Jump to content

Sirkulasjonsmatter til å legge under madrassen, erfaringer?


Morten83

Recommended Posts

Dette er noe jeg ikke har sett tidligere.

Men kom over en annonse med såkalte Sirkulasjonsmatter til å legge under madrassen i båten.

 

Noen som har vært borti dette, og fungerer det?

 

:smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik matte til å ha under madrassene for tre år siden. Jepp, kostet flesk, tror jeg betalte nærmere 1500,- for ei matte på 150x200cm. Den er 1 cm tykk og består av noe som ligner på spiralsurret fiskesen, mange tråder sammen blir sterkt nok til at matta tåler vekta av en person uten å bli helt sammentrykket. Ja, det blir gjerne noe mindre fuktig under madrassen enn uten, men likevel opplever jeg at madrassa blir fuktig nok i løpet av ei lang natt. Så jeg løfter den opp på høykant hver morgen for å unngå blåmann under. Tror at matta er litt for tynn til at den gir nok effekt, kan ikke tro det blir den store naturlige sirkulasjonen under. Gjerne om den hadde vært 3-4cm tykk? Maritim selger en lignende matte som bare er 0,5cm tykk, den vil jeg tro er enda dårligere. Fungerer gjerne om man overnatter en sjelden gang, men ved hyppige overnattinger har jeg mer troa på spilebunn som løfter madrassen opp 3-4cm eller mer.

 

Litt naturlig "pumping" av luft inn og ut vil nok skje etter som man snur seg i søvne, men det beste hadde nok vært tilførsel av luft eller en eller annen form for avsug under madrassa.

 

Fordelen med en slik matte i forhold til spilebunn er at den er mer fleksibel og kan legges over alt. Ikke alle senger er slik at spilebunn er like grei å bruke. Hos meg er det luker til oppbevaring og septiktank under madrassene, dermed blir det litt mye plunder å pakke vekk spilebunn i forhold til matta når jeg skal ned under madrassen en tur.

Link to post
Share on other sites

Eg trur slik matte bør brettes/legges opp i kantene mellom madrass og innredning. Vurderte lenge slik, fikk vareprøve tilsendt. Men vi bytta båt og har ingen slik fukt i nye båten.

 

Har lagt opp matta opp langs kantene og i tillegg borret ekstra luftehull langs lista rundt senga i plan med platene matta ligger på. Så matta er synlig både på sidene av madrassen og i endene. Mulig løsningen vil fungere bedre for dem som ikke bruker senga hver dag, men for min del med daglig bruk blir i alle fall madrassen noe klam hvis jeg ikke vipper den opp om morgenen. Gjerne sirkulasjonen ville blitt bedre hvis matta ble lagt i to lag.

Link to post
Share on other sites

- en ting er sirkulasjon av luft. En spilebunn vil etter all sannsynlighet gi langt bedre rygg etter en natt eller flere netter på tur. Og det er vel så viktig.

Min far begynte plutselig å slite med ryggen etter 3 uker på tur, og det var 3 uker igjen. Fikk ikke sove om natta, så han satt i førerstolen og sov. Pr telefon beordret jeg ham til maritim i Stavanger, da de lå i Tananger, for å kjøpe spilebunn. Det løste alt.

 

Selv har jeg ikke IKEA i nærheten, så jeg bygde min egen spilebunn til forpiggen, av taklekter.

To langskips og mange tverrskips. 4 cm mellom hver, og stiftet fast et bånd oppå.

 

Ble sikkert litt mere vekt enn kjøpe-bunn, men men. Sover veldig godt, mykt, og tørr dyne og madrass. Den første dyna i båten ble ødelagt av fukt og mugg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill. Har vel tenkt tanken på en spilebunn. Men siden jeg kom over denne matten så var det vært å høre. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Mitt originale spørsmål alidal var om noen hadde erfaringer med sirkulasjonsmatter. :wink: Men har fått mange andre innspill som absolutt er verdt å titte nærmere på. Jeg for min del har vurdert ribbebunn, men har vel kommet til at det ikke er helt ideelt.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Men den bygger vel også en god del mer i høyden?

 

Ja, det er riktig at en spilebunn bygger noen cm i høyden. Det er jo hele vitsen! Når det ikke ligger noen på madrassen kan jeg sette en knytteneve på høykant mellom madrass og original køyebunn. Dette blir selvfølgelig trykt endel sammen når man legger 80-100 kg oppå.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...