Jump to content

Hva må man tenke på/vektlegge ved bestilling av ny kalesje?


Olepo

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny kalesje til Bavariaen, og har allerede startet en tråd for å få tips angående dette; https://baatplassen.no/i/topic/115770-ny-kalesje-til-bavaria-25-sport/. Siden dette er et litt annet og mer generelt emne velger jeg å starte en ny tråd, men dersom noen/moderator mener at trådene bør slåes sammen er det fritt frem :yesnod:.

 

Jeg har hentet inn tilbud fra noen leverandører, og erfarer at det er store prisforskjeller.

Jeg vil naturligvis ha kalesje til best mulig pris, men vil samtidig legge vekt på at den har god kvalitet og passform slik at den kan holde en del år.

 

Det er naturligvis fristende å gå for leverandøren som har gitt det laveste tilbudet. De opplyser at de benytter Markilux 37 duk i sine kalesjer. Etter det jeg forstår er dette duk av god kvalitet som er mye brukt i kalesjeproduksjon. Er det andre ting jeg bør undersøke eller spesifisere før en eventuell bestilling for å "sikre" et best mulig resultat???

Link to post
Share on other sites

Swela 37, sunbrella er kjente stoffer. Passformen er selvfølgelig viktig. Bavaria ble tidligere levert med "spiral" glidelåser, noe

som viste seg å ikke være av det beste. Vislon, eller støpt glidelås er den typen som blir brukt på "norske" kalesjer og er et bra produkt.

Lurt også å tenke på om man vil gjøre endringer, være seg viduer, klaffer, andre muligheter for åpne eller dele kalesja.

Uanz: lykke til.

Link to post
Share on other sites

jag har fått för mig att den duken har utgått? nu annvänds swela 37+ men det är kanske exakt samma duk? den billigaste kommer han ut och mallar av dina bågar? eller gör han på färdiga mallar kan vara ide att fråga.

 

Hei! Leverandøren med det laveste tilbudet har ikke ferdige maler til min båt. De vil benytte den gamle kalesjen som mal og sy etter denne. De hevder at den nye kalesjen dermed vil få like god passform som originalen. (Originalkalesjen til båten er i ganske god stand og forholdsvis stram og fin). Ville nok foretrukket en leverandør som hadde originalmaler, men det viser seg at det er få som har maler til denne modellen.

 

Swela 37, sunbrella er kjente stoffer. Passformen er selvfølgelig viktig. Bavaria ble tidligere levert med "spiral" glidelåser, noe

som viste seg å ikke være av det beste. Vislon, eller støpt glidelås er den typen som blir brukt på "norske" kalesjer og er et bra produkt.

Lurt også å tenke på om man vil gjøre endringer, være seg viduer, klaffer, andre muligheter for åpne eller dele kalesja.

Uanz: lykke til.

Hei Sobo, hyggelig at du tar en pause fra HiFi avdelingen på verftet og kommer med et tips her :thumbsup:. Aner ikke hva glidelåsene heter, men de originale glidelåsene er ganske så ugreie å ha med å gjøre. De er riktignok temmelig slitt, og var helt sikkert OK når de var nye. Glidelåsene som allerede er skiftet er av en "grovere" type og fungerer som gull. Prøver å legge ved et bilde, så har nok du stålkontroll på faguttrykkene :yesnod:. Det første bildet viser original glidelås til venstre, og ny glidelås til høyre. Det nederste bildet viser glidelås av "ny" type, vil foretrekke denne i den nye kalesjen.

 

Er det noen som vet om Markilux 37 og Swela 37 er samme sak???

 

bilde

 

bilde

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jag tycker igentligen att det är dåligt att malla på ett befintligt kapell då det alltid sträcker sig lite. men jag antar att han lämnar nån typ av garanti så om du inte blir nöjd så får han ju sy om det tills du blir nöjd?

 

ganska säger på att det är mer eller mindre samma duk. läst att + skulle vara "bättre" men det stod inte varför det skulle vara bättre så antingen är det topphemligt (inte troligt) eller så är det samma produkt och ett sätt att säga att man har vidareutvecklat produkten.

Link to post
Share on other sites

Markilux 37 - swela 37- http://www.swela.com/no/maritimstoff.html?gclid=CKj6vaXPxsMCFSSQcgodABYAEg

 

Unner meg en kort HIFI pause innimellom :smiley:

Se der ja. De originale glidelåsene er (som vi ser av bildet) en spiral som er festet til stoffet (tapen som det heter) på glidelåsen.

Disse er ikke så godt egnet til denne bruken. De har også lett for å revne der ved den forsterkede biten, ved den blanke glideren i det

første bildet. ( kanskje helst på motparten, den du stikker inn i glideren her)

Den andre glidelåsen er sikkert en YKK av vislon typen. Her er tennene støpt til "tapen"

Hvor gammel er forresten kalesjen din Olepo? Er det ikke mer å fikse på?

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jag tycker igentligen att det är dåligt att malla på ett befintligt kapell då det alltid sträcker sig lite. men jag antar att han lämnar nån typ av garanti så om du inte blir nöjd så får han ju sy om det tills du blir nöjd?

 

Jeg er enig med deg i at dette ikke er en optimal løsning, men utfordringen er at det er få som har originale kalesjemaler til denne modellen.

 

Markilux 37 - swela 37- http://www.swela.com/no/maritimstoff.html?gclid=CKj6vaXPxsMCFSSQcgodABYAEg

 

Unner meg en kort HIFI pause innimellom :smiley:

Se der ja. De originale glidelåsene er (som vi ser av bildet) en spiral som er festet til stoffet (tapen som det heter) på glidelåsen.

Disse er ikke så godt egnet til denne bruken. De har også lett for å revne der ved den forsterkede biten, ved den blanke glideren i det

første bildet. ( kanskje helst på motparten, den du stikker inn i glideren her)

Den andre glidelåsen er sikkert en YKK av vislon typen. Her er tennene støpt til "tapen"

Hvor gammel er forresten kalesjen din Olepo? Er det ikke mer å fikse på?

Viktig å vise de ansatte i HiFi avdelingen tillit ved å la de arbeide litt på egenhånd. Da blir de selvstendige, samtidig som du får frigjort litt tid til andre viktige oppgaver :yesnod:.

 

Takk for lynkurs i glidelås, vi har tydeligvis samme oppfatning her. Ny kalesje bør ha Vislon/støpte glidelåser. Jeg er godt fornøyd med disse.

Båten er en 2005 modell, og jeg antar at kalesjen er den originale. Tidligere eier(e) har skiftet noen glidelåser og byttet vinduer i den fremre delen. Duken er forholdsvis grei, og den er ganske stram og fin, men resten av glidelåsene må skiftes og et par sømmer må utbedres. Den holder nok fint et par sesonger til hvis den blir reparert, men det blir en vurdering om jeg skal koste på den gamle eller investere i en ny med en gang.

 

Kommer nok uansett til å holde meg til opprinnelig "layout" uten å endre på åpninger, vinduer, luker osv.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig bare YKK som gjelder på det meste, både på kalesjer og klær. Ser du etter i garderobeskape, så finner du YKK på alle de dyreste kvalitetsprodukter...

 

Ville ellers bare nevne at nederste kant på vinduene med fordel kan ligge på utsiden av kalesjeduken. Da samlere det seg ikke vann og grønske nedi der...

I overkant ligger den på innsiden..

Link to post
Share on other sites

 

 

Ville ellers bare nevne at nederste kant på vinduene med fordel kan ligge på utsiden av kalesjeduken. Da samlere det seg ikke vann og grønske nedi der...

I overkant ligger den på innsiden..

 

Dette er et meget godt poeng, noe å tenke på.

På noen kalesjer kan det dog by på utfordringe,r dersom

vindushjørnene i kalesjen er buet

En annen måte å løse det på er å legge dobbel duk under vinduene,

ned til kantbåndet. Så renner det som måtte komme av vann imellom og ut.

Grønsken er jo en annen sak.

 

Dobbelt nederst med vindusplast imellom:

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig bare YKK som gjelder på det meste, både på kalesjer og klær. Ser du etter i garderobeskape, så finner du YKK på alle de dyreste kvalitetsprodukter...

 

Ville ellers bare nevne at nederste kant på vinduene med fordel kan ligge på utsiden av kalesjeduken. Da samlere det seg ikke vann og grønske nedi der...

I overkant ligger den på innsiden..

Takk for innspill :thumbsup: . Jeg ser helt klart poenget her, men klarer ikke å se for meg hvordan dette løses i praksis...? Vinduene i min kalesje har buede hjørner, og ligger jo med overlapp på innsiden. Dersom toppen og sidene på vinduet skal ligge på innsiden må det jo lages et lite snitt i duken for å få vinduet på utsiden i nedkant???

 

Ser for øvrig at SoBo benytter en løsning med dobbel duk i under vinduet, dette vil vel ha noe av den samme effekten.

 

Hvilken pris er det snakk om?

 

Til Grandezzaen (31DC) betalte vi 18tusen for orginalkalesje fra grandezza Finland.

Jeg har nå fått tilbud fra flere leverandører, og det viser seg at det er overraskende store prisforskjeller på en kalesje til denne båten. Det laveste tilbudet er på kr 12.404,- inkl mva. for komplett kalesje. Det høyeste tilbudet er kr 36.875,- inkl mva.

 

Ny originalkalesje fra Bavaria Motorbåt Norge kommer på kr 24.900,- inkl mva og frakt. Alle priser skal gjelde komplett kalesje uten bøyler.

Får nok satse på en Grandezza neste gang, grei pris på originalkalesje og grådig fine båter :yesnod:!

 

Jeg har for øvrig fått bekreftet fra leverandøren med det laveste tilbudet at de nå benytter Swela 37 Plus i sine kalesjer.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...