Jump to content

Vurderer liten seilbåt, trenger tips!


eysteind

Recommended Posts

Er det lettere å få bra fart med en mindre båt (20fot) i svak vind enn hva det er i en større båt (26fot)? Eller kommer dette ann på seil ol.?

<{POST_SNAPBACK}>

Generelt kan vi si at en seilbåt med deplasementskrog (ikke planende) går fortere jo lengre den er i vannlinjen, dette gjelder når det er nok av vind og man kan oppnå maxhastighet. Ved lettere vind vil hastigheten variere fra båtmodell til båtmodell. Vekt, skrogfasong, seilføring og ikke minst skipperen være med å avgjøre hastigheten. Som jeg beskrev tidligere er Maxi 77 en relativt tung båt i forhold til seilarealet, dette gjør at den går dårlig i svært lett vind, men tåler til gjengeld masse vind før det føles skummelt. Maxi og Albin båtene blir svært ofte fremhevet som gode nybegynnerbåter når du selger igjen er det greie båter å selge.

 

Det er mange faktorer som spiller inn på hastigheten, men generelt tror jeg en større båt vil gi deg større hastighet..

 

Boka illustrert Seil og Riggtrim som ble nevnt i et tidligere innlegg er nyttig!

 

For å få litt feeling får du se om det ikke finnes noen baatplassen seilere i ditt nærområde som kan ta deg med ut en tur - da får du straks litt mer følelse av hvordan det er. Skulle du av en eller annen grunn befinne deg i Arendal i sommer får du ta kontakt så skal vi ta en tur....

 

Ha en fin sommer

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det finns også en norsk selvbygget modell som heter Happy 27.

Har hatt en slik en og de seiler vanligvis bra, er romslige for størrelsen, bra sjøbåter og har liten innenbords diesel. Min hadde en Yanmar MG1, 1-cylinder på 8 hk og holdt ca 6 knop på flatt vann.

Riggen var With mast. masthead med babystag og dønn solid.

Med riktig revet seil gikk den godt i ruskevær, samtidig som den var godt rigget for lettvind.

 

Da disse båtene var selvbygget finns det mange rare varianter med tanke på innredningsløsninger og kvaliteten på disse, men skrogene var vanligvis solid bygget med rikelig av både glassfiber og polyester..

Uansett kan det lønne seg å kikke litt på denne typen også. Ser at prisene varierer en del på disse båtene.

 

Lykke til med seilbåtprosjektet ditt, og jeg vil anbefale deg en båt som seiler noenlunde brukbart.

Dette gir selve seilopplevelsen mye større.

Etter som du bor i en fjord vil nok vinden blåse enten med eller imot og da er også bidevind/kryssegenskapene viktige.

 

Hilsen

Arild

Link to post
Share on other sites

Hmmm. har tenkt å skaffe meg en liten seilbåt selv.

 

Båten jeg kom frem til er det beste valget for meg er Draco Summerwind 24. I motsetning til Maxi 77 så har denne eget toalettrom og septik. Den ble som regel levert med innenbords Volvo Penta diesel. Den har akterkabin, og totalt 5 sengeplasser.

Båten har også pentry.

Båten kom først i en slags offwhite, og senere i gult (med sort mast).

 

Tror du kan få en grei båt av denne typen mellom 60-70.000

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Har funnet en Marieholm 20 AC med 10 hk Volvo i mit nærområde til salgs. Har sendt mail til han. Håper dette er noe, for dette synes eg var en praktisk båt. Akterkabin og 4 sengeplasser i en 20 fots båt er imponerende!!!

Kan vel kanskje montere toalett i akterkabin?

Link to post
Share on other sites

Har funnet en Marieholm 20 AC med 10 hk Volvo i mit nærområde til salgs. Har sendt mail til han. Håper dette er noe, for dette synes eg var en praktisk båt. Akterkabin og 4 sengeplasser i en 20 fots båt er imponerende!!!

Kan vel kanskje montere toalett i akterkabin?

Her er en brosjyre: http://www.sisteside.com/side/16_sid_broschyr.pdf

 

Personlig synes jeg dette er en båt der man har førsøkt å presse alt for mye inn på 20 fot men ...

Link to post
Share on other sites

...Personlig synes jeg dette er en båt der man har førsøkt å presse alt for mye inn på 20 fot men ...

Dette må ses på med 1970-talls øyne, Lasse. :wink:

 

Husk på, at på den tid så var det en god del barnefamilier som seilte rundt i dagsturseilere og hadde telt og soveposer, primus og godt humør, med. Var selv en av disse. I denne båten på 21' seilte vi fra Indre Oslofjord (Brønnøya) til Bolærne, Strømstad, Hvaler, osv.

Bilde

Mor og far (meg) og en unge på 4 år! Svensketelt ble slått opp på en holme og vi hadde det utmerket! :o) Ingen som ville finne på noe sånt idag.

 

Den gang Marieholm 20 kom ut i 3 alternativer, var dette en liten revolusjon! Også akterkabin på en båt på 20' !! Det var ikke lenge etter at P.Petterson tegnet det som i Norge het Draco Summerwind - presist samme konseptet, på 2' større skrog.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette må ses på med 1970-talls øyne, Lasse.  :wink: 

 

Husk på, at på den tid så var det en god del barnefamilier som seilte rundt i dagsturseilere og hadde telt og soveposer, primus og godt humør, med.

Ja, det var tider, Walter. Poenget mitt var det med med AC i en så liten båt, og ikke størrelsen på båten i seg selv. Har selv overnattet i en killing sammen med to andre, den gangen sommer var sommer.

Link to post
Share on other sites

Ringte på båten, men var litt dyr. Har igrunn ikke tenkt/råd til å kjøpe seilbåt nå. Det måtte bli en billig seilbåt som trenger oppussing.

 

Denne båten hadde samme eier siden 84. Overhalt motor. 4 gode seil. Toalett og bysse. 10 hk diesel. Lite brukt. Eieren kunne ikke seile, hadde kun brukt den noen dager på sommeren sammen med seilvante.

Prisforlangende var 70.000,-

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke prisnivået på disse båtene, men for 70000 tror jeg du kan få noe større som er like bra. I og med at dette er et prosjekt som det ikke haster med, ville jeg absolutt sett tiden ann og sett om det ikke dukket opp en eller annen godbit. Lage et autosøk innefor dine kriterier på finn og skaffe oversikt over hva som finnes og hvordan prisnivået ligger..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt på plastbåt. Kan igenting om trebåter, men kunne sikkert blitt en fin båt denne der.

Litt langt/dyrt å frakte også. Må prøve å finne noe i mitt nærområde.

 

Takker for alle tips og råd. Det blir nok seilbåt en gang! Må bare bli ferdig med halcoen. og få vekk Sollux`en. Og så må eg selge mopedbilen og en moped. Har alt for mye å passe på! Tror ikke det blir aktuelt

med noe nytt enda. Men eg kommer til å følge med på denne typen båt slik at eg kan danne med et bilde av fforskjellige båttyper og prisklasser....

Link to post
Share on other sites

Jeg har liggende en båt tst fra "Seilas" sommeren 1975, hvor de tester 4 små seilbåter opp mot hverandre. Båtene de tester er: With Vitvind, Marieholm MS 20, Elvstrøm/Morin 6,5 og Draco Summerwind. Dersom det er av interesse så kan jeg scanne denne inn og sende den til deg på email eller sende den på fax?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...