tobixen Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Nei. Fikk motorstopp igjen i dag, og jeg mener å ha kontroll på alle fortøyningstauene mine i dag :-) Men en seilbåt har mange tau, og skjøtene til genoaen hadde jeg faktisk ikke full kontroll på, la merke for litt siden at jeg hadde tau som gikk i vannet igjen. Det var mye vind ute, så da jeg slapp skjøtet for å rulle inn genoaen ble det en god del flapping av seil og skjøtet ble dratt utover (nå har jeg i det minste laget stoppeknuter på tauene - eksakt det samme skjedde på eksakt samme sted på den horrible turen hvor jeg fikk tau i propellen - men da forsvant begge skjøtene rett gjennom taubremsene og helt ut av cockpit. Fikk berget tauene opp fra vannet i det minste). Normalt strammer jeg opp skjøtene etter å ha rullet inn seilet, men i dag glemte jeg visst av babord skjøte. Også har jeg ankret opp på eksakt samme sted som sist. Det hadde virkelig (ikke) tatt seg ut om jeg igjen måtte be Bergesen komme ut for å kappe mer tau fra samme propell på samme sted ;-) Heldigvis er det ikke snakk om mye tau, det lå såvidt i vannskorpa - men jeg fikk litt hakeslepp da jeg så ut vinduet og ble oppmerksom på at jeg hadde tau som gikk ned i vannet ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alphaman Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Du er utrolig!! Lykketil det går sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Men en seilbåt har mange tau, [...] - men jeg fikk litt hakeslepp da jeg så ut vinduet og ble oppmerksom på at jeg hadde tau som gikk ned i vannet ... Å treffe på en tilfeldig taustump eller trålpose som ligger å flyter er det dessverre lite å gjøre for å unngå, unntatt å være oppmerksom, men egne tau bør være nær 100% mulig å unngå å få i propellen. Dette er an av mange ting som dekkes av, den litt flåsete, regel nummer èn: #1: -Always look good! Prøver man så godt som mulig å alltid få skipet til å se bra ut ved å alltid: - kveile opp og feste alle løse tamper - rydde vekk alle tau som ikke er i bruk - stramme opp fokkeskjøtene og kveile opp enden - sette alle donaldbladene til ungene i bokhylla - få vasket opp og få tallerkner og gaffler ned i skuffer og skap - spisse blyantene og sette de på plassen sin - tørke opp den siste skvetten i bunnen av båten - lime og feste det sprukne håndtaket ved nedgangen - bytte den rustne skruen i lukekarmen - pakke vekk sengetøy når ingen sover i det -etc -etc Så unngår man automatisk en hel rekke med uforutsette problemer en nybegynner (og også en erfaren) aldri hadde tenkt på. At ett glemt fokkeskjøte kan gå rett i propellen har du allerede funnet ut, men tilsvarende uskyldige forglemmelser kan også få kritiske konsekvenser f.eks. den sokken som ble liggende i salongen og i ruskeværet fant veien ned i bunnen der den tetter lensepumpen akkurat når du trenger den mest.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Joda, jeg er i utgangspunktet enig, men ikke alltid lett å få til med små barn i båten, de roter av og til fortere enn hva jeg er i stand til å rydde ;) (og la meg presisere at jeg ikke har fått skjøter i propellen enda) ;) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bidevind Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 ....... Prøver man så godt som mulig å alltid få skipet til å se bra ut ved å alltid: - kveile opp og feste alle løse tamper - rydde vekk alle tau som ikke er i bruk - stramme opp fokkeskjøtene og kveile opp enden - sette alle donaldbladene til ungene i bokhylla ...... Så unngår man automatisk en hel rekke med uforutsette problemer en nybegynner (og også en erfaren) aldri hadde tenkt på. At ett glemt fokkeskjøte kan gå rett i propellen har du allerede funnet ut, men tilsvarende uskyldige forglemmelser kan også få kritiske konsekvenser f.eks. den sokken som ble liggende i salongen og i ruskeværet fant veien ned i bunnen der den tetter lensepumpen akkurat når du trenger den mest.... En veldig viktig og riktig poengtering. Ting som virker uviktig under kontrollerte forhold kan fort bli medvirkende til en ulykke. I tillegg vil jeg nevne å sørge for at skjøtetauene lar seg løse ut fort og at de ligger slik at de lar seg "løpe ut". Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 http://touch.budstikka.no/Hvem_savner_denne_b_ten_-5-55-45554.html Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BOBO II Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ja leste denne jeg også er dette båten til tobixen. Lingner mistenkelig mye på båten.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars Kirkeng Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ja det er hans. Regner med han har fått hentet den? Sitér dette innlegget Link to post
Blue Magic Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ligger fremdeles der i følge Marinetraffic . Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Spennende! Håper alt ordner seg! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bare lek(k)er Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Så den jeg oxo. Ligger vel greit der. Har sendt Tobixen IM. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ser ut som den har dårlig bunnfeste på MarineTraffic. Bruker den mAis, eller klasse B? Ser den ikke på AIS på SeaPilot. Sitér dette innlegget Link to post
Blue Magic Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Den lå der i går kveld også. Har blåst mye i dag. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Aldri en kjedelig dag med Tobixen :-) Ser det skrives over at båten lå der i går kveld også, men artikkelen sa den kom drivende i dag. Der han ligger nå vil den neppe drive på land eller forsvinne om ankeret er ute da det grunner opp på alle kanter. Ser ut som den har ankerfeste og har naturlig svaiet i den sterke vinden i dag. Sonarcharts Redigert 10.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) han har mAIS, situasjoner som dette viser etter mitt syn fordelen av å ha en klasse B transponder ombord. Redningsskøyta ville feks hvis tilkalt umiddelbart få opp sentral info om fartøyet og kunne kontakte eier. Redigert 10.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Noen som har nummeret til Tobix som kunne gitt han beskjed? Så han postet i den andre tråden om isforholdene i oslofjorden for et par timer siden, så ser ikke ut som politiet har funnet eieren... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Han kommenterte jo noe på en av de andre trådene sine nå i kveld, så han må jo nesten ha fått dette med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Har akkurat sendt en SMS til Tobias Brox, som bor i nærheten av Grorud, Oslo. Tror det er han som er "tobixen. Redigert 10.Mars.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Jeg sendte også en SMS til en Tobias Brox på Nesodden. Vi får håpe vi treffer riktig person. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Tobixen bor vel på Grorud, ja. Mener han har sagt det i diverse diskusjonstråder her inne. Det er jo nesten så jeg kunne stukket bort og ringt på (5 min å kjøre)... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Olaf Lingjærde Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Kunne jo være beroligene om noen kunne bekrefte at de har hatt kontakt med Tobixen, bare så vi er sikkere på at han ikke var om bord.Tips til dere andre her inne er å ringe Oslo brann- og redningsetat ved akutt behov for assistanse. Vi har båt bemannet 24/365. Gratis er det også! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Tror båten ligger trygt. Når jeg ser på MarineTraffic, så er tracket fra og med i går kveld til nå og i en fin bue rundt punktet der ankeret ligger. Tidligere i dag blåste det ganske kraftig og den flyttet seg ikke da. Nå er det relativt rolig her og ikke meldt noe særlig vind. Redigert 10.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Syns Olaf har noen viktige poeng.. men Tobix var aktiv her inne for under en time siden så det er vel neppe noe galt på ferde. Men hvor langt har båten dregget, det ser ut til å være grunt hele veien rundt der, skjønner ikke helt at det er mulig hvis det er nok kjetting ute. Redigert 10.Mars.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ingen respons på SMSen så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.