Jump to content

Tau i propell - trenger dykkehjelp i Middagsbukta


tobixen

Recommended Posts

Nei. Fikk motorstopp igjen i dag, og jeg mener å ha kontroll på alle fortøyningstauene mine i dag :-)

Men en seilbåt har mange tau, og skjøtene til genoaen hadde jeg faktisk ikke full kontroll på, la merke for litt siden at jeg hadde tau som gikk i vannet igjen. Det var mye vind ute, så da jeg slapp skjøtet for å rulle inn genoaen ble det en god del flapping av seil og skjøtet ble dratt utover (nå har jeg i det minste laget stoppeknuter på tauene - eksakt det samme skjedde på eksakt samme sted på den horrible turen hvor jeg fikk tau i propellen - men da forsvant begge skjøtene rett gjennom taubremsene og helt ut av cockpit. Fikk berget tauene opp fra vannet i det minste). Normalt strammer jeg opp skjøtene etter å ha rullet inn seilet, men i dag glemte jeg visst av babord skjøte. Også har jeg ankret opp på eksakt samme sted som sist. Det hadde virkelig (ikke) tatt seg ut om jeg igjen måtte be Bergesen komme ut for å kappe mer tau fra samme propell på samme sted ;-) Heldigvis er det ikke snakk om mye tau, det lå såvidt i vannskorpa - men jeg fikk litt hakeslepp da jeg så ut vinduet og ble oppmerksom på at jeg hadde tau som gikk ned i vannet ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Men en seilbåt har mange tau, [...] - men jeg fikk litt hakeslepp da jeg så ut vinduet og ble oppmerksom på at jeg hadde tau som gikk ned i vannet ...

Å treffe på en tilfeldig taustump eller trålpose som ligger å flyter er det dessverre lite å gjøre for å unngå, unntatt å være oppmerksom, men egne tau bør være nær 100% mulig å unngå å få i propellen. Dette er an av mange ting som dekkes av, den litt flåsete, regel nummer èn:

#1:

-Always look good!

Prøver man så godt som mulig å alltid få skipet til å se bra ut ved å alltid:

- kveile opp og feste alle løse tamper

- rydde vekk alle tau som ikke er i bruk

- stramme opp fokkeskjøtene og kveile opp enden

- sette alle donaldbladene til ungene i bokhylla

- få vasket opp og få tallerkner og gaffler ned i skuffer og skap

- spisse blyantene og sette de på plassen sin

- tørke opp den siste skvetten i bunnen av båten

- lime og feste det sprukne håndtaket ved nedgangen

- bytte den rustne skruen i lukekarmen

- pakke vekk sengetøy når ingen sover i det

-etc

-etc

Så unngår man automatisk en hel rekke med uforutsette problemer en nybegynner (og også en erfaren) aldri hadde tenkt på. At ett glemt fokkeskjøte kan gå rett i propellen har du allerede funnet ut, men tilsvarende uskyldige forglemmelser kan også få kritiske konsekvenser f.eks. den sokken som ble liggende i salongen og i ruskeværet fant veien ned i bunnen der den tetter lensepumpen akkurat når du trenger den mest....

Link to post

.......

Prøver man så godt som mulig å alltid få skipet til å se bra ut ved å alltid:

- kveile opp og feste alle løse tamper

- rydde vekk alle tau som ikke er i bruk

- stramme opp fokkeskjøtene og kveile opp enden

- sette alle donaldbladene til ungene i bokhylla

......

Så unngår man automatisk en hel rekke med uforutsette problemer en nybegynner (og også en erfaren) aldri hadde tenkt på. At ett glemt fokkeskjøte kan gå rett i propellen har du allerede funnet ut, men tilsvarende uskyldige forglemmelser kan også få kritiske konsekvenser f.eks. den sokken som ble liggende i salongen og i ruskeværet fant veien ned i bunnen der den tetter lensepumpen akkurat når du trenger den mest....

 

En veldig viktig og riktig poengtering. Ting som virker uviktig under kontrollerte forhold kan fort bli medvirkende til en ulykke.

I tillegg vil jeg nevne å sørge for at skjøtetauene lar seg løse ut fort og at de ligger slik at de lar seg "løpe ut".

Link to post

Ja leste denne jeg også er dette båten til tobixen. Lingner mistenkelig mye på båten..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Aldri en kjedelig dag med Tobixen :-)

 

Ser det skrives over at båten lå der i går kveld også, men artikkelen sa den kom drivende i dag.

 

Der han ligger nå vil den neppe drive på land eller forsvinne om ankeret er ute da det grunner opp på alle kanter.

 

bilde

Ser ut som den har ankerfeste og har naturlig svaiet i den sterke vinden i dag.

 

bilde

 

bilde

Sonarcharts

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Kunne jo være beroligene om noen kunne bekrefte at de har hatt kontakt med Tobixen, bare så vi er sikkere på at han ikke var om bord.
Tips til dere andre her inne er å ringe Oslo brann- og redningsetat ved akutt behov for assistanse. Vi har båt bemannet 24/365. Gratis er det også!

Link to post
Guest Avmønstret#

Syns Olaf har noen viktige poeng.. men Tobix var aktiv her inne for under en time siden så det er vel neppe noe galt på ferde.

 

Men hvor langt har båten dregget, det ser ut til å være grunt hele veien rundt der, skjønner ikke helt at det er mulig hvis det er nok kjetting ute.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...