Jump to content

Korleis sjekka om AGM-batterier er ok?


Ask

Recommended Posts

Jeg har selv hatt litt trøbbel med agm batterier. Hvorfor føler du at de er dårlige. Mine lå med hvilespenning på 13.15v likevel ble de fort svake. Jeg satte da på en kjent last. I mitt tilfelle en 55w halogenpære. Da tappet jeg batteriet mye fortere enn det skulle gjort om det hadde vært i orden. Da byttet jeg samtlige batterier.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Enig med siste taler...

 

- Splitt batteria frå kvarandre

- Lad opp batteria til 100% ( så mykje som du får )

- Kontroller kvilespenning før last-test ( etter ein halv time utan lading / last )

- Bruk fast belastning og ha kontroll på tida. ut frå dette kan du gjera ei teoretisk berekning av kapasitet / utladningstid.

- Mål kvilespenning etter faste interval ihht. forventa utladingskurve.

- Samanlikn måleresultat mellom batteria / mot forventa resultat.

Link to post

Dette har jeg faktisk aldri tenkt noe særlig på! Da jeg kjøpte båten i oktober 2013 var det et 70 amp AGM-batteri om bord. Det har fungert utmerket hele tiden og brukes som både start- og forbruksbatteri.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har noen avanserte installasjoner om bord som bruker mye strøm, og batteriet lades av dynamoen.

 

Nå som jeg skal sette inn et kjøleskap og en inverter har jeg planlagt å kjøpe et ekstra og noe større batteri, og har tenkt å gå for et AGM ettersom det ser ut til å funke utmerket for meg.

Link to post

Dette har jeg faktisk aldri tenkt noe særlig på! Da jeg kjøpte båten i oktober 2013 var det et 70 amp AGM-batteri om bord. Det har fungert utmerket hele tiden og brukes som både start- og forbruksbatteri.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har noen avanserte installasjoner om bord som bruker mye strøm, og batteriet lades av dynamoen.

 

Nå som jeg skal sette inn et kjøleskap og en inverter har jeg planlagt å kjøpe et ekstra og noe større batteri, og har tenkt å gå for et AGM ettersom det ser ut til å funke utmerket for meg.

Det kan du gjøre, men da ville jeg skilt dem i en start og en forbruks bank.

Dette kan du gjøre enkelt ved en 1-2 all bryter, feks en slik : https://www.maritim.no/bep-batterivelger-350-amp#.VOczqvmG9XE

 

Da skiller du batteriene, og har alltid start nok når du skal hjem selv om kjøleskap og annet har forbrukt mye fra det andre batteriet.

 

Da har da feks 1 på start og 2 på forbruk, og når motor går setter du i all og lader begge batteri.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...