Jump to content

Sirkusseilerne


BØstrøm

Recommended Posts

Har holdt sengen i helgen, og fikk endelig tid til å se 6 episoder av sirkusseilerne på nett-tv. Kjenner meg igjen fra den alderen. Ta sjansen, og faktisk gjøre det. Samtidig er det noe som gnager meg...Har de virkelig så liten peiling. Mistenker at dette blir smurt tykt på av underholdnigshensyn.

Det samme tenker jeg om Jarle Andhøy. Fremstilles som den rene rabulist, men jeg vil tro at det ligger år med erfaring, og nøye planlegging bak toktene han gjennomfører. Man hopper over det kjedelige...planlegging og erfaring...og lager bra TV.Problemet kommer når de som blir inspirert kaster loss, og setter seg selv og andre i livsfare. Dette er ikke fult så god underholdning.Gikk ned en ombygd taubåt i Nordsjøen for ett år siden med 3 eller 4 ungdommer ombord.De skulle opptre som gatemusikanter, og leve det gode liv i Norge en stund.Ingen er funnet etter at de dro fra England/Skottland.

Som 20 åring var jeg med å kjøpe en 63 fots seilkutter i Bergen, og seilte den hjem til Moss. Det gikk bra, og fikk masse erfaring. Men det var vel hverken vester,nødpeilesender eller sjødyktighet i det hele tatt som preget turen. Er dette OK?

Link to post
Share on other sites

For meg virket sirkusseilerene som amatører. Og trur vel dem var det også.

 

Andhøy derimot syntes jeg viser at han har mer erfaring enn de fleste, der virker det heller som tv skal prøve og gjøre det til mer hasardiøst enn hva noe er i utgangspunktet til tider.

Jeg er ikke mer enn 33 år dette året, så trenger ikke huske så veldig mange årene tilbake til jeg var en 17-21 år , og jeg husker selv fra den tiden at jo større eventyr jo bedre, jo farligere og mer risikabelt jo tøffere og mer adrenalin......Sikkerhet nei det husker jeg ikke at ble tenkt så mye på.

 

Ingenting som var artigere enn å ta beverjolla på 14 fot med 25 hk på, utpå rognsfjorden da bølgene var som verst på opptil 3 meeter.

 

Konsekvenser ble aldri tenkt på.

Jeg skulle en gang vært med på å seile en omgjort septiktank fra kragerø til danmark, men noe gjorde at jeg ikke fikk vært med, men en annen kamerat var med på den turen.... Ser på det idag så tenker jeg herregud harry påfunn..... men der å da var det tøft :)

Konklusjon er vel at mange tar større sjanser enn andre når det gjelder det å ferdes på sjøen.

Og konsekvenstenkning kommer garantert med alderen :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det veldig bra at ungdommen fortsatt har tæl nok til å realisere sine drømmer og leve ut sine hårete mål. Lærekurven er bratt og de praktiske og mellommenneskelige erfaringene kan de aldri lære ut av en bok. Denne lærdommen har de med seg resten av livet.

 

Om TV dramatiserer historiene, eller ei vet jeg ikke. Skal man oppnå seertall må jo serien fremstå interessant nok. Det er imidlertid ingen stor kunst å lære seg tilstrekkelig basiskunnskaper til å håndtere en seilbåt. Å takle ekstreme forhold krever selvfølgelig erfaring, men denne erfaringen kan man kun skaffe seg ved å ta tak i drømmen og legge ut på tur.

Link to post
Share on other sites

Er med på den. La merke til en engelskmann, som bekymret prøvde å forberede sirkusseilerne. Han tok jo ett ansvar. Kanskje det er her vi litt eldre kan bidra. Ønsker for all del ikke å bli en sur forståsegpåer, men å friste almuen til galskap blir litt feil for meg,jfr ungdommene som betalte med livet sitt i Nordsjøen ifjor. Båten var ett vrak, og de hadde nær null erfaring, og navigerte på smarttelefonen sin. Det blir så dumt at det neppe kan/bør fanges av lovverk. Før man setter avgårde på åpent hav bør man vite,og forstå, at storm på åpent hav, er logaritmisk værre enn en kuling i Oslofjorden. Kanskje 10 ganger værre?

Link to post
Share on other sites

Det var jo mye motgang for de gutta, men de hadde litt uflaks med den båten de kjøpte usett... Var et vrak før de satte igang... Nå sa de ikke direkte hva de ga for den, men det var over 100 000 ymtet de... Synd de ikke kjøpte båt i Norge isteden...

Men de skal ha for pågang i motgang!

Redigert av Flammingokid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...