Jump to content

Tips om høyglanspolere varmvalset 316?

Jan E.

Recommended Posts

Fikk laget et beslag til båten, men de klarte å lage den av varmvalset 316. Så den er litt røff i overflaten.

Noen tips om hvordan høyglanspolere delen lettest mulig?

Har en del slike polerputer i tøy med polerkit til polermaskin og vinkelkutter. Men det tar fryktelig lang tid ser jeg.

Og en av de fineste 3M scotch brite paddene for luftverktøy var for grov...

Tips å prøve ut?

Noen som eventuelt vet om firma som har trommler-maskin for delepolering i Oslo området?

Jara Wynja

• 2 uker senere...

Jeg lagde meg baugspyd av slike rør, les mer her: https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/page-1 Mye jobb, men det ble speilblankt til slutt. Svaret er å slipe med grovt papir først, deretter finere. Start med 40, gå ned til 320, deretter kan du polere. Vannsliping hører treverk til.

Det er nok noe i det njal. Men man oppnår jo også det samme ved å gå over til finere korning. Når jeg anbefalte 320 korning før polering er det ikke for at det gir den optimale høyglanspoleringsfinishen, men fordi det er et kompromiss som er godt nok for de fleste båtfolk. Ikke minst fordi jeg fikk tipset fra de som selger utstyr til en av Norges mest kjente produsenter av rustfrie detaljer til lystbåtflåten. Husk at det går ikke lange tiden før rekker, pullerter osv. er brukt såpass at de begynner å bli litt matte og småripete. Hvor nøye er det da egentlig med finishen i utgangspunktet? Når man holder en ny rustfri detalj opp mot lyset kan man som regel se feil og slurv fra produksjonen. Hvis man skal eliminere det 100% blir det dyrt. Legger ved et bilde av noen detaljer jeg har polert slik jeg har beskrevet. Utgangspunktet var varmvalsede 60x60 vinkelstål og 6mm varmvalsede plater, altså grovt og ruglete så det holder :smiley:

bilde

• 2 uker senere...

Er en slik flapdisk m. voks jeg har, men tar for lang tid.

Takk for tips, og link, Komodo.

Siden den fineste scotchbriten ble for grov, turde jeg ikke å gå på med for grovt slipepapir. Og så for meg at for fint ville tatt enormt med tid. Men skal prøve meg litt med metoden du brukte :thumbsup:

Jara Wynja

Det settet der har jeg tro på, det blir nok bra. Tyrolit er jo gode greier også, ikke akkurat BT kvalitet. Men siden det er snakk om varmvalsede plater tror jeg nok du bør bruke lamellskiver med ulik korning før du går på med fiberskive. Begynn med 40 korning. Du skal tross alt slipe ned hele overflaten til du er nede på samme nivå som bunn av gropene i porene. Bruker du ikke grov nok skive i første omgang må du bruke mye tid på sliping, og overflaten blir veldig buklete og ujevn. Deretter kan du f.eks. gå på med 80 korning og til slutt 120 korning før fiberskiva. Hvis du ikke trapper ned på korningen vil du få synlige striper/riper etter fiberskive og polering.

Brukte hvit 3M scotch brite som er veldig mild. Vet ikke korningen, men er ekstrem fin. Den laget riper en må bruke mange timer med flapdisken for å fjerne. Er derfor jeg ble rimelig skeptisk til hvordan gå frem uten å få tennisalbue. For det skal jo egentlig ikke være noen nivåer mellom den hvite scotchbriten og flapdisken...

Men når jeg tenker etter så kjørte jeg den scotch briten alt for fort muligens. For systemet blir noe alla det fra Tyrolit.

Jara Wynja

Det settet der har jeg tro på, det blir nok bra. Tyrolit er jo gode greier også, ikke akkurat BT kvalitet. Men siden det er snakk om varmvalsede plater tror jeg nok du bør bruke lamellskiver med ulik korning før du går på med fiberskive. Begynn med 40 korning. Du skal tross alt slipe ned hele overflaten til du er nede på samme nivå som bunn av gropene i porene. Bruker du ikke grov nok skive i første omgang må du bruke mye tid på sliping, og overflaten blir veldig buklete og ujevn. Deretter kan du f.eks. gå på med 80 korning og til slutt 120 korning før fiberskiva. Hvis du ikke trapper ned på korningen vil du få synlige striper/riper etter fiberskive og polering.

Den lamell skivan som är med i detta sätt tar ganska stora ojämgeter. i steg 1.

Beroende på hur stort det är som skall poleras klarar man sig ganska länge med den lamellskivan som är med i sättet.

• 3 uker senere...

Sjekket opp den hvite scotch briten en gang til. Og viste seg å være et annet merke en 3M, hvor den da var groveste korningen. Ikke rart det ikke gikk som forventet  :blush:

Gikk til Tools og kjøpte 80, 240 og 360 papir til vinkelkutteren. Avsluttet med fiberskiven. Da ble det blankt  :thumbsup:

Etter første høyglanspolering så jeg litt rester etter 80 slipingen. Så tok en gang til, da ble det helt blankt.

Så min konklusjon er at en kanskje ikke trenger å begynne med grovere en 80 for å slippe å slipe så mye med 240 og 360 for å få bort alle sporene etter første runde.

Takker igjen for alle tips  :clap:

Jara Wynja

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...