apokope2 Startet 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2015 Hei, alle.. Er i Sverige for å se på en shipman. Har 1-2cm bulker der støttene har stått. 20/25 stort område. Bobler i gelcoat på dette området. Noen mener det vil poppe ut når den sjøsettes. Hva tenker dere? Må event kjøpe den i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Du har ikke et bilde å legge ut? Lettere å se ståa da. Ut fra hva du beskriver kan det høres ut som glassfiberen er skadet/svekket under gelcoaten, ville vært noe skeptisk til en båt med slik skade. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Litt usikker på om jeg har forstått helt hva du mener, men jeg ville ikke kjøpt den uten først å la en takstmann eller en annen båtkyndig se på skadene. Er det flere kjøpere inne i bildet siden du må bestemme deg i dag? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Høres ikke bra ut.. Skal da ikke bli bulk etter støtter..? Sitér dette innlegget Link to post
apokope2 Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Skal høre om brodern tok noen brukbare bilder. Flere kjøpere ja, kan sjekke båten på blocket. Fyren blir visst ringt ned av halve båtsverige :) Ligger til 38 000, god pris, men risikabelt. Hørte med båtinspeksjonsmann eller hva det kalles i Sverige.. Skulle ha 5000, mot 500 i Norge... Det ble litt mye for en så gammel båt syntes vi.. Dyrt å utbrede slike bulker? Eller kan det gjøres selv? Vet ikke om dette er verdt risken... Hva stemmer dere for? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 (redigert) Kan du ikke flytte støtten litt og se om bulken går ut? Bobler som skyldes plastpest lukter eddik når du stikker hull på dem. Bulker som ikke retter seg ut igjen når presset fjernes høres ut som delaminering, i verste fall er det sandwich hvor kjernematerialet er knust. Bank på området med hammer e.l. Du skal ha en hard lyd om laminatet er OK. Uansett høres bulker ikke bra ut. Ikke kjøp deg problemer! Redigert 20.Februar.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Stemmer nei. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Styr unna! Du kan gjøre like gode kjøp i Norge. Etter Påske ser jeg for meg at det kommer mange båter i den prisklassen og størrelsen til salgs. Denne ligger ute nå! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55541418&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
apokope2 Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Takk for alle svar... Vet at det snart eksploderer i Norge. Problemet er bare at båtplassen er såpass smal, så største båt som får plass er Vega og Shipman. Ogda er kanskje Shipman en litt mer spennende båt, men dessverre ikke så alt for mange av dem i Norge... (?) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Du skal kunne høre delaminering, men jeg ville gått for tapping med f. eks. en mynt, og ikke en hammer. Tror uansett det kan være verdt 5000 for inspeksjon av en båtkyndig sammelinlignet med hva det kan komme til å koste hvis du kjøper en båt med alvorlige skader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Hørte med båtinspeksjonsmann eller hva det kalles i Sverige.. Skulle ha 5000, mot 500 i Norge... 500 kroner for en inspeksjon? Er det virkelig noen som jobber så billig? Hørtes lite tillitvekkende ut. Skaden høres ellers litt skummel ut, og kan fort koste noen kroner å utbedre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
godthaab- Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Synes heller ikke dette ser ut som noe kupp. Den havner jo på nærmere 50000,- inn i Norge, og det pleier å dukke opp mange fine objekter i den prisleia hver vår. Jeg har aldri sett at skroget har gitt seg for krybba. Kan den ha stått nedtynget av mengder snø/is/vann? Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
njal Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Jeg ville holdt meg langt unna. Det kommer sikkert noen billige shipman på finn.no etterhvert og. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Båten min bøyer seg også lett der støttene står. Glassfiber flexer mye. Hvis bulkene retter seg ut med en gang støttene fjernes er båten OK. Hvis bulkene er der etter at støttene fjernes er det skade på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Båten skal jo stå på kjølen. Høres ut som den henger på støttene iom at det blir bulker. Og det er jo ikke noe særlig, i hvertfall ikke om det er sånn de alltid har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Vist båten flexer der støttene står ville jeg sterkt vurdert og flyttet di støttene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Jeg har sett dette på andre seilbåter, da har det gått tilbake når støtten flyttes. Er enig med boble65 at det neppe er en optimal plassering av støtten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Ikke værre enn at man gir bud med vilkår om at bulkene forsvinner. Et medlem her har en båt som har bulker, mener jeg. En Alo. Vet ikke hvordan de gikk med dem. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Jeg kjøpte en båt med "bulk" eller deformering etter en av støttene. Da jeg slipte ned til gelcoat (og litt til) utvendig kunne jeg ikke se noen skade. Innvendig ser laminatet helt fint ut. Jeg har enkeltlaminat. Lyden ved banking på området er lik resten av skroget. Så det trenger ikke være noe problem. Men det må selvsagt undersøkes før kontrakt skrives. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 - tror jeg heller hadde levd godt med bulker i skroget enn fukt og svikt i distansemateriale i dekket... -råtten balsa. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Hei, alle.. Er i Sverige for å se på en shipman. Har 1-2cm bulker der støttene har stått. 20/25 stort område. Bobler i gelcoat på dette området. Siden bulkene er der også etter at støttene er fjernet, vil de nok ikke rette seg ut når båten sjøsettes heller. Det er forøvrig ikke unormalt at skroget flekser litt der båten hviler på støttene (selv om hovedvekten skal hvile på kjølen). Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Hvis bulkene er der etter at støttene fjernes er det skade på båten. Bulkene er der støttene _har stått_, står det, så vi må vel anta at dette er tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
apokope2 Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Hei, takk for alle svar... ble litt stress i helgen... Endte med å stå over denne gang. Formannen i Shipman dk ba oss også styre unna. Bulkene var der støttene sto orginalt, før de ble flyttet. Vi fortsetter dermed jakten på ny båt. Noen som har andre forslag en vega og shipman til 265 bred plass? Ønsker en med mer komfort og havegenskaper enn hbåt/knarr/if.. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 ligger en Sunwind 27 til fornuftig pris på Finn http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55951956&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Har ikke Sunwind balsakjerne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.