Jump to content

QL Baugpropell BP 800 virker bare til Styrbord, hva er galt


Trophy

Recommended Posts

Som overskriften viser så virker den bare til styrbord. Kan det være bryterpanelet eller ? Den virket på siste turen i høst... Skal sies at eg har fuskekoblet inn på en bryter type on-off-on (beregnet til ankervinsj) Har brukt den sånn i 2 sesonger.

Har målt litt med multimeter på kontakt til styrbord viser det ca 0,40v og ca 2,5v når eg trykker på bryter. Når eg måler på barbord så viser det 0 volt og ca 0,4v når eg trykker på bryter.

 

Bilde av bryterpanel. Noen som vet hvor man får tak i til QL? Finner ikke på nettet...

ql_baugpropell.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 5 uker senere...
Svart (redigert)

Fikk ikke så mye hjelp fra Engbo...snakket kanskje med feil person

 

Ovenfra

bilde

Printkortbilde

Kanskje dette er rele`et som sitter mellom printkort og "motor"bilde

 

Noen av kablene som var koblet til printkortet så litt dårlig ut, men hadde ikkje lite nok skrujern til å finne ut mer om det. Har fått tips om å bytte om på kablene og sjekke rele`

Noen som har vært bort i denne typen baugpropell? Noen som kan bekrefte at det er rele`et som vises på nederste bilde ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Lano2. Hvorfor må han holde fingrene laaaangt borte fra pluss og minus?

 

Kablene som gir driftspenning til truster ser ikke så tynne ut da. De andre kablene er jo bare styrestrøm, så her går det ikke store strømmen som gir spenningsfall av betydning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ofte når man måler strøm og spenning, så holder jeg i multimeter når jeg måler.

Dette er en sånn plass man ikke bør holde i måleinstrumentet når man måler, fordi strømmene her er stooooore. :wink:

 

Evt beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler )

 

(0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med

Link to post

På min engbo kan man teste om det er brudd på styrekretsen veldig enkelt. De tynne kablene til joystik kan laskes sammen. På engbo er det en 4tynne kablerkabel til "power" og en common, og så en høyre + en venstre. Det ser ut som du berre har 3?

I min manual stod det at ved å kortslutte mellom 1 og 2 vil thuster gå i en retning , og ved å kortslutte mellom 2 og 3 vil den gå motsatt retning. punkt 2 er altså "common" på min.

Dine punkt ser ut til å heite 5,6,7. Hvilke som er kva vil eg ikkje gjette på. ..men eg hadde forsøkt å koble sammen 5 og 6, og 5 og 7.

På min er det ingen "polaritet" i mellom de kablene, de skal berre kobles sammen for å skape en krets.

Dette er berre tips, og ingen garanti for at det er likt på din.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Dine punkt ser ut til å heite 5,6,7. Hvilke som er kva vil eg ikkje gjette på. ..men eg hadde forsøkt å koble sammen 5 og 6, og 5 og 7.

På min er det ingen "polaritet" i mellom de kablene, de skal berre kobles sammen for å skape en krets.

Dette er berre tips, og ingen garanti for at det er likt på din.

Dette stemmer ganske bra med hva jeg har på reléet i båten min også, Sæbø. (QL propell) kun 3 punkter i bruk. en er felles, og de andre to er respektive sider. Kun potensialfrie kontakter. Normalt åpne.

Tror du er inne på det rette her. Hvis de punktene er koblet på dette reléet, noe som det kan se ut til, men det kommer litt dårlig fram på bildene.

Link to post

Hei,

 

Bytt om grønn og hvit ledning (tilkobling 6 og 7, "Joystick STB/PON) og prøv. Hvis thrusteren da bare virker til babord, så er det feil på joystick'en din, brudd i styringskabelen eller annet, Relèene/kontaktorene er da OK og trenger ikke byttes.

 

Les for sikkerhets skyld i manualen om hvordan retningen kan kobles om, for sikkerhets skyld :-) Men, jeg mener jeg akkurat selv byttet om 6 og 7 for å bytte retningen (etter at propellene ble tatt av, og ved et uhell byttet om ved montering ;-)

 

Jeg har noen meter styringskabel liggende (tror jeg) om du trenger en ny, etter at jeg byttet joystick hos oss.

Link to post

Når du først har multimeter kan du jo bare måle på festeskruene til kablene, de er jo strømførende de også, og på den måten finne ut hva som er hva, og også måle hvilken av skruene som ikke har kontakt når du betjener bryter. Eventuelt en u- formet kabelstump som du stikker borti de ulike skruene og se hva som skjer. Helst en sikring på ledningen da, i tilfelle en av skruene er minus, men det kan jeg ikke tenke meg.

Link to post

Ofte når man måler strøm og spenning, så holder jeg i multimeter når jeg måler.

Dette er en sånn plass man ikke bør holde i måleinstrumentet når man måler, fordi strømmene her er stooooore. :wink:

 

Evt beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler )

 

(0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med

 

 

Var dette svar på hvorfor man måtte holde fingrene laaaangt vekk fra pluss og minus??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Sikker på at den for nok strøm ? ( Mål spenningen når du starter den, men hold fingrene laaaangt borte fra pluss og minus )

 

Det var jo noen veldig små kabler du har der, som sikkert gir deg et kraftig spenningsfall , hvis du er langt fra batteribanken.

Der er nok litt spenningsfall, men mindre enn 1 volt. Har alltid hatt rikelig med strøm og kan kjøre baupropellen ganske lenge...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

hegra : Helst en sikring på ledningen da, i tilfelle en av skruene er minus, men det kan jeg ikke tenke meg.

Når jeg skrev dette ovenfor tenkte jeg bare på kontaktene 5,6 og 7. Ikke 4 og 9 for de er minus, så de må du holde deg unna hvis du tester med en kabelstump. Mulig jeg finner ett koblingsskjema for denne modellen i morgen og da blir det litt lettere og tolke hvor kablene går. Det kommer ikke helt frem av bildene og er ikke kjent med denne.

Link to post

Er ikke QL- Engbo thrusterne trigget med minus da ?

5 som er -12V blir lasket til 6 via joystick/bryter for trigging av rele babord.

5 blir lasket til 7 via joystick/bryter for trigging av rele styrbord.

 

Nå har jeg ikke tro på at problemet ligger her da, det er mer sannsynlig er det børster som henger eller

problemer med rele.

 

 

Link to post

Mix : Er ikke QL- Engbo thrusterne trigget med minus da ?

Det kan nok stemme, for engbovinsjen jeg har er det. Da er 5 spenningsløs, mens 6 og 7 har spenning når bryter ikke betjenes. Så obs,obs, hvis du måler spenning på 6 og 7 så ikke bli forvirret, det er trolig slik det skal være.

Link to post

Dette var fort gjort :rolleyes: brukte en ledningsstubb på koblingene på styreenheten som foreslått. Virket bare til styrbord:angry: Tenkte

da at eg måtte dobbelsjekke kabel fra styreenhet til bryter(joystick) og joda der var en ørliten fargeforskjell på kabel ... fant en skjøt i dashbord

:-) ok nå

Har dere tips til fjernkontroll til denne ???

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk

 

 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Tenkte da at eg måtte dobbelsjekke kabel fra styreenhet til bryter(joystick) og joda der var en ørliten fargeforskjell på kabel ... fant en skjøt i dashbord :-) ok nå

Den ene ledningen var dratt ut av abiko koblingen. Var kanskje litt eiret så den gikk lett av når vi holdt på med feilsøking på forvarmingen til styrbord motor. Takker for tips :thumbsup:

Tips til fjernkontoll til denne baugpropell ønskes :pray:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Her er en som selger litt av hvert til svært hyggelige priser.http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40532842&searchQuery=( ikke releet som dukker opp først, men de andre sakene han har avbildet)

Ellers selger Engbo og Maritim til priser som vi båtfolk er mer vant med :giggle: men kanskje kvaliteten er hakket høyere. Maritim sine finner du på hjemmesiden deres. Tror alle kan brukes da mottakeren bare kobles til + og - samt til 5,6 og 7, sammen med de du trøbblet med til bryteren, og da er det bare tut og kjør. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Eg kjøpte en billig fjernkontroll-sak fra ebay. Fjernkontroll med mottaker-rele. Sidan det ikkje skal settes spenning innpå, men berre settes kontakt i mellom de tre respektive kablene, så kan vel nesten kva som helst brukes.

Det eg kjøpte hadde imidlertid litt liten og glatt fjernkontroll.

Det kosta meg 70kr. og ein time kobling. Det orginale til engbo er sjølvsagt betre , men koster 4000kr og oppover etter fjernkontrollvalg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Trophy : Så denne er fullt brukbar ?

Vet ikke hvordan kvaliteten er jeg da, men mener den kan brukes ja. Men da hadde jeg kjøpt den hvor det følger med en liten og en stor fjernkontroll (se det andre bildet.)

Som Sæbø sier skal man jo bare skape forbindelse mellom de tre kontaktene og det er vel det denne gjør på samme måte som bryteren du har i dag, som også kan brukes, du trenger ikke koble den bort.

Den største faren med dette er hvis denne mottakerboksen ikke skulle slå seg av slik at trusteren går helt til du får slått den av med hovedbryteren. Da er det greit at hovedbryter til truster er lett tilgjengelig,(og det er den ikke om du har hoppet inn på land :giggle: ) men i teorien kan vel det skje med dyre fjernkontroller også.

Det skader jo ikke og klemme på noen sikringer på den heller.

Og så får vi håpe at ikke alle kjøper dette. Det er jo litt dumt hvis du kjører truster, så går ankeret ut hos en annen som passerer i 30 knop :pray: hvis de kjører samme frekvens. For øvrig litt spent på rekkevidden. Mottakeren må jo i nærheten av truster så det er ikke sikkert rekkevidden er god nok.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...