Jump to content

Polering med 3M Fastcut og Maskinpolish - Erfaringer?

Honduras

Recommended Posts

På båtprosjektet mitt skal jeg nå forsøke å få sluttfinish. Trenger litt tilbakemeldinger på produkter og arbeidsmetodikk.

Båten er lakkert 10 strøk med Epifanes 2K PU-lakk

Siste strøket ble lagt på med sprøyte

Deretter er overflaten vannslipet med 400-800-1200-2000 papir.

Så forsøker jeg å få det blankt igjen.

Først kjører jeg med 3M Fastcut på poleringsmaskin med ullhette, antar den går på rundt 1500 omdr.

Deretter 3M Maskinpolering på ny ullhette og nogenlunde samme turtall.

Så lenge polishen er "våt" ser det veldig blankt ut, men når jeg tørker over overflaten for å fjerne rester og voksen er tørr, fremstår den som "matt" nå man ser rett på flaten.

Noen som kjenner produktene og har innspill på om det er noe jeg skal gjøre annerledes. Overflaten er "pianoblank" å ta på, men jeg savner den fine glansen jeg forventer. Kan være jeg blir lurt av å stå i garasjen under lysstoffrør å jobbe, men det får jeg ikke svar på før jeg tar den ut i sola.

Har også brukt 3M fast cut XL (den grønne) og er godt fornøyd. Fin og jobbe med. Men i likhet med Jakob T over har jeg brukt pad'er.

3M har en serie med grov, medium og fin polish (grønn, gul og blå) med egne fargekode pad'er. Det er disse jeg har brukt.

Den grønne fast cut'en er en grov polish, og det kan godt hende den blir for grov i kombinasjon med ullhette.

Tror du får et bedre resultat om du bruker riktig pad og så fortsetter med medium og fin polish.

BS bildeler selger 3M produktene og har alle variantene.

Her er serien jeg tenker på. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=35455135

6e94320648a78098b624aa8a729bca6d.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Fastcut fungerer på den måten at kornene blir slipt i stykker under polering og da må du bruke skumpad. Bruker du ulldotten fungerer ikke fastcut'n som tenkt rett og slett. Veldig viktig med rengjøring av flate før du går på med polish etter fastcut'n da det som regel er bittelitt korn igjen. Jeg har ikke polert PU lakk før så om du skal få varme i den under polering vet jeg ikke, prøv på et lite område først som er lite synlig da lakken kan falme, men som sakt dette vet jeg ikke.

Et tips er å bearbeide ca 0,5 kvm om gangen, da får du fort litt bedre kontroll på greiene. Med bare fastcut grønn og pad som SAP nevner skal det bli så blankt at du lurer på om du trenger å polere etterpå :smiley:

Da jeg jobbet som bilskadereparatør, polerte vi endel lakkoverganger og matte felt på lakk og plastglass på lykter. Da brukte vi 3M serien, men vi passet på å ikke få for mye varmgang. Varmen gjør lakken (og plasten) myk og man risikerer å slipe for mye eller få misfarging. Og fuktig pad på Fast cut er et kjempetriks. Funker fint for å redde sliten gelcoat også...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 måneder senere...

Den grønne fast cut'en er en grov polish, og det kan godt hende den blir for grov i kombinasjon med ullhette.

Tror du får et bedre resultat om du bruker riktig pad og så fortsetter med medium og fin polish.

Har polert i helga og sitter igjen med to padder @ 200,- pr. stk som er rimelig sausa inn med polish og møkk. Er det bare å kjøpe nye eller finnes det noe man kan vaske de i? Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

OK? Trodde poleringsvoks var upåvirket av vann? Er ikke det noe av poenget, at voksen ikke skal bli skyllet bort av vask og nedbør? Men funkere så funkere. Jeg prøver. Takk for tipset.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har polert i helga og sitter igjen med to padder @ 200,- pr. stk som er rimelig sausa inn med polish og møkk. Er det bare å kjøpe nye eller finnes det noe man kan vaske de i?

Lägg i blöt i vatten max 40 grader och diskmedel (Yes)Inte varmare för då lossnar borrelåsen.

Knåda för hand.

Skölj i ljummet vatten länge. Så har du sparat 400 kr :yesnod:  :yesnod:

OK? Trodde poleringsvoks var upåvirket av vann? Er ikke det noe av poenget, at voksen ikke skal bli skyllet bort av vask og nedbør? Men funkere så funkere. Jeg prøver. Takk for tipset.

Polishrester løser seg greit i vann. Det er ikke voks og forsegling i One Step og 3M fast cut etc.

Etter endt dagsøkt holder jeg padden under rendene vann og gnir tomlene ut fra senter. Så bretter padden i to og vrir opp. Lar den tørke over natta. Våt pad blir bare klin.

Et annet triks mens man holder på med polish og vil fjerne rester på pad er å kjøre maskinen på laveste turtall og legge inntil en børste fra senter og ut med meget lett press. Oppvaskbørste funker.

Da støver alt av polishrester i overflaten på padden lett av og man er klar for videre polering.

Mvh. SAP

Takk for vettuge tips. Skal teste ut i kveld.

Hilsen REM som etter to dagers polering begynner å anta skulderpartier ala. Arnold Swartsenegger.

ad. planlegging:

Jeg var litt usikker på det med våt pad. Snylte min i vann halvveis da den var innfris av polish. Ble jo da våt pad og annerledes å polere med. Viste ikke om det var bra eller ikke, men den tørket heldigvis relativt kjapt...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Funka greit å vaske paddene i lunkent vann, blei som nye. Hva gjør jeg med ullmoppene jeg gned inn voksen med (Collorite) De går vel ikke å vaske vil jeg tru?  Fikk forøvrig ikke noe sving på bruken av ullmoppen. Hvordan skal den brukes? Til påføring av voks eller?

ad. planlegging:

Det meste inklusive microfiberkluter kan kjøres i vaskemaskin. IKKE bruk skyllemiddel da det er drepen for microfiberkluter.

Når det gjelder fjerning av voks går det fint med lunka vann og Zalo.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Min ullmopp brukes til å børste bort tørr voks og rester. Siste finish.

Vann javel, jeg skal prøve.

Mener du at ullmoppen skal brukes etter at voksen har tørket og dannet hinne? På bruksanvisningen til Collorite står det at en skal legge på et lite område, for så å gni ut/polere med myk klut. Underforstått, en skal ikke vente til voksen har dannet hinne og er tørr?

ad. planlegging:

Nå er det ikkje sikkert eg gjør det riktig. Men eg pleier vente til det har dannet seg ei hinne. For så og frese over med "sauen" for å få den blanke finishen.

Sånn i teorien så trodde eg at ein kunne maskinpolere med voks uten å legge igjen en hinne som må "børstes" av. Men det krever mer ferdigheter enn eg har, så eg venter til det har tørket og fjerner hinne etterpå. Går veldig fort.

Hvilken ulmopp?

På maskin?

Jeg legger på voksen med en sånn håndpute. Gnir av for hånd med microfiberklut. Er poleringen gjort ordentlig i forkant går det lett som en lek.

Ikke noe poeng med maskin til voks.

Colliniten kan godt få hinne, men bør ikke stå for lenge i sollys, men det gjelder egentlig alt.

Ullpad er den groveste form for pute. Grovere enn alle padder og brukes til meget oksiderte flater med groveste polish.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...