Jump to content

Tau i propell - trenger dykkehjelp i Middagsbukta

tobixen

Recommended Posts

Hvis han var aktiv her inne for en time siden så er jo ting sikkert ok:) Men det er viktig å melde fra om "rare" ting så fort som mulig. Sikkert en yrkesskade jeg har....

Tobixen har vært ute en vinternatt før. Disse Bærumsfruene kan jo fint ha ment at båten driver når den snur på 35 m kjetting:)

sitat fra avisa:

"Vi tror den har ligget for anker et eller annet sted og slitt seg løs, sier politiets operasjonsleder, Tor Arne Bakken.

Han forteller at de var flere kolleger som så seilbåten komme drivende inn mot politibrygga ved Kjørbo tirsdag formiddag, tilsynelatende uten skipper og passasjerer"

får bare håpe det ikke ligger noen om bord der og at noe er skjedd..

de burde gå om bord å sjekke tenker nå jeg..

Guest Avmønstret#

Reagerte på dette fra Politiet:

"Hva kommer dere til å gjøre nå? - Vi kommer ikke til å sjøsette vår egen båt for å berge den ihvertfall, sier Bakken".

Kan være enig i at det ikke er en politioppgave. Men om de har sikre observasjoner på at den faktisk var i drift så burde de kontakte rett instans (RS?) for å få sikret båten ordentlig. At den tilfeldigvis ligger stille der den ligger nå hjelper lite. Den kan drifte videre og gjøre skade både på andre båter eller lage farlige situasjoner ellers for annen trafikk. At den har driftet over så grunne områder kan jo tyde på at det er noe galt med ankeret eller noe. Ankeret kan ha fanget en stein eller noe..

Veldig passiv holdning fra politiet. Og det handler også om verdier for x hundretusener. Får håpe de har gjort mer enn hva som kommer frem i avisa. Og bare så det er sagt. Obligatorisk båtregister ja takk.

Er det bare jeg som begynner å se dårlig? Når jeg ser på bildet i Budstikka og tidligere bilder av båten til Tobixen, er det vel liten tvil om at det er den samme. Men når jeg sammenligner omgivelsen på avisen sitt bilde med luftfoto fra Marinetraffic, får jeg det ikke til å stemme. Nå er jeg ikke lokalkjent i området, men like vel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg lurer jo ellers på hvordan man kan forestille seg at en båt med ankeret på slep skal kunne drifte fritt for så å legge seg eksakt der. Det er jo godt ankerfeste og grunt overalt, samt mange mudderbanker - og i den vinden som var i går, ville båten garantert ha driftet på land eller på en grunne dersom den hadde begynt å dregge.

Jeg får ikke kommentert artikkelen ettersom jeg ikke har Facebook-konto. Men dette er en ikke-sak. :-) Det var rett og slett enklere og raskere for meg å lemne båten for anker enn å fortøye den på Oksval. Sikkert bedre for båten også å slippe unna fendergnikking i slik sterk vind. Forøvrig er det ikke første gang jeg ankrer opp akkurat der.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Veldig passiv holdning fra politiet. Og det handler også om verdier for x hundretusener. Får håpe de har gjort mer enn hva som kommer frem i avisa. Og bare så det er sagt. Obligatorisk båtregister ja takk.

Skal jo ikke utelukke at politiet er litt mer observante enn Budstikka. :-)

Båten er forøvrig registrert både hos RSSR og i skipsregisteret.

Da var det jo en forklaring på alt! Flott at du tok deg tid. Da vet vi i allefall at båten ikke er på tur på egenhånd med skipper som er falt over bord!

Litt spesiellt at politiet påstår at båten kom drivende!! Er kanskje ikke bare fruene i Bærum som ikke har peiling?? Hehe.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Kanskje ikke så veldig tøvete (artikkelen, mener jeg), ut fra reaksjonene til temmelig båtvante BP medlemmer. Håper ikke det er en ny trend å forlate en stor lystbåt for anker på en av Oslofjordens kanskje minst brukte ankringsplasser med så mye vindvær, et steinkast fra en av Oslofjordens kanskje flotteste gjestebrygger... Men du står for mye underholdning, det skal du ha.

Redigert av Stålsatt (see edit history)

Jeg tipper at det enten er artikkelforfatteren som tar seg friheter eller hører det han vil høre når han snakker med politiet - eller eventuelt at talsmann hos politiet har såpass lite maritim kompetanse at han hverken vil eller kan gjøre noe med situasjonen :-)

Kan noen kommentere på artikkelen at alt er vel, og at båten ble midlertidig hensatt for anker akkurat der den står med vilje og vitende mandags ettermiddag?

et steinkast fra en av Oslofjordens kanskje flotteste gjestebrygger...

"Politibrygga"? Eller Kadettangen?

Båten var virkelig ikke mange stenkast unna den flytebrygga hvor en politibåt pleier å stå sommerstid, men jeg bakket selvfølgelig mot brygga og forsikret meg om at det var marginer der før jeg forlot båten.

Kadettangen kan være et trivelig sted, men jeg føler meg slettes ikke trygg med å ha båten ubevoktet der natterstid :-) Da er det bedre å ankre opp rett utenfor politistasjonen :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Men en seilbåt har mange tau, og skjøtene til genoaen hadde jeg faktisk ikke full kontroll på, la merke for litt siden at jeg hadde tau som gikk i vannet igjen.

FWIW, i ettertid fant jeg ut at jeg faktisk hadde strammet opp skjøtet for hånd, slik jeg pleier - men tauet hadde hektet seg fast under ventilasjonen til septiken (!) samt i en fenderstige. Pga skjøtet kom fenderstigen såpass ut av posisjon at ett av tauene havnet rett forran eksosrøret til dieselvarmeren og smeltet av.

Fra nå av skal jeg prøve å alltid huske på å ta opp fenderstigen også, den er såpass godt fastknytt og ligger såpass høyt over vannlinja at jeg ofte bare lar den henge.

Så full pott til Millisivert - de små tingene kan være viktige :-)

Kunne jo være beroligene om noen kunne bekrefte at de har hatt kontakt med Tobixen, bare så vi er sikkere på at han ikke var om bord.

Tips til dere andre her inne er å ringe Oslo brann- og redningsetat ved akutt behov for assistanse. Vi har båt bemannet 24/365. Gratis er det også!

Det beste å ringe ved behov for akutt assistanse er enten å ringe 113 for medisinke årsaker, eller kystradio 120 for alt annet. RS har vel også båt bemannet 24/365. Gratis er det vel også

Guest Avmønstret#

Kanskje ikke så veldig tøvete (artikkelen, mener jeg), ut fra reaksjonene til temmelig båtvante BP medlemmer. Håper ikke det er en ny trend å forlate en stor lystbåt for anker på en av Oslofjordens kanskje minst brukte ankringsplasser med så mye vindvær, et steinkast fra en av Oslofjordens kanskje flotteste gjestebrygger... Men du står for mye underholdning, det skal du ha.

Syns det er knallbra jeg, altså det å vise at en kan ankre opp på fine plasser, også der folk ikke pleier å ankre selv om det er nær en gjestebrygge. Så det må gjerne bli en ny trend, båter på svai er jo ikke utrolig utbredt her på berget enda. Ikke sjeldent men ikke veldig mye av det heller. Det er jo en teknikk som vil passe veldig mange, slippe mas med å gå inn til gjestebrygger osv.

Skal se Tobixen er en trendsetter :-)

Har også etterlatt båten på svai i Leangbukta, utenfor en av de kommunale båthavnene i Kristiansand (ifbm besøk til Dyreparken og Kaptein Sabeltann-show) samt ankret opp utenfor småbåthavna i Gressholmen. Ja, også utenfor Stavern, men da var det fordi gjestehavna var smekkfull. Det er selvfølgelig viktig å ikke ankre opp for nært flytebrygger da kan det jo bli rot med eget anker i ankringen til flytebrygga. Jeg antar at fortøyningen til "politibrygga" her ikke går så langt som 60 meter fra flytebrygga :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...