Jump to content

Vurderer liten seilbåt, trenger tips!


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Er begynt å få øynene opp på seilbåter. Har aldri vert ombord i noe slik før. Men etter å ha lest skildringer og mye positivt om seilbåter, har eg sett en del på slike.

Tenkte å kjøpe en billig nr.2 båt. Bør vel ikke vere for stor for en amatør? Men likevel vil eg ha såpass at eg kan ta en overnatting eller 2

Hvor stor mener dere den bør vere? Vil ha litt mer enn en Wakerbay!

 

Ser du får en seilbåt på 20-26 fot for 30.000 og oppover, og eg synes dette virker mye båt for pengene!

Ser også veldig mange har små 4hk utenbordsmotorer. Noen har også gamle innenbordsmotorer.

Ser føre meg at det kan bli lange distanser for motor. Bur inne i en 40nm lang fjord. Og ved vindstille hadde det vel vert best med en innenbords diesel?

Men så er det jo billigere å kjøpe en ny påhengsmotor enn enn innenbords. Hva mener dere.

 

Og hvor fort kan eg regne med en slik liten seilbåt kan gå i moderat vind?

 

Har dere noen tips og hva eg bør se etter.

Blir nok ikke atuelt denne sesongen, men kanskje eg finner et høstkupp?

Link to post
Share on other sites

Hei Eystein,

 

Det er fornuftige tanker du gjør deg. Både er det kjekt å seile, men litt kjedelig når sommerkveldene blir helt vindstille. Vestlandsfjordene kan være lange, og med veldig varierende vindforhold - og derfor ikke de mest attraktive for seiling . . . .

 

Når det gjelder motor så er det nok små påhengser som er totalt dominerende på slike båter, det har både med vekt, plass og pris å gjøre. Jeg tror du skal lete lenge for å finne seilbåter i 20 fotsklassen med dieselmotor.

 

Noe stort fartspotensiale har allikevel slike båter ikke, du skal være heldig for å komme opp i 6 knop for motor og du vil nok sjelden seile med mer enn 5 over lengre strekk - og da blir fjorden din laaaaaang når kvelden kommer :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men du hellige jul hvor gøy det kan være!!

 

Da jeg var 13-14 hadde gamlingen en Yamaha JOG 21 med 8 hk. på hekken. Jeg kan ikke erindre at vi overhodet noen gang var utenfor Raunefjorden, men vi hadde gøy og moro i bøtter og spann. Alle unntatt moder'n (hun fra Stavanger, De vet :rolleyes: ) som ble bekymret da sjøvannet til stadighet kom over ripa.

 

Du får en JOG 21 for under 50 laken ... Spør Suzuki om dens fortreffeligheter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hmmm.

 

40 Nm inne i en fjord.... da er det vel også en del plunder med kastevinder som detter ned fra oven, men lokalkjennskap vil moderere slik problematikk noe.

 

Seil er bra. Pinnebåt er greit. Regnet med selv som ihuga snekkemann/ påhenger etc. men for 10-12 år siden så ble det et impulskjøp sammen med en kamerat. En Albin Cirrus 26 ft med rullefokk, nokså ny garderobe og autopilot, himla grei båt. Vi ga 100 kkr, de går fra 80 kkr - 130 kkr. Ulempe er at en ikke har separat dass.... ( ehh; rom for det). Den var en grei båt. hadde 7,5 hk innenbords diesel, kan sammenliknes med de mindre Maxi båtene.

 

Albin Cumulus har egen dass... og er en ft lengre, aner ikke prisleiet.

 

Har også hatt tidligere erfaring med Firling, 24 ft, disse ligger rundt 20-40 kkr. Har utenbordsmotor. Bør ikke ha noe mindre enn 6/ 9,9 hk motor, skrog er veldig lettdrevet i vannet, men riggen bremser ved vinden rett mot, og av og til så er det jo slik, her i livet at en må frem til noe pga kone og unger og jobb etc. Da er motor på sin plass. Veldig enkel båt.

 

De mindre Maxibåtene har også et godt rykte, mere innvendig plass pga utenbordsmotor, og som du sier, lett å bytte ut motoren dersom noe går helt skeis med den.

 

Seilgarderobe er veldig viktig, må ha god tilstand (nokså dyrt, hvis ikke), fokk, (genoa) storseil og aller helst rullefokk og gjerne "morroseil" Genaker/ spinnaker...

 

Skrog.... Innfesting i forkant/ bakkant av kjøl og ror, se etter sprekker rundt hjørner, vantene masteområde, alle veier.... De får mere juling enn ei snekke.....Prisavslag eller enda bedre, finn en annen....

 

Jeg ante ingenting, dro ut alene i pent vær, hadde kjøpt et lite hefte som jeg tror het seiling/ (eller seiltrim?) på timen. Tror det var skrevet av Dedekam eller noe slikt. Må ha vært veldig informativt - lettlest og anbefales på det varmeste.

 

Lykke til.

 

Jeg skal ha seilbåt igjen, senere. Føler bare ikke at økonomi og ting er riktig på plass, med nybygd hytte, og også en overaktiv 4 åring.... (Kan jo vurdere en vannaktivesert GPS sender på redningsvesten til knotten, men vet ikke hvor slikt fåes, og tipper de er utenfor min økonomi, derfor liten snekke i noen år nå.... så seilbåt igjen i tillegg til altså en litt større snekkke....

 

mvh

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Men du hellige jul hvor gøy det kan være!!

Visst kan det være kjekt!

 

I guttedagene seilte jeg med alt fra robåter til seilskøyter. Noen år hadde jeg også en Albin Viggen, men nå er seilskipsflåten redusert til en mahognyjollen "Peanut" - altså tilsvarende den som senere ble VG-jollen.

 

Man skal ikke se bort fra at det kan bli seiling igjen - og hvor finner man noe vakrere enn f.eks en BB11 . . . . ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke se bort fra at det kan bli seiling igjen  -  og hvor finner man noe vakrere enn f.eks en BB11 . . . . ?

BB17 kanskje, men dem er det ikke mange å se av. :smiley:

 

Hvis jeg skulle hatt en båt primært for seiling / dagsturer med mulighet for overnatting har jeg veldig sansen for Marieholm IF 26, men det blir kanskje for dyrt?

 

Bilde

NB! Dette bildet er stålet fra finn.no

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar!

 

Ja, det kan nok bli langt ut fjorden! Men kanskje en gang eller 2 for sommeren kunne eg tatt en langtur ut til kysten?

 

Det kan du bli litt vind inne i fjorden også- Den er også bred, 1-2 km. Men hvor mye vind må til for å kunne å noe fart i seilene?

 

Dette blir nok helst en dagstur båt. Har ikke tenkt å selge halcoen og satse på seiling for fult, men vi tro vel vil vere avslappende å ta seg en søndagstur helt stille og rolig av og til.

 

Har ikke peiling på vekt eller dybde på slike. Kan dei tas på tilhenger eller må den seiles hjem? Kan jo bli litt langt fra østlandet!

 

Her er forreste en med innenbordsmotor:

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...vAs453077&pos=9

 

Vil en slik motor vere moden for utskiftning?

Blir jo veldig dyrt å sette inn en ny innebords, men går det ann å bytte denne mot f.eks en 9,9 utenbords? Disse er jo såpass rimlige at eg kan koste på meg noe slikt?

dersom motoren som står der i dag skulle ta kvelden altså!

Link to post
Share on other sites

BB17 kanskje, men dem er det ikke mange å se av. :smiley:

 

Hvis jeg skulle hatt en båt primært for seiling / dagsturer med mulighet for overnatting  har jeg veldig sansen for Marieholm IF 26, men det blir kanskje for dyrt?

Enig Lasse, jeg tenkte bare ikke i så store båter ut ifra det som Eystein skrev. For min egen del ville en eventuell seiler bare være som "kosebåt" i tillegg til "leketøyet" Poseidon :wink:

 

Du nevner Marieholm, men den varianten du viser må nok finne seg å stille et stykke bak originalen; en nydelig liten trebåt, klinkerbygget med smale bordganger og pluggede søm. Den er "berre lekker" og jeg smiler i skjegget hver gang jeg ser en av dem under seil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Accent er en flott båt, med innenbordsmotor, ligger vel i prisnivå 80-110 kkr. Maxi 77 / 68 er båter som er vel verdt å vurdere , her varierer nok prisene en god del avh. av innen/ utenb. motor.

Columbie 66 er en kjempemorsom båt, kan anbefales.

Ellers er dette et prisområde hvor du kan finne masse morsom bra båt.

Link to post
Share on other sites

En ypperlig båt til den beskrivelsen som eysteind nevner - faktisk den første båttypen jeg tenkt på når jeg leste kravene hans - er Marieholm MS20. Solide, kraftig bygde båter på 20' med innenbords diesel.

Sjekk på sailguiden.se: Marieholm 20

 

Bilde

 

Desverre går det ikke så mange av den i Norge. På Bohuslänskysten og i sær i Strømstadområdet "kryr" det av dem. Rimelig båt også......30. til 40.000,- Svenske.

 

P.S.: Finnes også i ren seilversjon Marieholm S20 og enda en type med akterkabin Marieholm AC 20 - men det er MS 20 motorseilerversjonen, eysteind skal ha! :o)

 

Segelbåt Marieholm MS 20 -1975

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt, en TRIO 96 1985 mod., men det du ser etter må være Marieholm MS 20.

I en test fra 1975 skrives følgende. Marieholm MS 20 ble yndlingen i en test av fire småbåter fra 1975. Båten ser litt kjedelig ut, men du verden hvordan synet bedrar. Båten er usedvanlig gjennomtenkt, og hver tomme er utnyttet optimalt. Cockpiten er større enn i de fleste 30-fotere (i 1975), men like fullt er det køyplass til fire under dekk. Stueplassen kan tåle sammenligning med langt større båter, men båten har ikke plass til toalett, sier testen. MS 20 har innenbordsmotor som gir god marsjfart. Båten er lett å seile og seiler brukbart raskt. Sprayhood gir en lun cockpit.

 

Jeg kjenner folk som har montert fast toalett i sine MS 20, det blir jo ikke eget rom, men hva gjør vel det.

Jeg kjenner og folk som har reist på jordomseiling uten toalett.

Skulle jeg kjøpt en seilbåt til slikt bruk du beskriver, ville jeg uten tvil kjøpt Marieholm MS 20.

Det selges ikke så mange i Norge, men i vestkysten av sverige, er disse ofte å se.

Pris for ett bra eksemplar, med bra garderobe og noe utstyr, bør du kunne få for ca. 60000.- i Norge.

 

http://www.marieholmvereniging.nl/Brochure..._Brochure_2.pdf

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Når en skal kjøpe seilbåt for første gang, er det mange forhold som bør vurderes.

Dersom man skal seile som eneste seilbåt på fjorden, er ikke farten så viktig.

Seiler man derimot sammen med andre båter, er det i lengden lite moro å være den tregeste båten, enten for seil eller motor.

I miljøet jeg seiler, er ingen båter under 28 fot, og de fleste har LYS tall over 1,06.

De få som bare har utenbordsmotor (H-båter) har et handycap for motor over lengere strekninger.

Hvis jeg skulle hatt en båt for å leke meg med på hytta, ville jeg valgt en liten båt langt under 28 fot.

Kanskje bare en stor jolle uten motor.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle hatt en båt primært for seiling / dagsturer med mulighet for overnatting  har jeg veldig sansen for Marieholm IF 26, men det blir kanskje for dyrt?

 

Bilde

NB! Dette bildet er stålet fra finn.no

<{POST_SNAPBACK}>

er det ikke slik at IF'en (Internasjonal Folkbåt) er 25 ft og at Marieholm 26 er 26 fot?

 

Marieholm 26

Bilde

 

Marieholm IF

Bilde

 

Enklest å skille M26 fra IF'en ved at 26'en har et ekstra vindu i overbygget.

Dette er hentet fra sailguiden.com

Marieholm 261 är en utveckling av Marieholm 26 som i sin tur är en utveckling av IF- båten. Hon har kvar sina klassiska linjer med positiv akter och långköl. Vad som skiljer Marieholm 26 och 261 från IF-båten är bland annat högre överbyggnad vilket ger rymligare salong.

 

Marieholm MS20. Solide, kraftig bygde båter på 20' med innenbords diesel.

Sjekk på sailguiden.se: Marieholm 20

 

Bilde

 

Desverre går det ikke så mange av den i Norge. På Bohuslänskysten og i sær i Strømstadområdet "kryr" det av dem. Rimelig båt også......30. til 40.000,- Svenske.

 

P.S.: Finnes også i ren seilversjon Marieholm S20 og enda en type med akterkabin Marieholm AC 20 - men det er MS 20 motorseilerversjonen, eysteind skal ha! :o)

 

Segelbåt Marieholm MS 20 -1975

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for dette - her kommer gode minner frem igjen :yesnod: . Dette var familiens første seilbåt. Vi hadde en Marieholm MS20. Seilte fra Moss til Gøteborg og tilbake. Hele familien på tur i 3 uker. Mamma og pappa lå ute under bomtelt, barna lå under dekk. Toalett hadde vi med oss fra hytta (type "stor bøtte" med sanitærvæske i bunnen). Flotte turer i en båt som tåler også lengre turer. Marieholmen skulle etter planene byttes i en Mariehom IF - men etter at vi hadde vært i Strømstad og prøveseilt en med påhengsmotor plassert i egen brønn - og motoren ikke startet - ble fatterns øyne rettet mot andre verft. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei - synes det høres lurt å skaffe seg en seilbåt..... :wink: Etter å ha seilt mannskap på ulike båter, kjøpte jeg meg an Maxi 77 for noen år siden. Det har jeg ikke angret på. Jeg tror en Maxi 77 ville vært en båt som passet godt i forhold til det du er på jakt etter. Båten har mange gode egenskaper, se erfaringsdatabasen. En Ulempe med Maxi 77 er nettop det at den er så populær, dette holder prisen oppe. På den annen side er det mange gode råd å få, aktive klasseklubber og en meget enkel båt å videreselge. Jeg solgte min Maxi til den første som var å så på den. Nå har jeg pusset og stelt den, så når står den klar og nypolert på utsiden her..... Faktisk litt vemodig å selge den :rolleyes: Skal på vannet neste Fredag...

 

Albin og Maxi båtene i størrelsen mellom 20 og 30 fot er vel stort sett sikre kjøp. Om du kjøper mindre kjente merker gambler du mer, men vil antagelig få en god del mer for pengene dine. Jeg bor på sørlandet men reiste helt til Ålesund for å finne en Maxi med innenbordsmotor... Det er et stykke mellom dem, men du burde få en fin en med innenbordsmotor for rundt 100 lapper.

 

Dersom du skal gå lange strekk for motor ville jeg kikket etter en båt med innenbordsmotor. De bråker mindre og bruker mindre drivstoff. Regnet ca 1,4 l diesel pr 6nm i Maxi'en. En sikkerhetsfaktor er at derom du kommer ut for dårlig vær og må gå for motor vil en påhenger bare vippe inn og ut av sjøen og fungere meget dårlig, mens innenbordsdieselen fungerer bra. Snakker av erfaring. Nå er det kanskje ikke så mye dønninger inne i fjorden? Jeg vet ikke.

 

Maxien hadde en Volvo Penta MD5a 7,5 hk motor - dette ga den en toppfart på ca 6,5 knop og cruisefart på ca 5,5. Hastigehter for seil? Tja det kommer jo ann på den som seiler det da :wink::wink:. Maxi 77 er underrigget ( har lite seilareal i forhold til vekt ) og seiler heller dårlig i lett vind....

Bris og oppover må til for at den skal yte noe. Max fart jeg hadde den i var 7,6 knop, men man lå oftest mellom 4 og 6 knop.. Fordelen med en underrigget båt er at den føles trygg og man kan gjøre grove feil uten at det blir dramatisk - ulempen er dårligere ytelse. Med plutselige kastvinder nedover en fjellside kan det jo godt være at en underrigget båt er tingen.. :confused:

 

Lykke til i jakten på seilbåt. Jeg ser på det på denne måten. Med motorbåt skal man ut på en holme eller til en havn og kose seg. Med seilbåt koser man seg på vei til en holme, og koser seg videre når man kommer frem.......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lykke til i jakten på seilbåt. Jeg ser på det på denne måten. Med motorbåt skal man ut på en holme eller til en havn og kose seg. Med seilbåt koser man seg på vei til en holme, og koser seg videre når man kommer frem.......

<{POST_SNAPBACK}>

Det du her skriver, er hele poenget med seilbåt. Det er mange som spør meg: "At du gidder å ha seilbåt...du kommer jo aldri frem...". De har ikke sjønt at man i seilbåt faktisk har kommet frem... straks man har kastet trossen........". Som Odd Børresen sier i sangen: "Jeg elsker å seile og seiler så ofte jeg kan. Og turen er over når jeg kommer i land".

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det ikke slik at IF'en (Internasjonal Folkbåt) er 25 ft og at Marieholm 26 er 26 fot?

Sikkert riktig at det finnes flere varianter her, men på "folkemunne" kaller vi dem alle for IF.

Søkte på IF på finn.no og alle ser ut til å være 26 fot. Tilogmed en som mener at den er 27 :crazy:

 

En av fordelene med denne båten for en nybegynner er at det finnes et veldig stort IF miljø med masse kompetanse. Det har de siste årene blitt veldig populært å spore opp nedslitte IF'er fra 70 tallet og restaurere dem.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt tidligere erfaring med Firling

<{POST_SNAPBACK}>

Kan tilføye her at Firlingen har forholdsvis stor cocpit. Den er vel også en av de helt få seilbåter som er skreddersydd for utenborsmotor - m/egen brønn. Dette gjør at påhengsmotoren virker mer effektivt, men kan selvsagt ikke sammenlignes med en innenborsmotor. Seilegenskapene er vel kanskje ikke av de helt sprekeste........, men båten er lettseilt og er en typisk begynnerbåt.

Link to post
Share on other sites

Kan tilføye her at Firlingen har forholdsvis stor cocpit. Den er vel også en av de helt få seilbåter som er skreddersydd for utenborsmotor - m/egen brønn. Dette gjør at påhengsmotoren virker mer effektivt, men kan selvsagt ikke sammenlignes med en innenborsmotor. Seilegenskapene er vel kanskje ikke av de helt sprekeste........, men båten er lettseilt og er en typisk begynnerbåt.

<{POST_SNAPBACK}>

IF'en har også egen motorbrønn - i hvertfall den vi var ute og testet for snart 100 år siden :wink:
Link to post
Share on other sites

Marieholm S20

Dette er seilbåtversjonen av Marieholm MS20 - motorseilerversjonen, som omtalt tidligere.

 

20.000,- (Svenske) for denne er ingen upris!

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Marieholm S20

Dette er seibåtversjonen av Marieholm MS20 - motorseilerversjonen, som omtalt tidligere.

 

20.000,- (Svenske) for denne er ingen upris!

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk den påhengere da! Snakk om nostalgi. Jeg vil anta at den er "et par år" eldre enn båten Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....er det ikke slik at IF'en (Internasjonal Folkbåt) er 25 ft og at Marieholm 26 er 26 fot?

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert riktig at det finnes flere varianter her, men på "folkemunne" kaller vi dem alle for IF.

Søkte på IF på finn.no og alle ser ut til å være 26 fot. Tilogmed en som mener at den er 27  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder Folkebåten, så gjelder det å "holde tungen rett i munn".... :lol:

 

Utgangspunktet er den Nordiska Folkbåten (bygget i tre), tegnet av Tord Sundén, en gang på 40-tallet.

Bilde

Foranledningen var at de Skandinaviske seilforbundet diskuterte å innfør en ny éntypsbåt for kappseiling. En design-konkuranse ble utlyst og vinneren av denne ble altså den trebåten som heter Nordisk Folkebåt, tegnet av Tord Sundén, som senere også tegnet de fleste Marieholm-båtene.

 

Siden har Marieholm, i samarbeid med Tord Sundén, vidreutviklet skroget og produsert IF (Internasjonal Folkebåt) på Folkebåtens lest (skroglinjer) i glassfiber. Marieholm 26 er en vidreutvikling av IF - altså samme skrog men med høyere fribord for å få plass under dekk. 261 er en vidreutvikling av Mariehol 26 - med høyere overbygg.

 

Fra Sailguiden:

Nordiska Folkbåten kom till i början av 1940-talet och totalt är runt 4.000 exemplar tillverkade. Från början var Nordisk Folkbåt en träbåt, men det runt 1976 började hon även tillverksa i plast. Cirka 1.000 exemplar är gjorda i plast. Tillverkning sker fortfarande.

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sjekk den påhengere da! Snakk om nostalgi. Jeg vil anta at den er "et par år" eldre enn båten

Yess!

Stilig, hadde en slik en på min aller første båt i 1974 - en British Seagull Plus 3hk !! Uten gear - skulle du bakke, var det bare å rotere hele motoren 180 grader! :o) Bensintanken fulgte med rundt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

takker for svar og råd.

Ser det vil vere betre å legge litt ekstra penger i en innenbordsmotor.

Har også fått mange fine alternativer. Marieholm virker for en grei båt.

 

Er det lettere å få bra fart med en mindre båt (20fot) i svak vind enn hva det er i en større båt (26fot)? Eller kommer dette ann på seil ol.?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...