Jump to content

Ett år gammelt Rocna anker er begynt å ruste


Erik

Recommended Posts

Mitt knapt ett år gamle Rockna anker har fått rust ytterst på spissen allerede.

 

Jeg kan knapt huske å ha sett slik rust på noen andre anker jeg noen sinne har hatt, så selv om det ikke er så mye bekymrer det meg litt siden det også er skjedd såpass fort.

Jeg må innrømme at ankeret har blitt flittigere brukt enn andre ankere jeg har hatt i mitt eie da, men de skal da tåle det ?

Det er ikke akkurat noe billig anger heller....

 

Hva bør jeg gjøre for å beholde ankeret funksjonbelt i mange sesonger til ?

 

bilde

Beklager dårlig bildekvalitet og at det står anger istedet for anker i emne (greier ikke endre det :blush: )

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hvis det kun er kosmetisk og ikke over tid vil deformere eller svekke, så er det jo greit. Men tørr jeg stole på det ? Dersom tuppen ruster vekk så mister vel ankeret sine fortreffelige penetrerende egenskaper ?

Og om det ruster der nå, så kan det vel fort ruste andre steder av mer kritisk strukturell art etter hvert?

 

Men som sagt, hvis dette er normalt, og kun kosmetisk så er jeg happy jeg :wink:

 

@Hank : Ellers er jeg veldig godt fornøyd med ankeret. Det setter seg der jeg slipper det, dregger ikke en millimeter før det sitter. Og da sitter det godt !

Det betyr at jeg kan svaie på trangere steder en jeg turde før. Og det tar hver gang,på første forsøk, så det er enklere å slå leir for kvelden.

Hold evnen er og fortreffelig. Har ligget i stiv kuling og ridd på bølger etter ankeret, og det rørte seg ikke en meter på en hel helg (Men da hadde vi åpent farvann bak oss altså ), så værprognoser som før gjorde at vi trakk mot sivilisasjonen , sover vi nå godt på på svai i uthavn.

Og jeg har enda ikke hatt problemer med å brekke det løs, men det drar med seg noen Kg mudder og gjørme av og til, men jeg heiser det med håndmakt, og har ikke vært hos Kiropraktor enda..

Så alt i alt en god investering i trygghet og enklere båtliv, hvis det da ikke blir problemer med å få det til å vare :lipseal: .

Jeg har 15 Kg Rockna + 10 Kg dregg som daumann på 5 m kjetting og resten i ankertau.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

hva slags materiale er det lagd av? , På bildet ser det galvanisert ut..? I så fall kan galvaniseringen og dermed beskyttelsen være slitt bort akkurat på spissen.

 

Vet ikke hva godstykkelsen er der, men vil tro det må få ruste noen år før spissen forsvinner..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis det er 5 år kan jeg jo vente litt og se hvordan det utvikler seg, ankeret er under ett år nå ?

Det sagt så vet jeg ikke om jeg har kvitteringen :nonod:

 

Tilbakemeldingene i denne tråden er jo for såvidt beroligende. Litt kosmetisk rust og en levetid på mange, opp i 20 år, og da tilogmed reparer/sveis bart, det lever jeg godt med.

 

Men jeg kom til å google rockna og rust i kombinasjon, og det var ikke bare positivt det som dukket opp der da :eek:

Riktignok nokså gamle tråder, og relatert til dårlig metall kvalitet produsert i Kina, som skal være rettet opp i i nyere batcher (og det var grunnen til lang levering i fjor tror jeg), men likevel.. :worry: .

 

Tror uansett jeg gir det en sesong til, før jeg kontakter noen....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Vel, foreløpig har jeg litt overflate rust som flere mener er ufarlig, så å reklamere nå føles litt overdrevent?

Uten kvittering kommer jeg vel neppe noen vei uansett, så da er det kanskje bare å gjøre det beste ut av det for å ha det så lenge som mulig uansett ?

 

Er feks Kaldgalvanisering som Index foreslår kun for kosmetiske hensyn, eller vil det hemme rustutviklingen noe ?

Antar det må påføres jevnlig i så fall, for bruk av ankeret vil nok skrape det av etterhvert... ?

 

Mann tenker da på ca noe sånn i såfall ? : http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-367416/

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Tror det er ganske optimistisk å skulle få igang reklamasjonsretten her. Et anker er robuste greier som skal tåle mye juling og mekanisk slitasje. Galvaniske ankere er vel smidd eller støpt stål, galvaniseringen er bare et tynt sjikt som skal beskytte stålet så lenge det kan. Ankrer du i bare mudder uten noe som helst slags steiner eller annet hardt materiale vil jo galvaniseringen holde lenge, har ankeret vært borti steiner og lignende blir galvaniseringen skrapt bort og da ruster det. Selv rustfrie ankere kan ruste i forurensede områder i ankeret og blir både rubbet og polert har jeg sett.

 

Tror du bare må senke skuldrene og godta rusten, den vil uansett ikke gjøre noe med ankeret på mange mange år.

Link to post

Vel, foreløpig har jeg litt overflate rust som flere mener er ufarlig, så å reklamere nå føles litt overdrevent?

Send en forespørsel på mail om hvordan du skal forholde deg til dette. Dersom leverandøren sier at det er normalt og at du ikke skal gjøre noe med det, så har du en god sak når ankeret er gjennomrustet om fire år.

 

Dersom du ser at ankeret ruster og ikke gjør noe med det (eller evt gjør halvsmarte ting basert på tips på internett, men uten å rådføre deg med leverandør), så kan det være for sent å klage rett før reklamasjonstiden går ut.

 

Uten kvittering kommer jeg vel neppe noen vei uansett, så da er det kanskje bare å gjøre det beste ut av det for å ha det så lenge som mulig uansett ?

Ble den kjøpt over disk, uten noen form for forhåndsbestilling eller registrering? Hvilken butikk? Det er ikke sikkert du vil bli krevd opp for kvittering, og i dag når mye bestilles på nett etc finnes det jo ofte andre spor etter bestillingen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Rusten er neppe farlig, men den kan missfarge omgivelsene, der sjøsprøyt og regnvann renner fra ankeret. Om du vil ungå dette kan du slipe det blankt, påføre epoxy, tilsvarende som vi smører kjøl og bunn med. Om du så legger på en beskyttelse av tape eller gummi, så burde det holde en stund, evt kan du holde gumibelegget ved like. :-)

Aileen ll

Link to post

Et anker eller dregg i galvanisert, eller gjerne også i rustfritt stål for den saks skyld, vil jo uansett ruste noe etterhvert. Dette er jo en bruksting, ikke en pyntegjenstand. Disse blir jo halt og dradd på fjell/steinbunn og blir jo slitt i kanter etc. ganske fort. Å begynne å legge på noen form for beskyttelse, ala epoxy, gummi, tape, etc. som noen antyder her, er vel helt bortkastet. Må nok bare godta at ankeret får slike "skader" etter en tids bruk i saltvann.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Ble den kjøpt over disk, uten noen form for forhåndsbestilling eller registrering? Hvilken butikk? Det er ikke sikkert du vil bli krevd opp for kvittering, og i dag når mye bestilles på nett etc finnes det jo ofte andre spor etter bestillingen.

Ble jo kjøpt over disk, og etter lang ventetid og spesialbestilling fra leverandør, tror det var flak, så det kan nok dokumenteres noenlunde ja hvis jeg begynner å lete i gamle mailer.

 

Men jeg har bestemt meg for å ikke stresse mer, er beroliget av at dette ikke er direkte uvanlig, og at det kan vare i mange år enda.

 

Mulig det er et dumt spørsmål, men har du syrefast sjakkel og galvanisert kjetting bak? Er ikke helt stø på dette, men får jo stadig vekk avbefalinger om å bruke syrefast i kombo med galvanisert - og omvendt.

Sjakkel og kjetting er galvanisert.

Men ankeret er låst fast med en låspinne/bolt som jeg tror er i syrefast, og dette står fast i baug'spyd' som også er syrefast.

Men jeg så ikke rust dannelser der låsepinnen gikk inn gjennom ankerskaftet, til tross for at dette er ett 'hjemmeboret' hull for å få det på rett plass, og galvaniseringen derfor er brudt akurat der.

 

Men kanskje det kan påvirke likevel ?

Hvilket materiale bør denne låsbolten ideelt sett være laget av i så fall ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Er jo som sagt ikke ekspert, men kanskje... får vel en hale av andre som har mere tyngde på dette... Har et galvanisert anker selv, med bare små flekker av rust over vinteren som blir borte etter første dipp i sesongen.. ikke noe syrefast - unntatt kantene det hviler mot.

er vel kanskje bare en kur på dette - bruke det så mye at rusten slites .-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...