Jump to content

Inn/utrulling av rullestorseil - hva er riktig prosedyre?

magnuje

Recommended Posts

Har ikke hatt noen problemer med rullestorseilet så langt, men har fått litt motstridende meldinger om hva som er riktig prosedyre:

1. Stramme vang/skjøte og sørge for at bommen står 90 grader på masten under inn/utrulling

2. Løsne Vang/skjøte slik at bommen kan bevege seg fritt oppover under inn/utrulling

Hva er riktig? Har tenkt å kjøpe seil med spiler etter hvert så da er det greit å øve inn det som gir minst risiko for at noe skal sette seg fast.

Har hatt en Bavaria 37 med rulle storseil og vertikale spiler. Opplevde at storseilet kilte seg i toppen noen ganger. Men, etter at jeg begynte med å stramme bommen ned før utrulling så var det aldri noe problem. Dette fordi at en får lik utrulling både oppe og nede i seilet. Hvis bommen står for høyt så får du ikke drag nok i toppen til at seiler ruller ut i toppen likt med bunnen. Når jeg rullet inn så passet jeg på å ha vind inn i seilet fra riktig side slik at seilet ikke lå i press mot kanten av sporet. Jeg har i da en båt med ordinært storseil, men ville ikke hatt noe imot å kjøpe båt med rullemast. Fungerer helt supert etter mine erfaringer.

Takk for svar!

Det er argumentasjonen til Janda som jeg har hørt tidligere og den praksisen jeg har fulgt til nå. Mens andre artikler på nettet mener at det er best å vinkle bommen litt oppover ved å stramme opp bom-tauet (husker ikke hva det heter) ved utrulling. Virker som det er to praksiser her. Flere med egenerfaring i forhold til hva som funker best?

Man skal gå litt opp mot vinden. Men ikke så mye at seilet begynner å blaffre/slå, bare så trykket blir tatt ut av seilet.

Vinden skal komme inn fra styrbord side.

Så legger man revelinen på vinsjen og slipper ut uthalet synkront med at seilet vinsjes inn.

Ikke "dump" uthalet.

Akterliket og underliket skal være like stramt. d.v.s. at bommen står ca 90 grader på masten.

Er bommen for høy blir akterliket slakt Da kryper det seg oppover og Krøller seg. Man kan få problemer med at det kiler seg.

Samme hvis akterliket er stramt og underlike er slakt.Men da problemer i bunn. Spilene blir da heller ikke rulett inn rett på staget inne i masten.

For de med Selden Mast må man huske å sette giret i "Rachett" ved reving og i mye vind.

Denne tråden får meg bare til å undres mer over hva som er galt med å åpne avlasteren og så gjøre noe annet mens seilet pakker seg pent i Lazybagen.

Det må være noe jeg ikke forstår.

Ja, man kan jo lure. Rullestorseil skal jo være så enkelt, men allikevel har alle hørt om noen som har kilt fast storseilet og hatt problemer med å få seilet inn/ut. Med et tradisjonelt seil er det kanskje litt mer jobb, men mindre leamikk som kan skjære seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vel, når man kjøper båt brukt er det jo en gang slik at man ikke kan bestemme riggtype. Fordelene var flere enn ulempene i kjøpet og jeg er veldig fornøyd med båten totalt sett. Om jeg kunne velge hadde jeg sikkert valgt tradisjonell rigg men slik er det nå ikke. Når det er sagt har jeg aldri opplevd noen som helst problemer på en sesong, men tenker mest på bedre performance med revet seil.

Jeg ønsker å lære meg å bruke det utstyret jeg har optimalt, ikke diskutere hva som er best av rulleseil og vanlig seil. For jeg skal ikke velge mellom de to.

Det var ikke ment som personlig kritikk, magnuje. Da vi byttet båt for tre år siden måtte vi også velge mellom båter med og uten rullestorseil. Jeg har seilt ganske mye regatta tidligere, og var bestemt på at vi ikke skulle ha rullestor. I retrospekt kunne nok rullestor vært like greit fordi vi bare bedriver turseiling med båten, og jeg innbiller meg at vi hadde brukt storseilet mer hvis det var av rulletypen. Men når man har valgt båt og mast, så har man valgt båt og mast...

Det er sant popeye! Det som teller er å lære å bruke det utstyret man har på en optimal måte. Kjenner godt til dette fra fotoverden. Folk med kompaktkamera tok ofte bedre bilder enn dem med dyre speilrefleks siden de virkelig forsto hvordan utstyret virket.

Men I forhold til temaet virket det som jeg kan fortsette å gjøre som jeg gjør uten å være redd for at noe skal kile seg. Ble bare litt usikker når en artikkel anbefalte å gjøre stikk motsatt av hva jeg har gjort siden jeg kjøpte båten.

Poenget med rullestor er nok å ha både underlik og akterlik passe stramt hele veien inn og ut, så du får mest mulig jevnt drag på hele seilet, og så det rulles jevnt inn hele veien. Jeg ville vært forsiktig med å få akterenden på bommen for høyt under innrulling, for da kan du få for slakt akterlik og ujevn rulling på sylinderen (eller hva det nå heter).

Disclaimer: Har aldri satt mine bein i et rullestorseil.

I starten laget seilmakerene noen ganger seil som var litt for store for mastehulrommet. Da var det et større problem. Jeg mener at dagens rullestol fungerer ok og faktisk gjør at storseilet blir mere brukt.

Jeg har også tidligere sett på rullestol som noe tull. Men etter å ha seilt en ny 44 og 43fots båt med konvensjonell mast med lazybag fikk jeg en aha. Bommen var så høy på de båtene at det var et ork å få pakket lazybaggen.

Jeg har seilt tur og regatta med rullestor. Jeg har best erfaring med holde bom 90 grader, slippe akterstag forå rette masten, holde litt igjen på bomuthal, ikke ligge helt i vindøye men slik at seilet glir minst mulig mot utgang av mast for å redusere friksjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...