Pequod Startet 14.Februar.2015 Del på Facebook Startet 14.Februar.2015 Er akkurat nå til sjøs med båten en siste tur før vinterferie. Var på vei fra Oksval til jobben i Bjørvika, men har nå snudd og kjører tilbake for sikkerhets skylld. Jeg lå irundt 5,5 knop og nærmet meg Heggholmen da båten plutselig begynner å riste kraftig akter. Jeg stopper båten og lyden forsvinner. Når jeg gasser på litt kommer ristingen tilbake. Også selve rattet rister når jeg svinger litt på det. Jeg får såvidt kjørt i rundt 3,7 knop uten ristingen, kjører jeg mer begynner det å riste. Føler meg ikke helt trygg slik situasjonen er nå, så jeg returnerer til båthavna. Noen som har ideer til hva dette kan være? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 (redigert) Høres ut som du kan ha fått noe i propellen. En taustump, plastsekk f.eks. Greier du å se noe når du kikker over kanten når båten ligger stille? Bare pass på å ikke dette uti. Noen ganger kan ting løsne ved å vekselvis kjøre giret forover og akterover noen sekunder. Følg i så fall med om noe dukker opp i vannet rundt båten. Redigert 14.Februar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Jaggu meg! Gjorde som du sa, bakket litt og kjørte forover igjen og ristingen forsvant! Så en hvit plastpose akter! Nå virker alt som det skal igjen! Takk for tipset, ante ikke at en liten plastpose kan lage så mye trøbbel!Det blir en ankerdram eller to neste gang vi møtes! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bonus Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 (redigert) Heftig! Baatplassen på sitt beste. God tur videre, uten plastpose, Pequod Redigert 14.Februar.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Flott det løste seg så enkelt :-) God tur videre Pequod. Vi sees når båten og jeg er ute av hiet :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Det enkleste er ofte det beste. Og trøst deg, du er ikke den eneste som har fått plastpose i propellen. En gang for mange år siden da vi lå i Nevlunghavn kom politiet inn for langsom fart med sin Cigarette no.1 (!). De hadde også fått plastpose i den ene propellen. Håper han hadde tatt "gunnerten" ut av hylsteret så den ikke gikk i vannet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 (redigert) Fikk en fin tur ja! Valgte å fortsette turen etter at det hadde ordnet seg, og det gikk prikkfritt. Jeg var jo inne på tanken om at det kunne ha satt seg noe i propellen ettersom symptomene lignet endel på da jeg satte et fortøyningstau i propellen i januar i fjor. Men da var det mye verre enn dfenne gangen, og jeg fikk såvidt svingt, og hadde såvidt styrefart. Men denne gangen fikk jeg jo både svingt og kjørt uten at det kom noen reaksjoner, bortsett fra når jeg nærmet meg rundt 3,7 knop, som sagt. Jeg har alltid vært forsiktig når jeg er ute med båten, og jeg har flirt litt av meg selv når jeg svinger unna plastposer som ligger i sjøen. Har aldri tenkt på at en plastpose faktisk kan skape så store problemer. Denne gangen la jeg ikke merke til den heller - og nå vet jeg bedre! Lurer på om det kan være en god ide å montere på en slik kutter ved propellen når jeg først skal ta opp båten etter vinterferien? Redigert 14.Februar.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Fikk noe plast i propellen jeg også i sommer. Da holdt det å sakke ned farta litt, vi skulle uansett snart ankre opp for natta. Neste morgen var det en av gjestene ombord som dykket ned og fjernet greiene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kaffelars Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Pleier å plukke opp plastposer og tauverk som driver rundt, håper flere også gjør dette - de havner gjerne i et sjøvannsinntak eller propell etterhvert. Fikk en splitter ny 2meters bit med 25mm polyestertau rundt undervannshus på drev, begge ender fliset opp og inn i propell for omtrent full låsing. Mest sannsynlig fra en liten fiskebåt som la garn i området 4-5 timer tidligere Motsol/solnedgang gjorde det umulig å se denne i vannskorpa, heldigvis var det lite vind, vi har drev (fordel!) og kunne tilte det helt opp for å begynne skjærejobben. Alt gikk bra denne gangen, men i mørket under værre forhold hadde det ikke vært selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.