Jump to content

"Besøk" i båten


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Badestigen hang nede når jeg kom til båten så jeg skjønte at noe var på gang. Klatret opp og så at det ene håndtaket på akterstagstrammeren var brukket av, dette er i metall og tåler mye men ikke at en bruker det som håndtak for å dra seg ombord... Jævlig irriterende å få ødelagt. Hvorfor de ikke har brutt seg inn i båten vet jeg ikke men takk for det. Alt urørt heldigvis. Selve festet til strammeren i metall er knekt, koster sikkert en zillion.. :-(

Link to post
Share on other sites

Kjedelig greier Pinkvin men godt det ikke var verre. Er denne strammeren kurant å få tak i/ bytte ut?

 

Innbrudd og spes hærverket som ofte følger med er noe av det jeg frykter mest. På båt er det jo ofte ikke bare å bestille nye deler når folk brekker opp dører, knuser vinduer og river istykker dashbordet etc.

 

Synd at noen ikke respekterer forskjellen på sine og andres eiendeler.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Grimsøy, Skjeberg. Er en eldre seiler med mange fine fristelser rundt så jeg begriper ikke hvorfor de skulle opp i min. Kanskje han ramla på ræva ned når håndtaket knakk :-D men litt rart siden det lå i båten, rett ved der det engang hang fast. Jaja, det får gå på lykkekontoen siden de ikke gjorde noe mer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjedelig greier Pinkvin men godt det ikke var verre. Er denne strammeren kurant å få tak i/ bytte ut?

 

Innbrudd og spes hærverket som ofte følger med er noe av det jeg frykter mest. På båt er det jo ofte ikke bare å bestille nye deler når folk brekker opp dører, knuser vinduer og river istykker dashbordet etc.

 

 

Vel, jeg må ha ekstremt dårlig karma i dag for egentlig er det en fillesak, om jeg setter det i perspektiv.

 

Når jeg rygget ut oppkjørselen, for å kjøre bil båtplassen, rygget jeg over sekken til søstra mi. Hun er over snittet fotointeressert og hadde "kun" et nytt kamera til 10 000,- i sekken, pluss en "femtilinse" (hva nå det betyr) til rundt 5 000,-, og selvsagt mobilen, en billig sak, som overlevde... Siden hun også hadde termos i sekken, matpakke, en banan og noe klær så ble det en både dyr og herlig suppe alt sammen. Kamera, linse og termos i tusen knas.

 

På vei hjem fra båtplassen gikk dsg gearkassa beserk to ganger. Bilen skal på verksted.

 

Sitter heelt stille i sofaen, tør ikke lee en tå resten av kvelden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

ok jeg ligger foran bygget, får ta en tur i morra å titte.

 

Snakka med Peder når jeg var der og hilsa på et par andre, ingen nevnte noe og jeg hadde allerede gått videre og faktisk glemt hele greia så jeg nevnte ikke noe jeg heller :-/

 

Kan jo være at noen bare har klatret opp av en eller annen grunn.. vært "uheldige" i sin klatring. Så ja... får bare drite i det egentlig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tydeligvis ikke din dag i dag Pinkvin.

Hadde vurdert og hold meg i ro i sofaen resten av dagen med noe godt i glasset.

 

Har snus og lakrisbåter innen rekkevidde. Tør ikke å reise meg for å hente noe, får vente til kona dukker opp og kommandere henne litt, hvis hun dukker opp.... :pray::lol: (Og fortelle om gearkassa senere, det var hennes bil jeg brukte).

Link to post
Share on other sites

Hadde ventet med å fortelle om gearkassa til litt godt utpå kvelden, lol.

 

Er det en VAG, så hender det at ting henger seg opp elektronisk eller semsorfeil somutløser feilmeldinger etc. og kan gi ulike symptomer. Ofte blir ting resatt om man tar strømmen i 5-10 minutter. Koster ingenting å prøve hvertfall.

Dukker feilen opp på nytt, og det er noe som blir registrert i feilminnet, så kan man heller gå til verkstedet da.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Stemmer Sap_2000: Vi pådro oss en del varsellamper når vi bakset gjennom dårlig brøytet vei til hytta med kjettinger sist helg. Lyser for abs, antisladd, servo og dekktrykk (lar seg ikke nullstille). Når det stod på var det et par lamper til, men de ga seg når jeg lot motor/gear kjøle seg ned litt. Fremme på hytta koblet (dagen etter, vi måtte sette fra oss bilen og gå 2-3 km i mørket) jeg fra en pol (for en latterlig "mutter" løsning på den polen...), men det hjalp ikke.

 

Så var det hjemmtur på helt jævlig holkeføre med piggfritt og full-lasta bil og uten abs, antisladd osv... Da hadde gearkassa ett tilfelle av "spasmer", men turen gikk bra.

 

Tenker verkstedet får kikke litt på det. Blir 4x4 til høsten håper jeg. En octavia scout 4x4 tsi med 180 hester og dsg ser forlokkende ut. 0-100 på 7,5 må være gode tall for en familiebil :-) Har avtalt å få en scout som lånebil når octaviaen er på verksted til uka. Får håpe de har en bensinutgave, har gått 100% lei av dieselhakkling. Eneste unntaket må være den lille yanmaren i båten, den har godlyd :-))

----

 

En kolossal avsporing, men la gå. :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fortsetter jeg avsporingen men det er vel ment.

Har bilen gått langt uten flushing av kassen? Dette syndes det stort med og som oftest ligger ikke dette i service-programmet. Kan nevne at Volvo som er mitt merke, så flushes taxi-bilene men ikke personbilene. Dette fordi ellers ryker kassene før garanti utløper på Taxi, mens på privatbiler holder de da ut garanti-tiden og Volvo tjener grovt på kasse-bytte.

 

AT du fikk tull etter litt hardkjør kan tyde på gammel og utslitt olje. Den blir da for varm.

Flushing bør gjøres hver 60.000 ca.

V70'en min er nå rullet 500.000 med samme kassen og girer som ny enda.

FLUSHING er essensielt på automatkasser.

 

Sier verkstedet noe annet (som oftest at olja aldri skal byttes), så ber du de dra dit pepper'n gror og finne deg et annet verksted.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny akterstagstrammer koster vel fort 2000 kr. Om den var helt i orden, ved normal bruk og riktig belastning ( ikke brukt som klatresrativ), så er det skikkelig sure penger. Hadde det bare vært en komponent som uansett måtte byttes.

-hadde forsikringen dekket ny rigg, om akterstagstrammeren var stjålet/ helt ødelagt og masten falt over ende? ( kanskje vel hypotetisk)

 

Jeg har f.eks akterstagstrammer av blokker og skjøtelås med tau. Om en idiot løsner på tauet fra skjøtelåsen, så blir det ingen hold for masta i akter. Med rette salingshorn, så kan masta ryke...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ny akterstagstrammer koster vel fort 2000 kr. Om den var helt i orden, ved normal bruk og riktig belastning ( ikke brukt som klatresrativ), så er det skikkelig sure penger. Hadde det bare vært en komponent som uansett måtte byttes.

-hadde forsikringen dekket ny rigg, om akterstagstrammeren var stjålet/ helt ødelagt og masten falt over ende? ( kanskje vel hypotetisk)

 

Jeg har f.eks akterstagstrammer av blokker og skjøtelås med tau. Om en idiot løsner på tauet fra skjøtelåsen, så blir det ingen hold for masta i akter. Med rette salingshorn, så kan masta ryke...

 

Har heldigvis bakovervendte salingshorn. Akterstagstrammeren er fortsatt fullt brukbar. Den har to håndtak som felles ned for bruk. Så det er ett håndtak igjen. Selvsagt ikke optimalt men for turseiling så er ikke lynkjapp straming og slakking kritisk. Skal sette et tau/løkke i det resterende håndtaket så finner jeg sikkert en løsning for å bruke begge henda når jeg må stramme hardt.

 

Har alt for høy egenandel til å dekke "småplukk". Det som er irriterende er at båten ligger ute for salg og dette blir nok en "småting" som evt. kjøper må gjøre. Selv hadde jeg vel levd videre med ett håndtak så lenge jeg ikke har regattambisjoner.

Link to post
Share on other sites

Vært folk å titta i vår gamle Viking også. :sad: . Stått på akterlanterna så den er bøyd ut. Tydelig spor av sand/leire på lanterna. Tipper den bare er å bende litt igjen . Men en ny koster vel ikke allverden heller. Kunne ikke se at det var tatt noe. Så noen gardintrapper som var satt litt mistenksomt på andre båter. Virker som om det er folk på jakt etter lettomsetlige ting. Påhengser, tv eller drikkevarer muligens. Pakk som får juling om de tas på fersken. Lurer på å montere stolpute med fiskekroker under trekket til neste vinter. Setter n seg ned da sittern. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...