Jump to content

Hjelp til å kople QL truster til Sleipner truster fjernkontroll

Gabi

Recommended Posts

Jeg har fått en Sleipner fjernkontroll til julegave av kona mi. Snille kone! Den er beregnet for å styre truster foran og bak. Per idag er trusterne tilkoplet en Sleipner Dual Joystick panel. Bak har jeg en Sleipner SE60, og tilkopling av denne ser ut til å være plug-and-play med kontakter etc. Foran har jeg dog en QL KBD1206 fra 1997. Jeg har prøvd å forstå hvordan QL-en skal koples, og har blant annet studert disse tidligere trådene her på forumet, som også omhandler QL truster.:

https://baatplassen.no/i/topic/115978-hjelp-til-aa-koble-ql-baugpropell-til-ilas-fjernkontroll/

https://baatplassen.no/i/topic/98912-ql-baugpropell-bp-800-virker-bare-til-styrbord-hva-er-galt/

Jeg har lest at QL truster har minus som styrestrøm og det må derfor monteres rele for å endre "signalstrømmen" til styrbord/babord til minus. Jeg har prøvd å lage et koplingsskjema for opplegget, men det ville være veldig hyggelig hvis dere kunne se igjennom og komme med innspill og kommentarer!

Jeg er usikker på om blå ut fra fjernkontrollstyring er styrbord men jeg har gjettet på dette i skjemaet. Likeledes er jeg noe usikker på om grønn er styrbord i kabelen fra trusteren, men har forutsatt dette i skjemaet.

Håper bildet er ok leselig.

bilde

....

Bildet av koplingsskjemaet ble ikke noe særlig bra ser jeg.... Tok og skannet det inn som .jpg, og ble noe bedre da vel?

Slik jeg tenker koplingene er at brun fra truster er felles styrestrøm og skal vel inn på rød ledning til fjernkontroll. Ut fra fjernkontroll må det inn med rele, fordi det kommer + ut fra disse ledningene og de må gjøres om til minus tilbake til truster. Stemmer dette slik?

bilde

Takk for tegningen! Da har jeg nok tenkt riktig mht releene.

Men interessant at rød ut fra trådløs enhet skal til batteripluss. Trodde den skulle til styrestrøm fra truster, men da er det tydeligvis et brytertype inne i den trådløse enheten som ordner.

Men ser det korrekt ut de felles koplingene mellom ledning ut fra rele/opp til bryter? Burde vel fungere dette?

Hei

Har ikke selv montert dette ennå, blir vel påskesyssel tenker jeg. :cheers:

Jeg har to QL-thrustere som må kobles på denne måten.

Sleipner har forøvrig også et konverteringssett til Engbo (som er det samme som QL), men dette vil jo koste noen kroner mer.

Avhengig av trrustertype må man da bytte et kretskort + noen adaptere og dill.... :rolleyes:

Fant ut at denne løsningen er billigere og mer oversiktlig :yesnod:

Desse relea som blir satt inn slik, eg trur at dei bør få ein diode paralellt med spolen, og kobla i sperreretningen. Ein hvilken som helst diode rett frå roteskuffo gjer denne jobben. Og jobben er: Når releet blir avslått, slepper ankeret, og beveger seg slik at kontakten opnar. Denne bevegelsen induserer ein spenning i relespolen, motsatt polaritet av den som aktiviserer releet. Med avslått rele får ikkje releet gi strøm ifrå seg, so det blir eit spenningssjokk tilbake til elektronikken som skal styra. Dette spenningssjokket kan, sjølv om det varer berre ein brøkdel av eit brøkdels sekund, ødeleggja elektronikken, og det er dette spenningssjokket denne dioden "spiser" uten å bli ødelagt,

Magne

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...