Jump to content

Hvordan koble lading av start og forbruk?

Kronidiot

Recommended Posts

Jeg har 3 batterier, to til forbruk og ett til start.
Batteri 1 er til start og kobles inn på batteribryterens kobling 1.
Batteribank 2 er mine forbruksbatterier som er paralellkoblet.
Jeg kobler et BEP rele bak batteribryteren mellom bank 1 og 2.

Jeg vil at dynamo skal lade begge bankene, dette ordner BEP releet automatisk nå, sant?

Hvordan kobler jeg 220 volt lader for at denne skal lade begge banker?

Hva skal inn på batteribryterens "common?

Hei.

Å setja inn både BEP rele og ein batteribryter, høres ut som - uvanlig. Eg "ser for meg" at du har ein slik batteribryter som kan setjast til batteri 1, batteri 2 eller 1+2. I so fall kan både brytaren og BEP releet gjera jobben åleine, men eg kan ikkje sjå at desse kan samarbeida.

Kom gjerne med bilder, so vi får sjå eksakt kva du har.

Magne

Sikkert flere måter å gjøre dette på, men høres ut som det blir litt "dobbelt opp" og muligheter for feil...

Regner med det er et "VSR" eller DVSR" rele fra BEP du tenker på? Hvor går ledningen fra startmotor, og hvor går ledningen fra dynamoen?

Hvis det er et slikt rele så skal jo dette ha 2 funksjoner. Det ene er å lade begge batteribankene, det andre er å isolere startbatteriet fra forbruk når dynamo (motor) stopper.

Sånn du har koblet nå så er det alt etter hva batteribryteren står på. Står den på 1 så vil startbatteriet tappes uansett, på 2 vil forbruksbatteriet tappes og på 1+2 så vil begge bankene tappes.

Går jo forsåvidt å ha det sånn, men du må være påpasselig med hvilken posisjon hovedbryteren har. UTEN BEP bryter vil begge batteri også lades, når hovedbryter står i 1+2.

Har du 1stk 230V lader så kan jo denne kobles på startbatteriet (hvis dette er tilkoblet "sense" på BEP rele). Da vil laderen lade startbatteri til ca 13,7 V og så koble inn forbruksbatteri.

Eller du kan koble lader til valgfritt batteri og sette hovedbryter på 1+2 så lades alt samtidig.

Mange flere muligheter, men fare for å lade ut startbatteri er tilstede ved slik installasjon.

Common går til el anlegget i båten.

Med forbehold om at jeg har skjønt deg rett :smiley:

Sjekk evt BEP sine sider.

bilde

Edit; ser at svar har kommet mens jeg lekte forfatter :lol:

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Jeg fant akkurat det jeg lette etter på BEP sine hjemmesider:

bilde

Jeg lurer allikevel på følgende:

min forbruksbank er større enn startbatteri. Da er det blitt meg fortalt at jeg bør koble dynamo slik at den lader forbruksbank i stedet for startbatteri.

(Jeg tar ledning som går fra dynamo til starter og legger denne på forbruksbank).

Hvordan gjør jeg det med strøm til starter i dette tilfellet?

Og hvis jeg kobler opp som tegningen viser, vil 220 volt lader automatisk lade begge bankene? Når begge (alle tre) batteribrytere står i "off"?

Redigert av Trampeklapp (see edit history)

Jeg har tidligere brukt BEP noen år, men "single sens". Releet feilet og jeg satte inn en diodeskiller i stedet, men det er en annen historie.

Så vidt jeg skjønner har BEP dual sense også en hoved sens tilkobling - som på tegningen kobles til startbatteriet (og dynamoen). Hvis du flytter sens til forbruksbanken, må du også flytte ladespenningen (kabel fra dynamo) til forbruksbanken, evt. må denne kabelen forlenges. Startkabelen fra batteriet til dynamoen blir som før.

Når laderen fra landstrøm kobles inn, vil spenningen koble inn BEP og lade begge batteriene, slik det er koblet på skjema. Ladespenningen går via forbruksbatteriet, hovedbryteren, inn på releet (som kobler inn), videre via hovedbryter start og til startbatteriet.

Hvis du kobler som tegningen viser, trenger du ikke din gamle batteribryter.

Redigert av Zach (see edit history)

Der har du en fin en ja. Merk at bryterne på den tegningen ikke er samme som du har, men 3 separate hovedbrytere (Start, forbruk og nødsammenkobling).

Er likevel uenig i en liten sak på den tegningen (bombe :smiley: ), og det er hvor DVSR er tilkoblet. JEG ville hatt denne ETTER hovedbryter, ikke FØR. Sånn som tegningen viser så står det konstant spenning på den DVSR saken.

(Vet at de gamle VSR trekker litt strøm, mulig denne nye typen ikke gjør det?)

Når det gjelder hvor dynamo bør tilkobles så vet jeg at det er delte meninger. Min mening er at startbatteriet ALLTID skal ha førsteprioritet. Så hos meg laget jeg det slik at dynamo er tilkoblet startbatteri.

Når så startbatteri har kommet seg etter starten kan forbruksbanken få lading (Dette tar normalt sett ikke lang tid).

Tanken min er at jeg ligger heller i uthavn uten kjøleskap enn startkapasitet :smiley:

Strøm til starter må uansett komme fra startbatteri. Hvis ikke er vitsen med 2 banker litt borte.

(Alternativt kan ALT kobles til forbruksbank, så har du alltid et helt friskt "nødbatteri". Vet at dette også har blitt gjort rundtom).

Ikke helt 100% sikker på om du vil lade alle batterier med den koblingen som er vist. Hvis BEP'en har "sense-funksjon" på begge koblingene så vil den vel det. Hvis ikke så må lader tilkobles siden som har denne "sense-funksjonen".

DVSR vil da koble inn neste batteribank når spenningen på den første når 13,7 V.

Ledningen fra starteren din (til Common) er den ledningen på tegning som kommer fra "Engine".

OBS! Hvis du kobler BEP'en som jeg beskriver vil IKKE begge banker lades! Da må hovedbrytere være på!

Som du sikkert har skjønt så finnes det mange løsninger og sikkert enda flere meninger om dette :yesnod: Så det jeg skriver er mer en mening enn en fasit!

Mitt opplegg er slik:

2 forbruksbatterier 2x110ah (som brukes som forbruksbank). På denne er lader (Mastervolt) og dynamo fra motor tilkoblet.

1 startbatteri (reserve forbruk) 1x 110ah kan kobles på forbruksbanken via hovedbryter. Er hovedbryter "off" så er bankene separert. Bankene er forbundet via 35kv kabel og hovedbryter på + kabel.

Ved bruk av motor brukes/ lades alle tre batterier sammen i en stor bank slik at hovedbryter mellom bankene da alltid er "on". Ved landligge separerer jeg bankene og kobler til landstrøm.

For de som er oppmerksomme og da lurer på hvordan startbatteri blir oppladet, så er dette koblet med en egen C-tek lader. Jeg har altså 2 ladere montert. En på hver "bank".

Med andre ord så får hele banken (3 batterier) lading via motor når denne er i bruk, ellers får hovedbanken lading fra egen lader (25amp), mens startbatteri lades separat via annen lader (5amp).

Viktig å huske på at bankene ikke står sammenkoblet dersom begge ladere står på..

Litt tungvint kanskje, men fornøyd med et slikt opplegg!

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Når det gjelder hvor dynamo bør tilkobles så vet jeg at det er delte meninger. Min mening er at startbatteriet ALLTID skal ha førsteprioritet. Så hos meg laget jeg det slik at dynamo er tilkoblet startbatteri.

Når så startbatteri har kommet seg etter starten kan forbruksbanken få lading (Dette tar normalt sett ikke lang tid).

Tanken min er at jeg ligger heller i uthavn uten kjøleskap enn startkapasitet :smiley:

Ikke enig! Grunne til å kople forbruk som primær har ingenting med prioritet å gjøre, men rett og slett at releet vil trippe med den største banken som sekundær og godt nedtappet sekundærbank. Første batteri blir ikke fulladet før nr to koples inn, det går bare noen minutter før ladespenning er oppe i 13,7 volt. Jeg har forbruk som primær, og selv med godt nedtappet bank tar det bare 2-3 minutter før batteriene koples sammen. Og så snart de er sammenkoplet lades de parallelt. Så kople forbruk som primær, så overlever releet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Zach; takk for info. Det var ikke rare greiene nei...

Index; den skjønte jeg ikke.. Altså dette med at releet tripper. Mener du at "strømrushet" som oppstår mellom helt full og helt tom batteribank blir for stort når DVSR kobler inn?

Så vidt jeg vet skal denne takle 125 A kontinuerlig og rundt 140 A peak.

Mulig du har rett, men det er i alle fall ikke et problem hos meg. Har stått sånn i 3 år nå, men mulig det er pga liten forbruksbank? (2x115Ah). Om forbruksbanken blir betydelig større kan det jo tenkes at ting skjer som ikke jeg har tenkt på.

En annen ting er jo da at tegningen til BEP har (flere) feil. Dynamo må nødvendigvis kobles på "sense-siden" av reléet. Da må tilkoblingene evt byttes om i forhold til tegningen deres?

Hva skjer evt om reléet tripper? Snakker vi grilling og game over?

Index; den skjønte jeg ikke.. Altså dette med at releet tripper.

Om du har en stor forbruksbank som er tappet max. ned, og du har start som primær og større forbruksbank: Startbatteriet lades til spenningen kommer opp i 13,7 volt, og releet kopler bankene sammen. Spenningen på den sammenkoplede banken synker under 12,8 volt, og releet slår ut. Spenningen stiger kjapt igjen, og slik fortsetter det i et forrykende tempo inntil releet brenner kontaktene. Kan være unnagjort på minutter med litt uflaks. BEP anbefaler ikke større sekundærbank enn primærbank av denne grunn. Jeg har 1x115ah start og 2x115ah forbruk, og har derfor forbruk som primær. Det sier seg jo også egentlig selv, at den banken som trenger mye strøm får denne direkte via kabel i stedet for via et rele. Startbatteriet tappes knapt ved en vanlig start, og har minimalt ladebehov. Ved å kople forbruk som primær gir du da releet et lett liv, og du vil ha nytte av det lenge. En annen fordel er at releets strømforbruk ikke belaster startbatteriet, lurt om du ligger lenge uten start eller lading...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vet ikke hvordan løsninger du har hatt. Men hos meg hadde jeg det sånn at ALT var avslått når hovedbryter var av. Mange synes det er en fordel (inkl jeg). Så forandret jeg til å lade utenom hovedbryter direkte mot batteriet (via skillediode). Slo av hovedbryter og tuklet med dynamoen (hadde glemt konsekvensen av forandringen jeg gjorde). Da fikk jeg kortslutning og brente en shunt til 300 kr. Du kan jo koble ladespenningen og sens til den andre siden av hovedbryteren og unngått dette, men vet ikke om det er noen god løsning. Du må bare huske hva som ikke er avslått selv om hovedbryteren er av. God regel: Skal du jobbe med det elektriske, ta av plusskablene på batteriene.

Jeg ser nå at det kanskje ikke var denne løsningen jeg hadde da jeg fikk kortslutning. Spiller ingen rolle. Bare husk å ta plusskablene av batteriene når du jobber med det elektriske.

Redigert av Zach (see edit history)

Index; Ok, da skjønner jeg hva du mener. Og det kan godt hende dette stemmer. Men da snakker vi seriøst nedtappa batteribank.

Jeg har blybatterier og tapper aldri banken så langt ned at dette er et problem. Gjør man dette ofte så er det jo fort kvelden og natta for hele batteribanken, blybatterier har jo ikke sansen for slik ekstremsport.

Hvis BEP har gått ut med anbefaling på dette burde de gjøre noe med skissene sine også. De fleste har vel større forbruksbank enn startbank.

Uansett: Argumentet ditt har fått plass på harddisken min, veldig greit å ha i bakhodet :smiley:

Hos meg er hele motorpakka separat fra resten av el-anlegget, noe som jo er mest vanlig. Det gjorde også valget enkelt for meg mtp hvordan ting skulle kobles. Ville ikke begynne å splitte opp kabelpakke for å nå tak i dynamo +, osv.

Trampeklapp; Ja dette ser jo greit ut. Bare husk (som Zach sier) at det vil være fast spenning på dynamo, i tillegg til BEP reléet.

Flytter du dynamo og DVSR til andre siden av hovedbrytere er alt dødt når hovedbrytere slås av. Men du mister muligheten til lading av begge batterier med 1 lader og hovedbrytere av. Valgets kvaler...

Hos meg er hele motorpakka separat fra resten av el-anlegget, noe som jo er mest vanlig. Det gjorde også valget enkelt for meg mtp hvordan ting skulle kobles. Ville ikke begynne å splitte opp kabelpakke for å nå tak i dynamo +, osv.

Hos meg også. Helt adskilt, eneste mulighet til sammenkopling er med startkabler. Trygt og godt. Jeg flyttet tilførsel fra dynamo over til forbruksbank, og monterte BEP'en i koplingsskapet det også hovedbryterne er. Ble lite ledninger av dette, så det var jo greit. Ryddig og ordentlig ble det;-)

Hos meg: Kabel fra dynamo rett på forbrukbank, ingen bryter her. Kabel fra forbruksbank til hovedbryter, og videre fra hovedbryter til fordeling på sikringer til de forskjellige forbrukere. På start: Kabel fra batteri til hovedbryter, og videre fra hovedbryter til startmotor. BEP'en er koplet på batterisiden av hovedbryterne, slik at den virker selv med bryterne av. Grunnen til dette er at jeg har landstrømlader med kun en utgang. Med denne koplet til forbruksbanken vil da BEP'en sørge for at også startbatteriet får sitt. Jeg har ingen mellomkopling (1+2), det synes jeg er helt greit da startbatteriet får være i fred da ingenting annet enn startmotoren kan tappe det ned. Enkelt, oversiktlig og greit!

Hos meg er det koblet som bildet ditt i post 5, bortsett fra at DVSR er koblet inn ETTER hovedbryter. Den kabelen som går til engine går da først til startmotor og videre til dynamo (til forskjell fra index sin kobling).

Så da blir dynamo koblet ut samtidig med startmotor. Og DVSR. Hele båten er da helt død (bortsett fra 2 automatiske lensepumper der auto-funksjonen er koblet direkte på batterier. Et nødvendig onde).

Edit: Dynamo skal tåle å stå med spenning på, gjør jo det i de fleste biler. Mer et ønske hos meg, i salte omgivelser, at den IKKE gjør det. Mer som kan gå galt når jeg ikke er i nærheten..

Som nevnt i innlegg 3; det er mange meninger rundt dette, jeg har gjort det slik fordi jeg vil ha mest mulig dødt anlegg når jeg forlater båten. Startbatteriet mitt anser jeg som godt nok ladet etter gange, så landstrømlader er tilkoblet forbruk.

Når startbatteriet skal topplades innimellom flytter jeg bare denne over til startbatteri, alternativt kobler sammen alt med nødbryteren mellom bankene.

Om du kobler som skissen din i innlegg 13 så får du det etter dine egne kriterier (mtp ladefunksjon osv), samtidig unngår du evt problemet som index nevner med tripping.

Og jeg kan garantere at anlegget ditt blir bedre enn MYE annet på kjøl :yesnod:

Nødbryteren (den som ligger parallelt med DVSR på skissen) ville jeg ikke sløyfet. Skulle du få motorproblemer midtfjords er denne gull verdt! Den er ment å koble inn samtlige batterier hvis startbatteriet blir tomt.

Har hatt behov for denne selv...

Får ingen svar uten å spørre! Om svarene gjør deg klokere eller mer forvirret er jo en annen sak :giggle:

Lykke til med koblingen!

Hos meg: Kabel fra dynamo rett på forbrukbank, ingen bryter her. Kabel fra forbruksbank til hovedbryter, og videre fra hovedbryter til fordeling på sikringer til de forskjellige forbrukere. På start: Kabel fra batteri til hovedbryter, og videre fra hovedbryter til startmotor. BEP'en er koplet på batterisiden av hovedbryterne, slik at den virker selv med bryterne av. Grunnen til dette er at jeg har landstrømlader med kun en utgang. Med denne koplet til forbruksbanken vil da BEP'en sørge for at også startbatteriet får sitt. Jeg har ingen mellomkopling (1+2), det synes jeg er helt greit da startbatteriet får være i fred da ingenting annet enn startmotoren kan tappe det ned. Enkelt, oversiktlig og greit!

skjønner! Tror jeg... ?

Redigert av Trampeklapp (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...