Jump to content

Fukt under madrass


Tallisman

Recommended Posts

Nå er vel ike forkabinen i Nord Westen det store problemet i og med at du har to store ventiler der i tillegg til luft fra midtcabin. I forkabin har jeg lagt en eggemadrass under den vanlige madrassen. Fungerer utmerket. Har hatt antydning til lukt i aktre sidekabin. Årsak er nok for dårlig utlufting i kabin. Jobber med saken. Kommer nok til å legge et skille mellom madrass og underlag i begge sidekabiner.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som båtboer har man en del synspunkter når det gjelder slikt, og jeg vet om kun en løsning som er bra nok.

 

Hos meg har jeg følgende:

Liggeunderlag

Dobbel sengebunn (sånn spilegreier, en vei nederst, og kryssende oppå..)

 

Det funker, og fukt er ikke noe problem med mindre man faktisk tar inn vann.

Link to post
Share on other sites

..eller så kan du forsøke å sette madrassene på høykant inntil skottet hver gang du forlater båten, og drar dem ned igjen neste gang du skal på tur. Fin lufting når du ikke er der... og det koster i hvert fall ikke noe.. :yesnod:

 

Hadde problemer med kondens/fukt spesielt ved bruk av dieselvarmer.

 

Benytter meg nå av samme metode (sett madrassene på høykant) - fungerer utmerket (og gratis). Dessuten ville jeg som regel måtte løfte på madrassene uansett for å stue ting under benkene.

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ike forkabinen i Nord Westen det store problemet i og med at du har to store ventiler der i tillegg til luft fra midtcabin. I forkabin har jeg lagt en eggemadrass under den vanlige madrassen. Fungerer utmerket. Har hatt antydning til lukt i aktre sidekabin. Årsak er nok for dårlig utlufting i kabin. Jobber med saken. Kommer nok til å legge et skille mellom madrass og underlag i begge sidekabiner.

 

Vi brukte dobbeltkabinen før som hovedkøye. Ingen problemer med fukt der. Min båt er isolert under skaien. Kanskje derfor?

Og jeg har alltid ko-øyet stående åpent ned til dobbeltkøya.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

fuktigheten som oppstår under madrassen skyldes som oftest temp forskjellene mellom madrassen (med 37 grader) og rommet under. Jeg kjøpte fra HAKS og har ikke hatt problemer etterpå. Lett, enkelt og vedlikeholdsfritt.

Har samme underlag. Det slår seg like mye som før, men nå blir fuktigheten værende under underlaget - og trekker ikke inn i madrassen.

Som du skriver er årsaken til fukten tempforskjeller mellom over og undersiden av madrassen.

Har sett en løsning med luftutveksling som sirkulerer varm luft inn under køya og kald luft bort fra den. Skal visstnok funke fint.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene også ment å registrere at det er mangel på luftventilering mellom kald og varm luft som kan skape kondens. Av den grunn kan det være greit å ha flere ventilasjonsluker under køyene, evt. huller i plata under madrassene. Jeg hadde på en tidligere båt vanlige spiler under madrassene og her var det aldri kondens.

Link to post
Share on other sites

Dersom du på en billig måte både vil bli kvitt kondensproblemet OG få bedre liggekomfort, anbefales denne løsningen med sengebunner fra ikea:

 

madrassunderlag.jpg

 

Litt saging måtte gjøres for å tilpasse ribbene til "sengeformen"

 

Link til denne sengebunnen (fra ikea sverige)

 

Link til lignende sengebunn på ikea (norge)

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det ikke vanskelig med tilkomst ovenfra ?

Nå har jeg ikke så mye nedi der, bare vanntanken, pumpe og ekspansjonstank + "ikkekritiske" reservedeler, så det er ikke så ofte jeg trenger tillgang.

 

Det er dog fult mulig å flippe opp spilene i en smell slik at de står parallelt med madrassen når den står på høykant, for de henger sammen i gummibånd langs sidene.

 

Jeg har også tatt bort de luke-lokkene som tidligere dekket hullene ned i stuerummet

Link to post
Share on other sites

Dette var et problem hos meg også for etpar år siden (forpiggen på seilbåten min). Reiste madrassene på høykant hver natt, men det var en slitsom løsning.

 

-Først isolerte jeg undersiden av køyebunnen med en sort gummiaktig poretett matte som jeg kjøpte på en båtbutikk(10-12mm). Det reduserte problemet kraftig, men var ikke nok.

 

-Deretter tok jeg tak i klimaet under sengen, det var rått og kaldt under der. Monterte en dobbeldør på 2 x 50x45cm med spiler. Dermed fikk jeg skiftet ut luften i rommet, og jeg har oppnådd 3 ting.

 

1. Det finnes ikke lenger antydning til fukt under madrassene.

2. Rommet under sengen har fått et tørt og godt klima til lagring av diverse.

3. Jeg slipper å fjerne sengetøyet for å komme til lagringsplass under senga.

 

 

Tror altfor mange båter ødelegges av stengte rom og kondens. Jeg ønsker å ha hull og åpninger i alle retninger, slik at fuktig luft slipper ut. Har også tenkt å montere en vifte ombord som sirkulerer luften gjennom hele båten når den ligger i båthavna/ på landstrøm. Ved å holde fuktighheten under 50% overalt satser jeg på at båten min holder seg bedre enn vi gjør. Planen er at denne vifta skal suge fra rommet under senga i forpiggen, og blåse ut i akterkabinen. I akterkabinen står det en hygrostat som starter en luftavfukter dersom luftfuktigheten er på over 50% (absorpsjonsavfukter)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...