Jump to content

oljetrykk synker etter ca 1 times kjøring på marsjfart, AQAD40b


Vorland

Recommended Posts

Hei.

 

AQAD40b

Olje: org. VP 15-40

marsj 3100 o/m. maks 3500 o/m

 

Som sagt i overskriften så synker oljetrykket etter ca 1 times kjøring på marsjfart.

 

ved oppstart er trykket normalt.

 

Ved marsjfart på varm motor (3100 o/m) er oljetrykket rundt 4,5bar. men synker etter 1/2-1 time ned mot 4bar. til slutt begynner alarmen så vidt å pipe(ikkje konstant, men hører den begynner å slå inn), senker turtallet da ned til 2800 o/m og alarmen slutter.

Kan kjøre lenge på dette turtallet uten at trykket synker ytterligere. oljetrykket på tomgang er greit, så er berre fra 3100 og opp det er problem. Før dette problemet kjem kan motoren kjøres på fullt uten problemer.

 

Tempraturen er fin på 75-80* og oljenivået på peilepinnen er bra.

 

Spørsmålet er kva kan gjera dette? Er oljepumpa slitt? motoren er fra -86 så nærmer seg 30år

Er dette noko som kan overhales? omfattende?

 

håper på svar, da denne motoren går igjen i mangen båter enda.

 

mhv. Ole

Redigert av Vorland (see edit history)
Link to post

Hei Vorland. Du kan jo montere et mekanisk manometer nede på motoren, og la det stå der permanent. Da kan du følge med på hva det egentlige oljetrykket er til enhver tid. Et slikt manometer lyver ikke. Du kan sette på et T rør der hvor oljetrykk-giver står og koble manometeret til T røret. Dette måtte jeg gjøre for en del år siden. Det elektriske instrumentet var ikke til å stole på. Kan absolutt anbefales.

Link to post

De fleste standard oljetrykksalarmer gir kontakt hvis trykket kommer under 0,6 eller 1 bar, vet ikke hva som er standard på 40 motorene. Så hvis oljetrykksmeteret ditt viser riktig, noe du bør sjekke med et manometer, så har du feil på oljetrykkbryteren. Noen ganger sitter de hver for seg og noenganger har du sender for oljetrykk og bryter for lavt oljetrykk i samme enhet.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Nei, selv på 1,5 bar skal ikke alarmen ule. Ikke uvanlig at disse motorene varme og på tomgang er helt nede i 2,5 bar.

 

Lurer på om det ikke er 0,7 bar som er varselgrensen. Jeg tror på den teorien jeg lanserte om at det er to separate varslere og at den for lyd/lysvarsling svikter etter en stund. Så lenge den andre viser 4,5 er jo dette ok.

 

Men finnes enda en løsning, i oljekjøleren til disse motorene (snakker 41 og videre opp) (tror det er likt for 40) sitter det fjørventiiler som skal åpne lukke ved ett gitt trykk. På 41 sitter oljekjøler i midten på motor og det er en ventil i hver ende av den. Disse ventilene styrer så kanalene til varslerne/sensorene. Kan være noe tull her med,

 

Skal ellers aldri si aldri, men feil på oljepumpen ville ført til havari for mange båttimer siden. De feilene kommer og går ikke på denne måten. Den vil være der permanent.

Link to post

takk for alle svar.

 

ut i fra volvopentashop so ser da ut som der 1 oljetrykksensor for både alarm og manometeret. skal innom volvoforhandleren å kjøpe filter og olje, så skal høre med dei i morgon.

 

skal montere ein egen oljetrykksensor no før service. for å vere 100%

 

nokon som har tips om kvar ein kan få tak i eit mekanisk manometer? eineste eg fant var eit heilt sett på Biltema. ellers blir det eit elektrisk.

 

prøver å gjera litt forebyggende no i vinter. er som regel når det er fint vær noko ryker...

Link to post

har kjøpt ny alarm switch til oljetrykket. skal montere denne på samt ein slange med mekanisk manometer som eg kan sjå på ved å opne motorluka.

meir får eg ikkje gjort før båten er på sjø og blir prøvd litt ut.

 

oljetrykksgiver og manometert i instrumentpanelet ser ut til å bevege seg normalt etter som olja er kald/varm lavt eller høyt turtall.

 

angående igboat som har oljetrykk på 2.2,5 og av og til stiger til 4 bar. er litt rart at trykket stiger og synker. pumpa går jo på registert og burde vert konstant med turtallet. og berre synke pga. viskositeten når motor oppnår arbeidstempratur?

Link to post

har kanskje eit poeng med at oljekjøleren kan ha litt dårlig gjennomstrømning.

 

planen var å ta av ladeluft-kjøler og lurte på oljekjøler også. rense dei med systemrens, male dei og sette det sammen med nye pakninger.

Er ein O-ring på røret inn til ladeluft-kjøleren som er på vei ut. lekker ikkje enda, men rekner med den begynner å lekke når fellesferien starter. :smiley:

 

hadde varmeveksler ut i fellesferien i fjor og fiksa den opp. blir litt greit å gå denne sesongen i møte med overhalt kjølesystem.

 

 

Venter på nye glødeplugger fra England no(7,30£ p.stk), så skal fyre opp og tappe den for olje så snart som dei kjem i posten.

 

 

Link to post

Om det inte är för jobbigt att komma åt hade jag tagit ner oljekylaren så man kan titta ordentligt på den. Alarmet brukar kopplas in strax under 1 bar. 0.7-0.8bar oljepumpen tror jag inte det är fel på utan känns mer som skenande värme i mina öron. Kan vara värt att koppla in tempgivare för olja om du är osäker med.

Link to post
  • 2 år senere...

Hei

Jeg sliter med noe av det samme.

 

Har en AQAD 41A som har oljetrykk på 4 ved start kald motor.

 

Etter å ha kjørt en stund på høyere turtall (3200 omd) og motoren er varm og skal ned på tomgang (650 omd) piper det for oljetrykket. Trykkmåleren på dash viser da ca 1,5-1,8. Slutter å pipe om jeg øker turtallet litt (ca 1000 omd). Etter noen minutter på lavt turtall (1000 omd) så holder pipingen kjeft når jeg senker til tomgang.

 

Jori skriver over: "Disse har to målere, en for oljetrykk og en for varsling."

 

Tenkte å byte måleren for varsling dersom det ikke koster all verden. Men hvor sitter denne måleren for varsling?

 

KK

 

 

 

Link to post
Jori skrev On 12.2.2015 at 7.41:

Men finnes enda en løsning, i oljekjøleren til disse motorene (snakker 41 og videre opp) (tror det er likt for 40) sitter det fjørventiiler som skal åpne lukke ved ett gitt trykk. På 41 sitter oljekjøler i midten på motor og det er en ventil i hver ende av den. Disse ventilene styrer så kanalene til varslerne/sensorene. Kan være noe tull her med,
 

 

Er det disse 2 ventilene det snakkes om her?

592579cdc6643_Skjermbilde2017-05-24kl_14_14_34.png.4a23317928f893f01d07dfaa480cbe97.png

Link to post

Nå er det ingenting som lever evig så ville ha sjekket alarmgiveren først. Ser den ok ut? Ja at kabelsko sitter og og kabelen ikke er i ferd med å løsne? Eller har fått sjøvann eller olje på seg?

Du kan demontere giver når motor ikke sviver. Etter litt finpussing på sidene eller 6 kanten for å fjerne maling etc. skal du kunne lese av når den skal komme på. Tidligere i tråden her er tallet 0,7 nevnt, kanskje det er samme for din?

Er du så heldig du har en giver for instrument og en for alarm er sistnevnte normalt ikke så hakkande kostbar.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...