Jump to content

Hvordan få skikkelig skruefeste i halvmorken kryssfiner ?

Erik

Recommended Posts

Har kjøpt meg ett fiskehjul som jeg har festet på toppen av påhengerbraketten bak på seilbåten.

Jeg var litt i tvil allerede da jeg skrudde det fast om det ville bli solid nok, og nå etter kort tid er fasit at det var det ikke.

Treet jeg skrur i har ikke mot-hold nok, og når hjulet med sin vekt og i tillegg vektstang prinsippene får jobbe litt så begynner skruene å slippe.

Ekstra uheldig er det nok at treverket jeg skrur i egentlig er 2 plater skrudd sammen, og jeg treffer rimelig nære midt mellom dem :headbang:

Spørsmålet da er hva jeg kan gjøre for å få nok hold ?

Jeg har selv ideer som :

• Lengre skruer
  • Borre opp og bruke 2 komp lim på skruene
  • Lage en form for beslag som er festet på sidene istedet for bare på toppen

Men jeg er usikker på hva som vil kunne fungere eller ikke.

En tilleggs utfordring er at platen fremdeles må være brukende til sitt opprinnelige formål, nemlig å oppbevare påhenger på, så jeg kan ikke ha en løsning som bygger noe særlig heller.

Under er bilde av der den skal festes, og der kan man se hvor skruene har vært.

Under der igjen er selve braketten som skal skrus fast,

bilde

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

bytte finerplater? de kommer ikke til å bli noe bedre.....

Og få lagd en festebrakett som er u-formet og som du kan skru fast fra sidene istedetfor ovenfra

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Å skru inn i endeved gir dårlig hold selv om kryssfineren er ny, i tverrved henger skruene bedre. Da vil fibrene gå på langs av sporene på skruene og dermed hjelpe på å holde skruen på plass, på tross av rykk. Det blir vel litt belastning på dette hjulet? Synes braketten så puslete ut. Det ideelle her (for samtidig å kunne bruke plata til påhengsen) er å få sveiset på en lippe på begge sider av braketten slik at den danner en oppned "U". Da kan du skrue inn fra siden på platene og får bedre hold. I tillegg blir braketten stivere og du kan fremdeles sette fra deg påhengsen på plata.

Alternativt; skjære av øvre delen av plata og lime på f.eks. "liggende" eik som har godt hold for skruene. Poenget må være å få årringen/fibrene vannrett slik at skruene ikke splitter fibrene slik som nå og glipper.

Ny finerplate er en mulighet, den får jeg hos Maritim for 500,- (se under)

Men jeg er som Hakkannen sier usikker på om det vil hjelpe. Jeg har og tro på at å feste fra sidene vil gi bedre hold, men det er begrenset hvor mye dette kan bygge uten at det kommer i veien for påhengsen når den skal oppå der. Ikke har jeg sveisemuligheter heller :worry:

bilde

Borr opp hull som er 15-20mm fyll med epoksy og skr skruene ned før det herder for mye slik at du får gjenge spor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har tenkt tanken, men er usikker på om 'epoxy pluggen' får mothold nok ?

Ett alternativ er kanskje å gjøre som Jon Kåre foreslår, men borre ett hull på tvers i tillegg, slik at epoksypluggen blir en slags omvendt T ? Det bør vel holde?

Kan man bruke epoksy i temperaturer rund 0 grader slik det er nå om dagen?

Å bytte finerplatene kan jo være lurt! Så er det ikke lurt å skru i endeved, særlig ikke i plateskjøten! Men for å løse dette borer du to hull, tvers i gjennom finer platene (horisontalt) ca 30 mm under og i senter for skruehullene. Dim på hullet kan feks. være Ø 15 mm. Sett så inn treplugger(rundstaff) av samme dimensjon (15mm) i hullene bruk epoxy lim. Når limet er herdet forborer du for skruene, ovenfra med 3,5mm bor, og ned i trepluggene. Skru så fast beslaget med f.eks 4,5* 40mm linsesenk skrue

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Ville brukt langfibret fyllstoff i epoksyen for bedre hold (epoksy i seg selv har begrenset styrke) hvis du ender på å støpe epoksyplugger slik Jon-Kåre foreslår. Nå er det litt for kaldt å støpe, men får du satt litt varme på hjelper det på. Enkelte epoksyer kan herde ned mot 5 grader (da går det svært seint), men får du til 15-20 vil herdingen foregå mye raskere. Varmen bør være på så lenge produsenten krever med tanke på å få fullherdet limen. I tillegg bør kryssfineren få tørke litt i forkant for bedre vedheft.

Hvis du går for aileenll sin metode kan du også bruke PU-lim (hvis det blir tilnærmet fullkontakt mellom kryssfineren og trepluggen). PU-lim herder godt der det er fukt tilstede og har kortere herdetid i lavere temperaturer enn de fleste epoksyer.

Skruene dine er litt korte. Jeg ville brukt noen som var dobbelt så lange. Her er et tips jeg har brukt på flymodeller når man vil lage holdbare "gjenger" i løst treverk på en kjapp måte. Skru skruene inn og ut igjen slik at det blir gjenger i hullet. Drypp/sprut superlim av typen tynn CA (Cyanoakrylat) i hullene. Dette trekker seg inn i treverket og herder. Ikke like sterkt som en del av epoxy-rådene du har fått over, men en kjapp og grei løsning. Å bruke Epoxy under +15 grader er sjelden noen suksess med mindre du har epoxy spesiallaget til dette. Den herder ikke, blir bare gummiaktig. La limet tørke/herde før du skrur inn skruene igjen.

CO har noe som kalles monteringsmutter, artikkel 11-1230:

http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Beslag-og-opphengning/M%C3%B8belbeslag

Mulig den kan brukes? Ellers går det vel også an å få laget noe tilsvarende, men kraftigere.

Men den plata var ikke akkurat noen pryd for båten. Jeg ville vurdert å skifte den uansett.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Få tak i eliten aluminiumsvinkel Ene siden av vinkelen fester du med gjennomgående skruer i påhengerfestet, slik at den andre flaten flykter med oversikten av braketten. Så fester du det avbilder beslaget i denne. Beklaget bør jo være så smaltvat det ikke kommer i konflikt med festene til påhengsmotoren. Alternativt like brett som treverket

Redigert av JRK (see edit history)

Takker for mange gode forslag, og mye engasjement.

Temperatur gjør at alle epoksy forslag må vente, men jeg kan ikke vente, Ferdatorsk sesongen står for døren.

På sikt må sikkert platen byttes, men innen da tenker jeg å bare teste med lange skruer som flere nevner. Er det godt nok så holder det når ny plate skal opp også, og hvis ikke kan jeg bruke mer tid da på ett av de andre forslagene med anker i bunn.

Jeg vil og kombinere dette med en ekstra sikring i form av line og carabinkrok slik at det ikke havner i sjøen om det går galt.

Mao fort og galt nå, ordentlig senere og med mer erfaring. Men uansett må jeg vente til helga er slutt før jeg får tak i skruer, så jeg mister en flott tur utpå i dag :-(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...