Jump to content

Tau i propell - trenger dykkehjelp i Middagsbukta

tobixen

Recommended Posts

Det har blitt lite med turer etter juleturen vår, og de gangene vi har vært ute har det stort sett vært såpass lokale turer i såpass rolig vær at jeg ikke har brydd meg med å rydde vekk fendere og tau. Så gjorde jeg jo generaltabben i går, la ut og glemte helt av å rydde vekk fortøyningstau. Det var ganske røfft ute på sjøen, så et fortøyningstau kom selvfølgelig på avveie og satte seg fast i propellen. Selvforskyldt. Ergelig. Pinlig.

Vi har ankret opp i Middagsbukta. Alt vi har ombord er redningsdrakter og en "halv" Europris-drakt (jeg forsøkte å kjøpe skikkelig våtdrakt på XXL Sport rundt juletider, men de avviste meg med "sesongvare" til tross for at nettløsningene tilsa at de skulle ha det på lager i butikken). Jeg har plasket litt i vannet og konstantert at tauet henger rundt propellen, samt konstantert at jeg ikke makter å løse dette selv med det utstyret jeg har ombord. Jeg undres om noen kan hjelpe og/eller låne bedre utstyr, evt om jeg skal be RS om assistanse. Hm.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Fikk selv et tau fra jolla i propellen i sommer da jeg la til. Gikk på tomgang og fikk stoppet før det strammet seg skikkelig. Fikk det av ved hjelp av kniv, båtshake og gaffatape. Satt på badeplattformen med maske. Kona dro i tauet og jeg kuttet. Gikk egentlig ganske greit, men det var jo mye varmere i vannet.

Det er jo meldt ganske mye bedre vær i morgen, så jeg utsetter prosjektet til i morgen. Tipper RS-mannskapet vil sette pris på et godværsoppdrag dersom jeg velger å gå den veien, også kan det jo tenkes at det er mulig å finne en butikk som har en god (men ikke altfor stivt priset) våtdrakt en mandags morgen. Tips?

Jepp. Jeg har vurdert kalender og værmelding, og har kommet frem til at jeg ikke får gjort noe særlig før onsdag. Men værmeldingen for onsdag er bedre enn værmeldingen for i dag :-)

Båten ligger nok om mulig bedre for anker i Middagsbukta enn hva den gjør i båsen på Oksval - skjønt, det er neppe populært å la den ligge der lenge. Nå er det jo ikke akkurat høysesong, så det går vel bra.

Jeg har skrevet mail til RS og bedt om assistanse, har ikke fått noe svar enda.

Jeg ergrer meg over at jeg ikke prøvde ut "snurre propellaksellen manuelt i revers" før jeg forlot båten (ref Eureka, #3) - mulig det er tilstrekkelig til å løse problemet, ting så strengt tatt ikke så veldig ille ut, det var vanntemperaturen og oppdriften i flytedressen som hindret meg i å løse problemet nedenfra på søndagen.

-jeg vet ikke om det ville funket, så ikke tenk så mye på det.

Kjøper du deg en våtdrakt, plukk med deg et blybelte også ( ellers så er vel dette nok et bruksområde for en paraplydregg, å oppheve oppdriften fra våtdrakta)

Jeg har en tynn halvdrakt i båten. Det er klin umulig å dykke ned med den for å jobbe under vann. Hansker er også et must. Roter du hendene borti et par skarpe rur, så silblør du resten av dagen.

:)

Uansett, du skal ha for å " klare selv" før du roper ut om hjelp.

Forleden fikk jeg motorstans på seilbåten. Ville overhode ikke starte igjen. Da var det kjekt å heise seil og klappet til kai som om jeg ikke hadde gjort annet.

Jeg har prøvd det trickset et par ganger med hell. Jeg hadde en Viksund 25, hvor jeg kunne sitte i slepejolle og dra i tauet samtidig som jeg fomlet med båtshaken borti propellen, og gav beskjed til guttungen og å dreie propellakselen baklengs når det trengtes. Da hadde vi en Sabb diesel med dekompresjonshendel, så det var lettvint å sette maskinen i gear og dra baklengs på svinghjulet. Men det er vel ikke så knotete å sette en fastnøkkel på en av akselflensboltene og gjøre tilsvarende med koblingen i "fri", kanskje? Men det er vel en forutsetning å få sett propellen innimellom, jeg vet ikke hvor enkelt det er på din båt?

(...) Da hadde vi en Sabb diesel med dekompresjonshendel, så det var lettvint å sette maskinen i gear og dra baklengs på svinghjulet.

På denne båten må det nok snurres på selve propellakselen, med motoren i fri.

Men det er vel en forutsetning å få sett propellen innimellom, jeg vet ikke hvor enkelt det er på din båt?

Problematisk, eneste måte å se noe på er å stikke hodet under vannet. Kanskje jeg kan få med meg noen som kan vri rundt på propellakselen (dersom jeg finner en måte å få gjort dette på uten for mye plunder), men tviler på at jeg finner noen frivillige til å stikke hodet under vannet :-)

FWIW, jeg har tatt enden av tauet som var festet i front i båten, festet en kasserolle (en liten paraplydregg hadde nok vært mer optimalt - men jeg vet ikke hvor den er blitt av) midt på tauet, samt bundet fast tampen slik at ikke tauet går tapt. Dvs, dersom tauet er "pent" kveilet opp rundt propellakselen, så burde det være tilstrekkelig å bare snurre propellakselen i revers uten å se på resultatet. Eksakt hvordan tauet er kveilet opp ... ja, jeg tittet jo på det, men det var ikke mange brøkdeler av et sekund hodet mitt var under vann før jeg bestemte meg for at jeg hadde sett nok :-)

Stikk innom en dykkerbutikk og kjøp en skikkelig våtdrakt + hette og hansker. Koster en del, men kvaliteten på våtdrakter i dykkerbutikker er noe helt annet enn Europris eller XXL. Anbefaler 4 mm, passer ikke nå men vår, sommer og høst. Bruk ull under og over i tillegg. Hadde jeg vært litt nærmere kunne jeg godt ha hjulpet deg (bor på vestlandet), vurderer faktisk ett dykk i kveld. Husk skarp kniv. Nyslipt eller helt ny hvis du ikke sliper kniver selv. Jeg skulle fjerne ett tau i en baugpropell, med en sløv kniv var det håpløst. Byttet i nyslipt fileteringskniv, og det gikk veldig fort.

Svart (redigert)

Det var denne jeg siktet meg inn mot i fjor: XXL: O'Neill Sector Sector 7mm Full FSW, Våtdrakt - riktignok XXL, men jeg regner med at denne er vesentlig mye bedre enn Europris-draktene :-)

Trenger selvfølgelig "sokker" og hansker også, samt hette. (Sokkene kan bli et problem, jeg ligger på rundt 47/48 i skostørrelse).

(Står fortsatt "få på lager" på nærbutikken, Alnabru. Jeg tror jeg skal ta å løfte opp røret og høre ...)

Redigert av tobixen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...