Bonita I Startet 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2015 Oppdaget at septiktanken (170 ltr - syrefast) lekker noen dråper i minuttet. Ser ut som lekkasjen kommer fra en sveis mellom bunn og ene veggen. Tanken er plasstilpasset, og det vil være mye "styr" å ta ut hele tanken for bytte/reparasjon- så lurer litt på alternative reperasjonsmetoder (om de finnes) uten å ta ut hele tanken. Finnes det produkter som vil kunne tette en slik lekkasje fra utsiden, og som vil kunne vare en del år fremover. Vi bruker tanken relativt lite, så arbeid/kostnad med å ta den ut er ikke så alt for fristende, men "må man så må man". Tips/Forslag til reparasjon "på stedet" mottas. (Båt er fra 1987 - og septiktanken sikkert det samme, så faren for nye lekkasjer er klart til stedet - men i første omg. ønskes tips/forslag til rep.fra utsiden) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
SoBo Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Tom Rør hadde problemer med dieseltanken sin. Han tettet med et stoff jeg ikke husker navnet på. Se litt her i tråden hans, så finner du stoffet Tom brukte, pluss mange andre gode forslag. http://https://baatplassen.no/i/topic/115282-lekkasje-fra-dieseltank-ombord-paa-mon-bijou-aarets-julemareritt/ Uansett kjedelig med en slik lekkasje. Redigert 6.Februar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Siden du ikke har lagt ut noen bilder av skadestedet blir det litt vanskelig å komme med konkrete råd. Men siden tanken er i rustfritt er det en mulighet å forsøke å sveise skaden. Det forutsetter selvsagt at du kommer til, men det kan være litt lettere å legge på litt sveis på en rustfri tank enn en alutank. En forutsetning er å tømme tanken, lufte ut, og gjerne fylle den med argon. Hullet eller sprekken bør blåses grundig ren med pressluft for å fjerne forurensninger, deretter blir det å smelte over, evt, legge på litt tråd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonita I Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Etter nitidige undersøkelser, ser det ut som lekkasjen er på topp av tanken ! Ser ut som "korrosjonsgroper" like ved innløp fra WC, og på luftestussen. Pipler noen dråper opp på tank ved bruk av toalettet, og renner deretter ned mellom isolasjon og tank... Blant alle remedier ombord fant jeg en pkn. Loctite Universal repair putty http://www.clasohlson.com/no/Repair-Putty-Universal,-Loctite/34-9016 Siden dette er på topp av tank, prøver jeg denne i første omgang. At det dog lekker ved bruk av toalett, når tanken nesten er tom - tyder vel dog på at utlufting absolutt må etterses og utvides. (Stuss utlufting er anslagsvis kun 6-8mm ! ) Skal prøve å få lagt inn noen bilder - og ikke minst status når jeg ser hvordan Loctit`en fungerer. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Høres rart ut at det lekket ut på toppen med tom tank. -er du sikker på at den ikke er smekk full? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Her er bilde fra topp av tanken, og lekkasjestedene https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7084/lekkasje_septiktank.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7084/20150207_132348.jpg (Hvordan var det å få vist bilde direkte då ?? ) Eureka: Ja tanken er (skal være) tilnærmet tom - ved bruk av toalettet (6 - 8 pump) pipler det vann ut på de to stedene vist på bildene. Er forundret av at dette skal skape et sånnt overtrykk i tanken at det kommer ut på toppen. Var overbevist på at tanken var tom - men skal selvsagt dobbeltsjekke dette i morgen. Uansett er der litt lekkasje på toppen - og er spent på utvendig rep. med Loctite holder. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Belzona heter produktet. http://www.belzona.no/products.aspx?gclid=CjwKEAiAjNemBRCgp_vymcvVym0SJACRp_UZH1ci5VbwUko3NtImc0w8F_YBh_vLYsieIcrAm3guixoC5lzw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Det skal jo være fysisk umulig dersom det er på "topplata" på tanken. Er det rørstussen inn på tanken vi ser? -så ut som mye tæring på den også :) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Rørstussen er luftingen. Liten lekkasje helt nederst på stussen. Det andre bildet er ca 5 cm fra - på topp av tanken, like ved siden av inntak fra WC. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Dreamer Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Er forundret av at dette skal skape et sånnt overtrykk i tanken at det kommer ut på toppen. Var overbevist på at tanken var tom - men skal selvsagt dobbeltsjekke dette i morgen. Uansett er der litt lekkasje på toppen - og er spent på utvendig rep. med Loctite holder. Det må være dårlig lufting siden du får slikt overtrykk. Det synes også å være uvanlig mye tæringsskader på tanken. Har du strøm koblet til tanken, tankmåler f. eks? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Ja mye tæring akkurat i dette området, ser ikke slik ut ellers det jeg kan se - men har ingen el.tilkoblinger (er ikke eks. tankmåler). Er snart 30 år dog, men skjønner det ikke helt. Må dobbelt sjekke i morgen at tanken virkelig er "tom" - skiftet el. tømmepumpe for 2 år siden, men den kan jo ha tatt kvelden. (Vanskelig å eksakt vite når tanken er tom, utover lyden på pumpen fra den har "motstand" til "tom"-kjøring) Lufting er helt klar for liten, men må evt sveise på ny større stuss, og ser ikke for meg å gjøre dette uten å demontere tanken og sveise utendørs... og det blir JOBB :( .. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Ut fra de bildene du viser ser det dessverre ut til at tanken har levd sitt liv. Det kan selvsagt være at du kan forlenge dens liv noe med belzona eller lignende lurium, men for å vurdere hva som skal til for å sette tanken i tilfredsstillende stand til videre drift må du nok gjøre en mer omfattende kartlegging av skadeomfanget. Det ser ut til at den er kraftig angrepet av pitting korrosjon/groptæring, særlig gjelder det røret som ses på bildet. Dette kan ha flere årsaker. Det ene er dårlig kvalitet i godset, det andre er hva tanken har blitt utsatt for. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 (redigert) Hva med å lage inspeksjonslokk? Da kan du smette på en vinyl skroggjennomføring og koble slangene på den? Dette er jo på toppen av tanken... Så går du opp i dimensjon på lufting... Tanken din kan ha gått full, drit presses inn i luftinga og tetter slangen. Har du dekkstømming innkoblet på septik ut? -har erfart at ved utett dekkstømming-lokk, så suger pumpa falsk luft. Noen tankluftinger har en sil i skroggjennomføringen. Den gå tett/ ruste. Redigert 7.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 (redigert) Har tanken har stigerør fra toppen av tanken som går til tømme-pumpen og det er tæret hull i stigerøret kan tømme pumpen etter å ha pumpet ut noen få liter begynne å suge luft. På en annen side, hvis tanken er full burde det ikke bare piple ut av hullet ved bruk av toalettet og det burde kommet noe ut av luftingen. Mulig at vannstrålen fra toalettet spyles bortover under tanktoppen og i kombi med nesten tett lufting kan vannet piple ut ved overtrykk i tanken. Hva med å legge ny syrefast plate over alle tæring med et lag Tec 7 imellom poppe fast og forsegle pop-naglene med Belzona eller noe annet. Da kan du først sveise på en ny og større lufte-stuss på den nye toppplaten og et nytt sugerør til tømme-pumpen eller forberede til dekkstømming. Og da kan du også lage et hul i senter på den gamle tanktoppen for å ta en innvendig kontroll, for å se om tanken er noe og koste på. Eller lage et mann-lokk i den nye tanktoppen da kan en skru fast den nye tanktoppen, men hvor lenge holder den gamle tanken?. Hvor mye jobb skal en legge i det, mulig belegget inne i tanken holder den tett??, Da er ikke dekkstømming. å anbefale. Redigert 8.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tb55 Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Alt. kan du lage en ny topp-plate med nye stusser på, som dekker over all tæring. Så sager du bort det gamle, og skrur på ny topp. Denne må være større enn det som er kuttet bort, slik at den legges i dobling med god lim imellom og noen skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 (redigert) Problem solved - i alle fall enn så lenge. Utluftingen var tett- saltavleiringer på utsiden av båten. Tettet porene med Loctit`en i går, og det funker. La en fin liten dash rundt luftestussen og opp et par cm. og en liten klatt direkte på hullete ved siden av. Sitter som støpt, og er tett og fint. (Sjekket før jeg åpnet opp utluftingen). Ser ellers ut til at det kun er i dette området det er tæringer, så antagelig har det vært dårlig kvalitet, eller kanskje påvirket av sveisingen ved påsetting av stusser ?? Forundrer meg likevel at når tanken var nesten tom (for det var den, kun 8-10 ltr som jeg pumpet inn i går) - vil bruk av toalett lage et så stort overtrykk at det presser ut vann på toppen av tanken. Kanskje som roger-jo nevnte at vannstrålen fra toalettet spyles bortover under toppen på tanken, og overtrykket gjorde at det piplet ut ?? Utbytting av større dimensjon på utluftingen blir satt på "to-do"-listen. Men her må jeg gruble litt på hvordan det skal gjøres uten at det blir alt for omfattende - og skroggjennomføringen må også skiftes til større dimensjon. Vil det fungere slik som tb55 foreslår - lage en ny plate med større dimensjon og f.eks lime fast med den nevnte Loctit`en ? Redigert 8.Februar.2015 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Kan det være kondensert væske på innsiden av tanktoppen, som presses ut? Nærmeste jeg kommer en rimelig forklaring, uten å oppheve fysiske lover. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Vet ikke hva du mener med syrefast. Men dette er jo en aluminiums tank som er kraftig tæret. Jeg tror den har gjort sin plikt ! Skift den ut, er mitt forslag til løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Vet ikke hva du mener med syrefast. Men dette er jo en aluminiums tank Hvordan ser du det? Jeg trodde det var en alu tank? For øvrig enig i at den ser ut til å ha hatt sine glansdager. Men ut fra hva trådstarter skriver er den jo ikke tæret overalt, så da er det jo kanskje mulig å reparere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Er enig med Ballard! Dette ser da utvilsomt ut som alluminium? Og dette er utenpå tanken. Hvordan ser den da ut innvendig i bunnen?? Bilder fra trådstarters innlegg #6 Og: Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Oisann, er dette utsiden!! Jeg trodde han hadde stukket kameraet inn og tatt bilder inni... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ballard Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Fargen på metallet, og ikke minst sveisen rundt rørstussen, vi ser på bildet, røper at dette er aluminium !! Og når det er såpass tæring utenpå tanken, er det ingen grunn ti å tro at det står bedre til innvendig. Spesielt sveisene er utsatt for tæring. En sept. tank i aluminium fra 1987, lever på overtid. dette er en tikkende bombe, etter min mening. Dette er ment som et råd fra min side : Ikke bruk penger og tid til reparasjon på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Forstod det slik at tanken sto vanskelig til. Kan jo fort hende at det er satt inn før resten av båten ble ferdig bygger.... Om det er aluminium så er ihvertfall det en mere takknemmelig oppgav å sage/ kutte opp i deler, på stedet, enn syrefast stål. Så kan man finne en tank i plast som er lettere å plassere. Man får de vel også produsert på mål, som lar seg smette på plass. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Denne tanken er helt ferdig av teringskader... Hadde det vært en vanntank hadde det ikke vært så farlig om det hadde blitt lekasje annet en skade på elektronikk og div annet i bunnen av båten... Når det gjelder en septikktank så er det litt anderledes... det er mye bakterier og annet som kan skape sykdom og lukt som setter seg fast i glassfiberen for alltid om det går hull på tanken. Så min anbefaling er og skifte ut tanken med en i plastikk..og som han over skriver i tråden sin at plastikktanker får du i forskjellige former og størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Dette kan vere ein lokal tering om tanken er rustfri.Hadde samme problem på forrige båten med tering i stussen til lufting og området rundt.Fikk lagd ei plate på 10 gange 10 cm med ny rørstuss til lufting.Denne vart skrudd med ein plateskrue i kvart hjørne,i tillegg vart det limt i sika.Skifta samtidig lufteslange og fjerna silen i gjennomføringen.Den reprasjonen holdt i 7 år,og er fortsatt i båten.Rustfrie tanker tæres,så det må holdes under oppsikt.Det beste er nok å bite i det sure eplet å bytte tank Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.