Jump to content

Shetland 17. mai 2015


arkmarin

Recommended Posts

Ja, hvordan går det med Shetlandsgjengen? Fint nasjonaldag igår?

 

Fant denne her http://www.shetlandtimes.co.uk/2015/05/17/parade-for-norwegian-constitution-day

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Det er rimelig å leie bil her. Vi betaler £129 for en bil i 3 dager. Vi drar på sightseeing med den. Det blir enklere å proviantere med bil, da det er en stor matvarebutikk, COOP, nord i byen og TESCO som ligger sør i byen. Begge er et godt stykke unna havna.

 

bilde

 

Et besøk på Jarlshof er et must. Der er det rester etter bosetninger fra 2500 før BCm, vikingetida og fra 1600 tallet. Den eldste bosetningen bodde i "wheelhouse", som vi her er inne i.

 

bilde

 

Fyret på Sumburgh Head er også interessant plass. Yrende fugleliv. I klart vær, så ser man Fair Isle herfra, ei øy midtveis mellom Shetland og Orknøyene.

 

bilde

 

Lundefugl hekker på¨Sumburgh.

 

bilde

 

Strømmen kan være veldig sterk rundt Sumburgh, og det kan bli veldig strømsjø. I dag var strømmen svak.

 

bilde

 

En tur til Voe og besøk på Pierhead Bar og Restaurant bør en få med seg. Dette er en bar med sjel og barkeeperen alene er en attraksjon. Dette stedet har sjel.

Link to post

16. mai var vi på vestkysten av Mainland, før vi om kvelden deltok på arrangement i Scalloway.

 

bilde

 

Det var konsert med supper i Public Hall i Scalloway kl 19.  Det var fullt hus, slik de måtte bære inn ekstra stoler før konserten kunne starte.

 

bilde

 

Etter konserten var det dans i British Legion Club på den andre siden av gata. Meget trivelig og en får utvidet bekjentskapskretsen.

Link to post

17. mai om morgenen ble det norske flagget heist på rådhuset i Lerwick.

 

bilde

Klokken 11 var det startet toget fra Victoria Pier. 53 personer gikk i toget.

 

bilde

 

Arild var forsanger, da vi avsluttet toget ved å synge tre vers av "Ja vi elsker".

 

bilde

 

Kl 13 hadde vi avtalt omvisning i Galla Shield i Lerwick. Der bygges det en kopi av et vikingskip. Det dras rundt i gatene i Lerwick siste tirsdag i januar hvert år, for så å bli påtent. Det er et enormt fakkeltog med ca 1.000 deltakere. Arrangementet kalles Up-Hella-Aa.

 

bilde

 

Det var stor interesse for denne gamle tradisjon blant seilerne til Shetland.

 

bilde

 

Kl 15 deltok vi i minneseremonien ved minnesmerket i Scalloway. Jens Karl Sandøy fra Vigra, mangeårig nabo til Arne Roald, en av de som deltok i Scalloway under krigen, fikk æren av å legge ned krans fra de norske seilere.

 

bilde

 

Det var stor oppslutning om arrangementet.

 

bilde

 

Siden var det kaffe/te og småkaker i Scalloway Museum. Et sangkor fra Vestlandet var med på å kaste glans over 17. mai helga.

 

bilde

 

Ved en misforståelse deltok vi ikke i blomsternedlegging på norske krigsgraver i Lerwick i år.

 

Tradisjonelt har det vært SupperDance i Lerwick om kvelden 17.mai. I og med at det ble et tilsvarende arrangement i Scalloway kvelden før, ble dei ikke noe arrangement i Lerwick.

 

Link to post

bilde

 

Dette stygge flotellet har ligget ved Victoria Pier i 3 år. Det er stygt og skjemmende, og i tillegg har det okkupert de beste plassene for fritidsbåter på besøk i Lerwick. Vi har vært henvist til Alberts Dock, som blir på nordsiden av piren og er meget utsatt for vær og bølger fra passerende fartøy. Arbeidet med gassrørledninger er nå sluttført og ca 3.000 gjestearbeidere forlater Shetland. De første flotellene forlot Shetland før vi dro. Det blir mye hyggeligere å besøke Lerwick når dette er borte. 

 

bilde

 

Dette er et yndet fotomotiv for norske på besøk på Shetland. Det står på veggen ved det gamle havnekontoret.

 

De fleste av båtene forlot Lerwick om kvelden den 17.mai Vi syntes værmeldingen ikke var så bra at vi ville vente å se været an. Jeg er pensjonist og har tid til å vente til gunstig værmelding. Jeg vil derfor helst ha mannskap med, som også har tid til å vente. Å krysse Nordsjøen med vind aktom tvers er en helligdag i forhold til å ha samme vindstyrke i mot. Når en har seilt egen båt siden 1977, så har jeg fått nok av ubehaget ved å krysse. Som ung syntes vi det var tøft å krysse mot været i en del sjø, som regelmessig badet rormannen i salt vann. Vi syntes dette var livet. Med årene vil jeg ha det komfortabelt. To av mannskapet denne gang hadde med TØFLER! En av de gikk i tøfler under hele overfarten, så de har forstått hvordan jeg vil ha det. Autopiloten styrer og vi sitter godt og varmt innunder cockpitkalesjen og holder utkikk.

 

bilde

 

 

Det er gratis trådløst nettverk i Lerwick Boating Club. Det ble benyttet flittig for værmeldinger og nyheter hjemmefra. Med nøkkel til klubben kunne vi gå dit, selv om det var stengt.

 

Vi så av værmeldingen at det skulle bli bra på onsdag - torsdag 20-21/5 på Nordsjøen, men torsdagskveld og fredag skulle det bli sterk vind på norskekysten. For å unngå den sterke vinden på Norskekysten, startet vi i motvind fra Shetland, men heldigvis ikke sterkere enn frisk bris. Som meldt så spaknet vinden etter en del timer, den snudde til SW men bare til lett bris. Vi brukte 40t 40 min til Rundesundet fra Lerwick. Vi hadde ikke seil oppe på overfarten. Været ble akkurat slik værvarslet sa, og det stemte også på vei til Shetland.

 

bilde

 

Jens (t.v) og Nils på hjemtur i fint vær. Vesten blåste seg plutselig opp etter å ha fått litt sjøsprøyt på seg.

 

bilde

 

Olav nyter godværet.

 

Vi hadde forhåndsmeldt oss til Tollvesenet, om at vi beregnet ankomst ca kl 05.00. Vi ankom kl 9, men ingen toller var å se. De hadde mulighet for å se oss på AIS, når vi ville ankomme. Jeg hadde i forhåndsmeldingen gjort rede for hva vi hadde handlet tollfritt i Lerwick. Vi hadde handlet noe over kvoten, men regnet med at det ikke skulle være noe problem. Alle båter som kommer fra utlandet plikter å melde seg og det bør helst være en forhåndsmelding, eller så snart en har VHF-dekning. Blir mann tatt vil en få bot for manglende melding om ankomst og for det man har for mye om bord av tollfrie varer. Jeg tror at de lettere overser at en har litt for mye om bord, når en melder seg.

 

Ved ankomst Gjøsund (mellom Vigra og Valderøya) mønstrer Jens og Nils av. De er bosatt på Vigra. Olav og jeg forsetter til Kr.sund. Hvor vi ankommer om kvelden. Neste dag kommer min kone og ta barnebarn om bord, for å bli med den siste etappen til Levanger. Olav mønster av og kjører min kones bil til Levanger. Været er ikke det beste, så vi blir liggende i to dager å vente. Vil ikke utsette barna for grov sjø. Vi ankommer Levanger tirsdag 26.mai etter ca 930 nm. Turen tok totalt 18 dager og 6 timer for Ark Mari. De andre båtene brukte mye mindre tid enn oss, men hadde tøffere overfart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...