Jump to content

Ta SRC/VHF eksamen

Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg vurderer å ta SRC/VHF eksamen. Vi er ikke så veldig erfarne båtfolk og har med 3 barn ombord og tenker at vi ikke skal undervurdere tryggheten av litt backup for mobiltelefoner o.l. Vår båt er ikke laget for havgående turer så nye krav for dekning utover rekkevidden til VHF ser jeg ikke for meg. Var også i Tønsberg en tur forrige sommer og ser jo at f.eks. kommunikasjon med broene foregår på VHF så innimellom kan det jo være ganske praktisk. :thumbsup:

Så lurer jeg litt. Det er mange som selger kurs over 5-6 timer, eller to kvelder, og noen har internett baserte kurs. I andre enden av skalaen kan man jo kjøpe seg en bok og lese seg til teorien. Hva anbefaler dere? Jeg tok båtførerprøven nylig med lesing av en bok 2-3 ganger så satt den fint. Tror ikke jeg er veldig tungnem, men hadde jo selvsagt vært fint å testa litt på en simulator e.l.

Har dere noe tips? Dersom bok er tips #1, har dere noen anbefaling? Så denne var til salgs på seasea sist jeg var innom på Rud: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5067052&rom=MP

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Så bra :) vi snakker denne ittesant? http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=9623283&rom=MP

Samme som jeg gjorde med båtførerprøven. Leste 2-3 ganger og full score på eksamen. Kan da ikke være så vanskelig dette heller. :)

Ellers så kan du jo slenge deg med på SRC kurs på Tjøme radio i februar

Hei alle sammen

Nå er det duket for nytt SRC-kurs ved Tjøme Radio.

Kursdato er lørdag 21. og søndag 22. februar. Pris; 1750,-. Dette inkluderer kursavgift og eksamensavgift.

Bok må skaffes på egen hånd, "Mayday" av Torbjørn Tombre. Denne kan skaffes hos de fleste bokhandlere.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Boka bør være mer enn nok, med rette innstillingen lærer du alt du trenger derfra. Prøven er ikke spesielt vanskelig, det er viktig uansett å lese godt i boka, ikke for å klare prøven eller ikke, men for å faktisk ha denne kunnskapen om man(selv eller andre) en gang virkelig skulle trenge den.

Og som fler har sagt, det er boka "Mayday" som gjelder. Lykke til og "velkommen i gjengen", flere VHF-brukere er kjempeviktig for sikkerheten langs kysten! :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Tok nettkurs på båtførerprøven.com var deal på båtførerprøve og VHF. Var en helg med jobbing og fikk kun en feil på eksamen som jeg tok hos Navy på Solvik. (og der hadde jeg bommet på knappen ☺)

Men må innrømme at jeg ikke har brukt VHF siden. Litt dumt da ting går jo i glemmeboka.

Bare ha navnet på båten klar i kassa når du skal betale/få mmsi. Vår båt heter nå Pelle, etter katten jeg hadde som ung... Og det koster penger å endre det.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Bare ha navnet på båten klar i kassa når du skal betale/få mmsi. Vår båt heter nå Pelle, etter katten jeg hadde som ung... Og det koster penger å endre det.

Bra tips! :) Sjøbliss er planen, må bare få kona med på det. Ordspill på Chablis, stillhet, sjø og ferie. Synes navnet er godt!

Lykke til og "velkommen i gjengen", flere VHF-brukere er kjempeviktig for sikkerheten langs kysten! :thumbsup:

Ja jeg tenker at vi må forsøke å være aktive brukere av dette for å sikre at vi kan å bruke utstyret når uhellet er ute. :confused: *bank i dørken* Boken er bestilt!

Tok et kveldskurs med online-eksamen samme kveld. Hadde ikke lest på forhånd, men bestod greit. Siden min båt er registrert i skipsregisteret med kallesignal kom lisensen automatisk opp med båtens navn og kallesignal . Tydelig at registrene "snakker sammen" med utgangspunkt i personnummer. Bra.

P.S. Jeg vil kjøpe Mayday-boken for å repetere, samt ha for hånd ved øvelse.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Samme her, Møkkalasset, jeg er forbauset over den smidigheten og servicen som dette systemet yter. Samtidig som jeg registrerte Hulda i NOR og tok SRC (hadde gammelt VHF), gikk jeg på et kurs i regi av Kryssarklubben i Göteborg. I Sverige regjeres den slags av Transportstyrelsen. Og det er en helt annerledes og topptung byråkratisk organisasjon. Her leder Norge med flere nautiske mil, sammenlignet med våre naboer.

Vi tok eksmamen , 4 kompiser her for en stund siden. Jeg hadde lest igjejnom Mayday 2-3 ganger og brukt simulatoren til Telenor og gjort alle oppgavene der:

Denne anbefales.

da var det lettere enn jeg trodde.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg tok eksamen på nett for noen uker siden. Jeg hadde lest gjennom boka en gang, løst en prøveeksamen som jeg fant på Telenor sine nettsider, og øvd noen ganger med VHF- simulatoren til Telenor. Det siste er veldig viktig, da de 5 praktiske oppgavene man får under eksamen vektlegges mye mer enn spørsmålene man får. Jeg fikk 93% riktig, med et feil svar på spørsmålene, og en feil løst oppgave (klønete av meg). Du har en time på deg, og det er mer enn nok. Jeg brukte en halvtime.

Jeg har ikke Mayday, men (forgjengeren?) VHF-boka. Jeg kjøpte denne for noen år siden, og den er nok litt utdatert sammenlignet med Mayday. Men det holdt likevel. :-)

Ros til Telenor Maritim Radio, som har lagt godt til rette for å få tatt eksamen. Jeg er neppe alene om å ha tenkt tanken i årevis, uten å ha fått ut fingeren...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...