Jump to content

Forsikring Atlantica legges ned


Lars Landbø

Recommended Posts

Hvis jeg forstår deg rett REM så vil det så følgende i en gitt situasjon;

Gearwiren hopper av og jeg braser inn i en båt som ligger stille ved brygge.

  • Min kaskoforsikring dekker min båt
  • Kaskoforsikringen til han som ligger ved brygga dekker hans båt
  • Ansvarsforsikringen dekker f.eks. bryggen som også ble skadet(3.part)
Var de riktig forstått ? (...)

Nei. Ansvarsforsikringen dekker de tilfeller du er rettslig ansvarlig pga uaktsomhet. Hvis du ikke har vært uaktsom i ditt eksempel, vil bryggen ikke dekkes. Har du vært uaktsom, vil ansvarsforsikringen dekke både bryggen og skade på annen båt. Har du vært uaktsom, men ikke har ansvarsforsikring, må du punge ut selv. Den viktigste grunnen til å ha ansvarsforsikring er således at det potensielle erstatningsansvar i prinsippet er ubegrenset hvis du først har opptrådt uaktsomt.

Link to post
Share on other sites

Alle 3 forsikringstyper er priset separat og man "huker av" for hvilke forsikringer man ønsker.

Når det gjelder ansvarsforsikringen, må man derimot opplyse i hvilket selskap man har båten ansvarsforsikret om man ikke ønsker Pantaenius sin ansvarsforsikring.

Denne ansvarsforsikringen dekker person- og tingskader for opp til 50.000.000,- DKK(de benytter Danske kroner som valuta, men dette skal endres i løpet av året).

Jeg lurer derfor på om det er noen som kjenner til at denne typen forsikring er pålagt i Norge(selv har jeg aldri hatt annet enn kasko på båt).

 

Med andre ord så kommer man ikke utenom en ansvarsforsikring hvis man tegner en kaskoforsikring hvis jeg forstår deg riktig?

 

Det er ingen forsikringer som er obligatoriske på båt, bruk av båt. En ansvarsforsikring koster ikke mer enn behandlingsgebyret for selskapet for den har liten/nesten ingen verdi og kommer så å si aldri til avendelse. dette har jeg spurt om på forumet diverse ganger gjennom mange år og folk sliter fortsatt med å komme opp med eksempler på situasjoner hvos denne ansvarsforsikringen faktisk har kommet til anvendelse og ikke bare i teorien.

For ordens skyld;  på mine båter har jeg alltid hatt delkasko eller full kasko og da har ansvarsforsikring fulgt med på kjøpet og kunne ikke eksluderes/utelukkes/fjernes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

(…) En ansvarsforsikring (…) har liten/nesten ingen verdi (…).

 

I et muligens fåfengt forsøk på å bekjempe vankunne og desinformasjon, gjentas at dette er feil. I og med at potensielt ansvar på uaktsomhetsgrunnlag prinsipielt er ubegrenset, sammenholdt med at de fleste båter har et stort skadepotensiale, vil forsikring av nettopp det rettslige erstatningsansvar ved uaktsomhet være svært viktig for det store flertall.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer også på dette med "obligatorisk" ansvarsforsikring og jeg kan opplyse om at det koster ca. kr. 1500,- i mitt tilfelle.

 

Ser for øvrig av innleggene til Bjolbre at det IKKE er obligatorisk, men kanskje ganske smart om man skulle "miste hodet fullstendig".

På den annen side er det vel heller tvilsomt at man kommer opp i en slik situasjon om man har hodet på rett plass.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I et muligens fåfengt forsøk på å bekjempe vankunne og desinformasjon, gjentas at dette er feil. I og med at potensielt ansvar på uaktsomhetsgrunnlag prinsipielt er ubegrenset, sammenholdt med at de fleste båter har et stort skadepotensiale, vil forsikring av nettopp det rettslige erstatningsansvar ved uaktsomhet være svært viktig for det store flertall.

 

Ja, men fortsatt er det ingen som kan komme opp med eksempler på hvor dette har kommet til anvendelse og sånn sett vært viktig hvilket også er årsaken til at den ikke koster noe.

Eller kanskje det var en person/medlem her som kom opp med en sak fra 80-tallet eller noe sånt, kanskje det var deg?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når vår herre velter 5 båter i opplag, er det kun helårs kasko som virker, hver båt må dekke egen skade.

 

Hvis du er skyll i at din båt velter og den velter de 4 andre båtene, bør du ha helårs ansvarforsikring.

 

Hvis du setter gearspaken i revers  og det som skjer er at det blir full på drag forover fordi gir- vaieren  hopper av.

Og du raserer 2 båter, din kasko dekker egen båt, de to andre båtene må dekke  skade på sin egen båt.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26#KAPITTEL_4

 

§ 4-2.(skadevolderens stilling når skaden er dekket ved forsikring)

1. I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt:

a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller b) i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet.

2. Dersom skadevolderen har betalt erstatning i større utstrekning enn han plikter etter paragrafen her, kan han kreve det overskytende fra vedkommende forsikringsselskap i det omfang skaden er dekket av forsikringen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har også Atlantica. Fikk brev om jeg ville bli kontaktet og det ble jeg. Prisen er ikke høyere, men det som skuffer meg veldig er at jeg får dårligere betingelser. Forsikret båten i fjor. Da var den akkurat innenfor aldersmessig for å få motorforsikring. Den skulle da gjelde til den ble 15 år om jeg ikke husket feil. (2008 mod). Nå får jeg ikke motorforsikring i Tryg fordi den er for gammel... Så nå sitter jeg med skjegget i postkassa i forhold til å få motorforsikring.  Dette gjør at jeg har mistet tilliten til Tryg og kommer til å bytte selskap. (Tar nok med husforsikringen i samme slengen). Motorforsikring får jeg uansett ikke hos noen nå når den er 7 år gammel.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Forsøkte å følge instruksen fra Atlantica med å kontakte Tryg forsikring.

 

For vår 1985 Princess 38 gikk da forsikringen opp fra kr 4500,- til kr 22.000,- hos Tryg!

Tydelig at vi ikke var ønsket (har på 30 år aldri hatt forsikringsskade på noe som helst).

 

Ringte Nemi forsikring der vi har andre forsikringer. Fullkaskoforsikring kr 4600,- med 12000,- i egenandel (-4000 egenandel siden vi har mer enn tre forsikringer)

Greit å ha et avklart forhold til selskapet sitt.

Link to post
Share on other sites

Mitt innspill:

Ba om tilbud på kasko på Viknes 880 -06, verdi 950 kkr, landsetting om vinteren i bevoktet båthavn, egenandel 4 kkr.:

IF 5500 kr/ år

Trygg 11kkr / år

Gjensidige 6 kkr / år.

 

Gjensidige gav meg raskt oppgjør på havarert fryseboks med innhold, over telefonen. :-)

IF gav meg også raskt oppgjør på vannlekkasje og sammenbrudd av drenering, over telefonen :-)

Trygg har jeg ingen erfaring med. Ser at andre her bruker andre, og for meg mere ukjente selskap.....

Tipper jeg satser på IF...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...