Jump to content

Tau i propell - trenger dykkehjelp i Middagsbukta


tobixen

Recommended Posts

Ja ja, mye styr når en kunne tatt en rask samtale til RS vha. VHF. Men god underholdning, det må jeg si. Og tau i propellen har jeg også hatt, midt i Kosterfjorden. Da var alt ordnet via VHF og RS i løpet av et par timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får si som matte lærer`n når han skulle lære oss omstendelige regnestykker: Kjører du fra Oslo til Drammen så bruker du en halv time, kjører du om Hurum bruker du 3 ganger så lang tid,

men opplever mye mer på turen. Og Tobixen er rik på opplevelser!! :thumbsup: Og det beste er jo at han deler det med oss!!

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>

<title>29090 COMPACT Model (1)</title>

</head>

<body>

<div class="page" title="Page 1">

 

</div>

</body>

</html>.

Utfartshelgene i mai - da bruker du tre timer til Drammen også

Link to post
Share on other sites

Tobixen: Du skal ha for å underholde oss i disse "båt-agurk-tider" :flag_bp:

 

Spør du meg (men deg gjør du kanskje ikke :giggle: ) bør moralen være at er man over middels båtinteressert og farter rundt om kring når det ikke er badesessong, er det lurt å ha våtdrakt, dykkemaske, svømmeføtter, litt bly og en sylskarp kniv i båten. Det handler om å være litt selvberget og kunne komme seg ut av en situasjon uten å være avhengig av hjelp. Noen ganger har man all verdens tid, kan kaste anker og vente på assistanse. Andre ganger står det om minutter. Ser på dette litt på samme nivå som å holde dieseltanken ren slik at man unngår utilsiktet driftsstans på motoren. Tror rusk i tanken er hovedårsaken til uforutsett motorstopp.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tobixen: Du skal ha for å underholde oss i disse "båt-agurk-tider" :flag_bp:

 

Spør du meg (men deg gjør du kanskje ikke :giggle: ) bør moralen være at er man over middels båtinteressert og farter rundt om kring når det ikke er badesessong, er det lurt å ha våtdrakt, dykkemaske, svømmeføtter, litt bly og en sylskarp kniv i båten. Det handler om å være litt selvberget og kunne komme seg ut av en situasjon uten å være avhengig av hjelp. Noen ganger har man all verdens tid, kan kaste anker og vente på assistanse. Andre ganger står det om minutter. Ser på dette litt på samme nivå som å holde dieseltanken ren slik at man unngår utilsiktet driftsstans på motoren. Tror rusk i tanken er hovedårsaken til uforutsett motorstopp.

Enig!

I november var jeg i vannet og kappet tau fra propellen, iført våtdrakt, blybelte og svømmebriller i høy sjø. Jeg sa til ungdommene ombord at "en av oss må i vannet nå", og det ble meg.

Ellers vil jeg bemerke at en god brødkniv nok er bedre enn en vanlig skarp kniv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skal vi si at det hele koker ned til følgende:

 

1: Tren på å legge til kai for seil. Du kan tross alt få et tau i propellen like utenfor havna. Ha alltid minst et seil klar til bruk når man går for motor. Hurtig seilsetting gjenvinner kontroll over båten.

2: ha et godt anker som gir deg tid og muligheter for å reorganisere og legge en plan.

3: hold orden på tau og drivstofftank.

 

Da går det deg godt her i livet.

Link to post
Share on other sites

Få ettermontert en brønn over propellen, da er det mulig å få rensket propellen uten å gå i vannet. Ingen uvanlig løsning på bla. fiskesjarker.

Hadde ei Diana 700 snekke på 80-tallet. Denne hadde ei sjakt/brønn rett over propellen m/ gjennomsiktig glass på toppen som kunne demonteres. Fikk man noe i propellen, så kunne jo dette først observeres i gjennom glasset, før man eventuellt fjerna dette. Så var det bare å stikke handa ned m/ noe verktøy/kniv etc. for fjerning av event. remedier som var kommet i propellen. Kunne jo til og med skifte propell-anode på denne måten. Veldig greit opplegg, særlig når det var kaldt i sjøen, og et bad var et annet alternativ.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bade under båten i høy sjø... Er det forsvarlig..?

Er ikke risikoen for å bli slått av skroget overhengende da?

 

Jeg var sikret med tau til to sterke karer i båten.

 

Problemet var ikke bevegelsene i skroget. Det største problemet var heller å få trukket pusten hver gang jeg var oppe pga. bølgene som skyllet over meg.

Jeg fikk ikke bort hele tauet. Jeg fikk kappet så mye at propellen roterte fritt, men med en stor tauklyse hengende på akselen. Den forble der til jeg tok opp båten senere.

 

Kanskje en vel risikabel operasjon, men slikt får en gammel kropp til å føle at den fremdeles lever.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å ha en liten reserveluftsflaske i båten. Denne er utrolig kjekk både til arbeid med å fjerne tauverk mm fra propell eller om en trenger å dykke etter gjenstander / anker som en har mistet. Nok luft til noen minutters arbeid. http://www.ebay.com/itm/New-Spare-Air-Back-Up-Scuba-Diving-Tank-Manufactured-05-14-/301552063584

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke du en motorstans under juleturen din? -mulig årsak her..

Nei. Fikk motorstopp igjen i dag, og jeg mener å ha kontroll på alle fortøyningstauene mine i dag :-) Dessuten, turtallet falt, jeg skiftet om til fri, og motoren gikk på lavt turtall uten belastning en stund før den gav opp. Jeg seilte litt på kryss og da jeg kom litt i le for bølgene (samt ganske mye på skrått) startet jeg motoren igjen uten problemer. Dieselvarmeren fusker også av og til, så jeg antar det er rusk i dieselen. Sist ville den overhodet ikke starte. Jeg koblet løs dieselslangen før dieselpumpa, blåste dieselen tilbake til tanken, sugde opp ny diesel og startet varmeren, da kom den på andre forsøk.

 

Jeg gikk til anskaffelse av denne pumpa: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-25987/ - og for noen dager siden pumpet jeg ut 7-8 liter diesel fra bunnen av hver tank og helte tilbake på dieseltanken. Jeg kunne se noen få partikler i filteret på pumpa. Jeg antar at jeg må få drenert tankene skikkelig, men det er utfordrende når tankene rommer flere hundre liter. Skal se om jeg rekker over å renske grovfilterene i dag.

 

Ellers kan jeg berette at babord vanntank nå har bestemt seg for å lekke vann. Jeg undret meg litt over at vannbeholdningen gikk mot null relativt raskt i en periode med lite bruk av båten, samt at det var så mye vann i kjølsvinet - men jeg må jo ta ett problem av gangen. Alltid nok med problemer som må løses når man har båt ...

Link to post
Share on other sites

-skal tømme tanken på Grandezzaen før sjøsetting. Har aldri vært spor av rusk eller vann, men... Med en motor og uten seil, så er det tryggest å vite, ikke håpe og tro. Frykter at det er nesten full tank, 550 liter...,. Men jeg har tømt en nyere jøtul kjellertank for fyringsolje i vinter , så det tenker jeg skal gjøre nytta til den jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...