Jump to content

hente tråd Kopervik Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Bra det endelig blei en førstereismulighet for meg også over denne strekning. Det sitter mye igjen i kroppen og hodet å ta en slik tur. Både fordi det var noe blanda sjø og en lang økt. Det endte på ca 16 timer, inklusiv bunkring i Egersund. Kan ikke si at jeg har fått veldig mer erfaring, men opplevelsen gir meg følgende; Være godt forberedt er minst like viktig i forkant som selve turen. Alt fra varsler fra de forskjellige prognoser til sjekk av teknisk på båt og seg selv som passasjer. Den beste prognosen jeg sitter igjen med inntrykk har mest riktig varsel er den danske prognosen på dmi.dk. Utrolig viktig hvor vind og bølgeretning kommer fra, Det vil skille himmel og motsatt. Et annet viktig poeng er å ha god sjømannskap. Der vil jeg berømme kapteinen veldig. Tusen takk Bjørn, for at du ble med og styrte mannskapet Ivar og meg, og ikke minst tok dine økter bak roret. Sist vil jeg trekke fram å være ydmyk mot naturkrefter. Det at andre personer fulgte tråden og kom med gode råd underveis er på en måte betryggende. Samt at man skal kunne si at det på ett viss punkt kanskje må bli å gå i nødhavn.

For alle som leser oppsummering, så setter i hvert fall jeg stor pris på at dere fulgte oss, både her og på AIS. Det er betryggende, fordi det blir som om å melde fra hvor man er.

Turen gikk ganske smertefritt, og dagen i dag går til å hente seg inn med søvn og krefter. Ser det er noen som etterlyser litt tilbakemelding om båttype og motor.

Det er 2 mercruiser motor som fikk en midt på treet tøff tur i går. Vi presset ikke motor, la oss på turtall rundt 3000 og hastigheten ble ca 12-14 knop. Forbruket vi endte på var ca 50 liter timen i slik sjøgang. Litt hjelp fikk vi av bølger fra Egersund og inn i skagerak da disse kom bak oss og dyttet oss mot Arendal. Men temperatur og oljetrykk la seg meget stabilt der det skal ligge, så det er ett godt tegn så langt. Båten og dens sjødyktighet, så var den ca 6-7 ( skala 1-10 ). En Birchwood TS 33 har en vekt på ca 7200, uten vann eller diesel. Men mitt inntrykk ett solid og bra skrog. Birchwood hadde på åtti-tallet og frem til begynnelsen av nitti, BMW motorer som viste seg å være ustabile på varmekjølere etc. Det finnes ingen, som jeg har sett, negativ tilbakemelding på hva mercruiser har fått til med sine motorer i Birchwooden. I min båt står det nok 2 x 170 hk. Jeg personlig kunne sett for meg 50-60 hester mer. Men det vil det nok være forskjellig mening om.

Nu ble dette veldig langt. Skulle det være noe ellers om selve båten, bare spør. Kan være jeg får behov for motsatt også. Ergo; båtplassen er knakandes bra.

Link to post
Share on other sites

var det noen her som hadde en birchwood tro?? eller har litt råd om baugpropell? det har dessverre ikke min skute, men vil vurdere om det er lurt å ha foran eller bak, hvor kraftig osv som er nødvendig. Det er jo ikke store kjølen på den, og tyngde ca 7200 ( ca + 1 tonn med vann og diesel )

Link to post
Share on other sites

Rørende ord. Er det kom jeg har lært så er det at dersom vi hjelper hverandre på veien blir båtlivet mye rikere. Det ser vi gang på gang. Jeg så en svært lykkelig båteier som steg i land i gjestehavna i Arendal i går. Den følelsen er god å være med på

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er 2 mercruiser motor som fikk en midt på treet tøff tur i går. Vi presset ikke motor, la oss på turtall rundt 3000 og hastigheten ble ca 12-14 knop. Forbruket vi endte på var ca 50 liter timen i slik sjøgang. Litt hjelp fikk vi av bølger fra Egersund og inn i skagerak da disse kom bak oss og dyttet oss mot Arendal. Men temperatur og oljetrykk la seg meget stabilt der det skal ligge, så det er ett godt tegn så langt. Båten og dens sjødyktighet, så var den ca 6-7 ( skala 1-10 ). En Birchwood TS 33 har en vekt på ca 7200, uten vann eller diesel. Men mitt inntrykk ett solid og bra skrog. Birchwood hadde på åtti-tallet og frem til begynnelsen av nitti, BMW motorer som viste seg å være ustabile på varmekjølere etc. Det finnes ingen, som jeg har sett, negativ tilbakemelding på hva mercruiser har fått til med sine motorer i Birchwooden. I min båt står det nok 2 x 170 hk. Jeg personlig kunne sett for meg 50-60 hester mer. Men det vil det nok være forskjellig mening om.

Nu ble dette veldig langt. Skulle det være noe ellers om selve båten, bare spør. Kan være jeg får behov for motsatt også. Ergo; båtplassen er knakandes bra.

 

 

var det noen her som hadde en birchwood tro?? eller har litt råd om baugpropell? det har dessverre ikke min skute, men vil vurdere om det er lurt å ha foran eller bak, hvor kraftig osv som er nødvendig. Det er jo ikke store kjølen på den, og tyngde ca 7200 ( ca + 1 tonn med vann og diesel )

Stusser litt over motoriseringen din. Det står 300 hk i annonsen. Er det Mercruiser 3,6L rekkeseksere du har, er det enten 2 x 165hk, eller 2x 180 tror jeg. Det finnes vel også motorer på 150 hk, med da er de 5-sylindrede, såvidt jeg husker.

Jeg har 2 BMW'er på 165 hk hver, men de er passe slitne med dårlig oljetrykk, så jeg tøt ikke presse de. Men ser at du får brukbar fart med dine. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hvor mange hk du egentlig har.

Når det gjelder vekten, så tro jeg ikke du skal bli overrsaket om den veier litt mere enn du oppgir. Eller har forrige eier veiet den i krana? Min anslår krangutta at veier ihverfall 8 tonn med tomme vanntanker og under halve dieseltanker.

Min båt er på langt nær så strøken som din, det er helt sikkert, og jeg har mye jobb igjen. Jeg monterte baugpropell på min for noen år siden. Fikk tak i en QL 60 eller hva den heter for en billig penge, men hadde nok fint kunnet ha en størrelse større, selv om det er greit nok med den jeg har. Hekkthruster tror jeg ikke det er behov for, en lærer seg å manøvrere båten sidelengs ved hjelp av ror, motorer og baugpropellen i samspill.

Jeg har forøvrig en egen prosjekttråd på www.ibaaten.no, hvor jeg har masse bilder og dokumentasjon på det jeg har gjort siden jeg kjøpte båten. Det gjelder også masse bilder av montering av baugpropell, samt ikke minst, fjerne "stolpen" på flybridge for å få bedre plass.. Antar du må logge inn for å se den der.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Super tilbakemelding geir frode. Skal logge meg inn i morgen. har vært i halv koma i hele dag, og tar litt tid å hente inn igjen litt krefter i hode og kropp. Har vært litt usikker på hk, det er helt sant. skal ikke skylde på båteier på å forvirre, men heller mot 1x165. undersøke litt når krefter er tilbake. skal antagelig være noen dager i skuta til uka. Takk for tips om baugpropell, logger inn i morgen.

Link to post
Share on other sites

Supert, Lars. Det hadde vært moro å utveksle litt info, tips, bilder osv. Kom gjerne med tips til meg også. Tråden min er litt dårlig opdatert nå om dagen, da jeg for det meste er opptatt med flytting, men kommer nok sterkere tilbake når det er overstått. :thumbsup:

Men bare spør i vei hvis du lurer på noe, er innom og leser ganske ofte.

Link to post
Share on other sites

165hk tror jeg ikke det er, for det var det 1.generasjon rekkeseks fra BMW som hadde. Ut fra bildene i annonsen, er det ikke disse motorene som står i.


Jeg tror det er 2x180hk, hvis det er seks sylindre. Hvis det er fem, har du 2x150hk.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Den heter visst CT60, fant jeg ut. Og er på 4 kw. Altså litt over 5hk. Montert i en tunnel på 185 mm.

Den holder til båten, men er i minste laget. Blåser det kuling rett i siden, sliter jeg litt. Har du mulighet, sett inn ett nummer større.

Et annet problem, er at jeg ikke fikk tunnellen så langt fram i båten som jeg ønsket. Fikk problemer med dette på grunn av køya i forpiggen. Klarte ikke å komme inn under den. Dermed sitter propellen minst en halv meter lenger akter enn ønsket.

Link to post
Share on other sites

Geir Frode. Første helg med overnatting og litt innflytting i båt er unnagjort. Mye av moroa å bli kjent med ny skute også :-)

Jeg var fremme i kabinen og kikket litt under dørken, og sammenlignet litt med bilder og forklaring du har av montering av baugpropell. Du har montert baugpropellen under luka som sitter i forkant av seng/skuff- mellom seng og kabindør??

Jeg fjernet madrass og sengeplater +++ og kom til en luke fremfor skuffen. Regner med du også har denne. Blir dette for langt frem da antagelig?? Må høre litt med en kyndig person på dette, men antagelig kommer jeg ikke dypt nok med truster her. for under skuffen var det klinkande vanskelig ja.

I min skute har jeg pr i dag en septiktank i den luken mellom seng og kabindør. Noe jeg heller ikke akkurat forstod var at det var 2 tanker koblet sammen med rør.

Forrige eier snakket om en kran i forbindelse med tømming av septik, som var stengt normalt, men må åpnes ved tømming. Dette på grunn av tilbakeslag av saltvann inn i septik. Vet du noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Det tar litt tid å bli kjent med alt i båten, det er sikkert. :smiley:

Jeg valgte å montere tunnellen til baugpropellen under luka rett innefor døra til forkabinen nettopp på grunn av tilgjengelighet. Fant ut at det var bortimot umulig å klare og støpe inn tunnellen under køya. Hvis jeg ikke husker helt feil, blir det for langt fram i det fremre skottet der. Eventuelt må en skjære ut noe i køya for å komme til under skuffen. Og det nok den mest ideelle plassen, men omtrent umulig å komme til.

 

Når det gjelder septiktank, så var det montert en under dørken rett foran dusjsumpen. Dvs rett ved siden av inngangen til toalettet. Var bare en tank i min, og den var for det første gammel og luktet ille, i tillegg til at den var liten, ca 60 liter eller noe sånt.. Det hadde også vært en lekkasje der en gang i tiden. Så tydelige spor etter det. :diving:

Vurderte å sette inn 2 mindre tanker under dørken, og koble de sammen, men ble frarådet dette. Derfor ble det en større tank på 130 liter montert i fremre benk i sittegruppa nede.

Har du pumpe montert for tømming av septik? Det var en manuell pumpe i min båt, og den holdt ikke trykket fra sjøen, slik at det seg inn sjøvann i tanken hvis jeg ikke stengte etter tømming. I tillegg var ventilen dårlig, slik at jeg byttet hele gjennomføringen og ventilen ved første landligge. Da ble det også bygget om til ny tank osv. med elektrisk kvernpumpe for tømming. Selve kranen for tømming ligger under dørken ved kjøleskapet hos meg. Sikkert likt på din båt også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...