråper vann inn, men ikke nok til at man synker på kort tid, og da er det kanskje verdt å ta sjangsen på at det blir tett istedenfor å gjøre masse ekstraarbeid. Det har lett for å bli tett hvis det er rent der man limer og man har nok fugemasse av rett kvalitet.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ideelt sett burde man kanskje lime uten å trekke helt til, la limet størkne og deretter trekke til på mutteren slik at man får press på limet.

 

Jeg vet imidlertid ikke hva man frykter. I verste fall kommer det noen dråper vann inn,

 

Den metoden ser jeg noen anbefaler, men mange er uenig i at det er en bra metode. Problemet er at du kan risikere å vri gjennomføringen slik at du mister vedheften i fugemassen.

 

Hva man "frykter" som du sier er vel to ting; det ene er lekkasjer, det andre er luftlommer mellom flens og skrog som kan gi grobunn for spaltkorrosjon.

Link to post
Share on other sites

-da jeg skiftet mine gjennomføringer kom jeg til at noen av disse må ha blitt montert tidlig i byggjeprosessen, før skott kom på plass. Måtte sette hull i et skott for å skru av sluseventil til septik.

Så dette er ikke noe ukjent problem.

 

Jeg byttet til Tru design kompositt opplegg.

 

Uansett, så etterstrebet jeg at selve skroggjennomføringen ikke roterte når mutteren ble skrudd på og strammet til. Dessuten la jeg på en bit vannfast finer på innsiden, mellom skrog og mutter. Da blir ikke mutteren så innsauset i fugemasse. Brukte igrunn bare håndmakt for å stramme til. Fersk og myk fugemasse, i mitt tilfelle tek7, er ganske føyelig når du skrur sammen. Er jo ikke særlig tykt lag som ligger igjen mellom skrog og flens. Maskerte forøvrig på utsiden av skroget..

 

Det er lurt å prøvemontert gjennomføring og ventil før du legger på fugemasse. Se til at hendelen ikke kommer i konflikt med andre ventiler/ interiør etc. I åpen og lukket stilling.

Om det er knapt med plass, eller du vil at ventilhendel skal stå i en spesiell retning, så kan du montere gjennomføring med ventilen ferdig påskrudd, uten tettemiddel mellom ventil og gjennomføring. Så tar du den etterpå. Ellers kan det bli feil pos.

 

Uansett, tenk igjennom hvordan du vil ha det

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...