Jump to content

Tau i propell - trenger dykkehjelp i Middagsbukta

tobixen

Recommended Posts

Hvorfor våtdrakt, tørdrakt er da mye mer behagelig.

Tørrdrakt til dykking, våtdrakt til snorkling og fridykking. Helt umulig å kontrolere oppdrift med tørrdrakt, kan ikke huske å ha sett noen gå under vann med tørrdrakt uten å ha fullt dykkerutstyr. Oppdrift er også ett problem med 7 mm våtdrakt. Med 4mm anslår jeg at det går å dra seg ned til propellakselen uten bly, med 7mm flyter man som en kork.

Det var denne jeg siktet meg inn mot i fjor: XXL: O'Neill Sector Sector 7mm Full FSW, Våtdrakt - riktignok XXL, men jeg regner med at denne er vesentlig mye bedre enn Europris-draktene :-)

O'Neill mener jeg er ett gammelt surfemerke. Bør være OK, har ikke brukt merket siden 80 tallet. Hvis du ikke får svar på XXL kan du også prøve en surfebutikk som ligger under konserthuset. Eller White Water som ligger litt overfor Glassmagasinet. Sikker flere butikker også. 7mm tror jeg er det som brukes til surfing nå på vinteren. Har brukt 5 mm dykkerdrakt til vinterdykking, det er litt på kanten.

Se innlegg #12. Båten blir liggende i Middagsbukta til problemet er løst. Finnes neppe noe bedre sted for å løse slike problemer :-) Blir å dra ut til båten igjen på onsdag, med mulig overnatting til torsdag. Greier jeg ikke å løse problemene selv, og får jeg ikke svar på eposten til RS, får jeg vel ringe eller bruke VHF'en og be om hjelp fra RS.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ang assistanse så tror jeg telefonen er det beste.

Jeg tenker at det er enklest å ringe RS først som sist fremfor å styre rundt og handle inn utstyr og fikle rundt i kaldt vann med våtdrakt. Gratis om du er medlem og gutta på Bergesen DY er nok ikke overarbeidet om dagen. Ofte er det litt jobb å vikle ut eller skjære løs tau i propellen om det har satt seg godt.

Tok et vinterdykk en gang med tjukk våtdrakt. Aldri igjen, hehe.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hei,

Håper du har fått orden på det- hadde selv tau i propellen i fjor og det er noe ordentlig skit...

Hvis jeg forstår deg rett, har du aksling, og da kan det være en idé å montere en "rope cutter". Det finnes flere på markedet, men de fungerer stort sett etter samme prinsipp. Et eksempel finner du her: http://www.prop-protector.co.uk

(jeg har ikke noe erfaring med firmaet og dette er ikke slik sett en anbefaling om å handle med akkurat dem, men du ser prinsippet).

Lykke til.

Du kan jo sende dem en telex :)

Nei, tobixen, av og til må må selv du bite i det sure eplet og be om hjelp fra de som gjør jobben raskt og effektivt.

Men du kan jo seile til hjemmehavnen og legge til på den enkleste plassen nærmest mulig din egen plass. Så buksere du seilbåten med jolle og påhengsmotor . Fortøyer du jolla kloss inntil skutesia helt akter og har en person i jolla og en på roret, så skal det gå.

Jeg seilte på fokka siste stykket inn til kaia, siden den lar seg reve i alle vindretningen...

Alternativt kan du gjøre som i gamle dager. Sett båten på grunne, inntil fast brygge og vent på fjøre sjø. Dere har vel litt tidevannsforskjell der i øst ? Og båten har er vel langkjølet?

Da kan du stå på sjøbunnen og ta løs tauet. -og kanskje berge det.

Husk å fortøy til brygge, og så skal vel skroget hvile litt inn mot brygga :)

... Eller, seil til en plass med kran, heis opp, ta løs tauet, rengjør skroget og bunnsmør.- det er jo tid for det nå.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ser du har fått endel tilbud om hjelp allerede, men om du sender meg en IM med tlf nr så kan vi snakkes hvis behov. Brakk nakken ifjor, så kan ikke dykke for deg, men tror neppe det er nødvendig.

Jeg ligger på Malmøya og kan lett hente deg på Oksval el Tangen. Er på 4 årsbursdag imorgen fra ca 1400 og 7årsdag fra 16-1700tiden onsdag, ellers ledig.

Den ene tjenesten er den annen verd, så ikke tenk kostnad.

Hmmm kunne vært kult å forsøke å hjelpe her. Hvor akutt er dette egentlig?

Ikke særlig akutt, båten ligger fint der den ligger - men jeg tenker meg tilbake til båten på onsdag, da bør jo problemene løses onsdag. Jeg satser på at Bergesen kan hjelpe meg ila onsdagen dersom det ikke hjelper å vri propellakselen i motsatt retning.

XXL har ikke publisert telefonnummer på websidene sine, bare epostadresse, og eposten min til dem er så langt ubesvart :-(

Søk på "våtdrakt Oslo" ledet meg til Prodykk, som har åpent tirsdag fra 13-21 - men de holder til på Fagerstrand, det blir litt langt uten motorisert jolle.

Kan eventuelt dykke for deg i morgen ettermiddag.

Travel dag i dag, vanskelig å presse noe inn.

Hva har du for lettbåt? Jeg kommer sørfra så kunne vært behagelig å bli plukket opp og avlevert på Nesoddtangen.

En biltemajolle uten motor. Vi vurderer en litt større og motorisert jolle, men frem til da er det vanskelig å hente/levere på Nesoddtangen :-)

Men du kan jo seile til hjemmehavnen og legge til på den enkleste plassen nærmest mulig din egen plass. Så buksere du seilbåten med jolle og påhengsmotor . Fortøyer du jolla kloss inntil skutesia helt akter og har en person i jolla og en på roret, så skal det gå.

Jeg seilte på fokka siste stykket inn til kaia, siden den lar seg reve i alle vindretningen...

Ja, men jeg tror Middagsbukta er et meget bedre sted å løse slike problemer på enn hjemmehavna mi. Flatt vann, nesten vindstille selv når det er kuling rett utfor. Eneste mulige ulempe er at det er langt fra nærmeste parkeringsplass :-) Til sammenligning, Oksval er vel et av de mest utsatte stedene i indre Oslofjord, det ligger åpent til, kun bølgebryter som beskytter - og den gir ikke på langt nær like god beskyttelse som terrenget rundt middagsbukta :-)

Alternativt kan du gjøre som i gamle dager. Sett båten på grunne, inntil fast brygge og vent på fjøre sjø. Dere har vel litt tidevannsforskjell der i øst ?

Noen cm ja ... lufttrykket utgjør ofte større effekt på vannstanden enn tidevannet :-) hadde dette enda vært i Tromsø ...

Og båten har er vel langkjølet?

Nei, halvlang kjøl

... Eller, seil til en plass med kran, heis opp, ta løs tauet, rengjør skroget og bunnsmør.- det er jo tid for det nå.

Hah, dét kunne vært en idé. Men ... vi har mye vedlikehold å gjøre under vannlinja nå, så dette tror jeg bør planlegges litt bedre.

Redigert av tobixen (see edit history)

Ikke særlig akutt, båten ligger fint der den ligger - men jeg tenker meg tilbake til båten på onsdag, da bør jo problemene løses onsdag. Jeg satser på at Bergesen kan hjelpe meg ila onsdagen dersom det ikke hjelper å vri propellakselen i motsatt retning.

Jeg liker jo å hjelpe til når jeg kan, og dykkerutstyr har jeg. Hadde det vært sist helg, skulle jeg gjerne ha hjulpet. Nå til helgen er det avtalt hyttetur med familien.

Men; dette høres da ut som en jobb som kan fikses med en semidry våtdrakt. Kan du ikke ta kontakt med meg, så får du glatt låne min? Jeg er 185, i litt for godt hold. Er størrelsen passe til deg, sender du en IM.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...