Jump to content

Lade med solcellepanel i havna?


tombok

Recommended Posts

Har tenkt på å skaffe et 145W solcellepanel hvis jeg finner en fornuftig plassering til det i båten. -Men jeg lurer på en ting; er det ansett som trygt å la dette stå og lade batteriene uten oppsyn? Batteriene som skal lades er 2x110Ah våte, og det er fristende å ha noe som kan stå tilkoblet helle uken når jeg ikke er i båten...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor det skulle være utrygt? Jeg har hatt paneler tilkoblet siden de første jeg kjøpte for 20 år siden 24/7 365. Jeg forutsetter at du har en grei regulator mellom panel og batteri. Det eneste måtte være at noen kunne stjele de.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er sånt noe jeg er litt nervøs for Tobixen. Jeg tenkte å handle en regulator som Maritim selger sammen med vindmøller. Ikke noe er avgjort enda, da jeg ikke er helt enig med meg selv om hva jeg skal gjøre ifht plassering av panelet. Får ta noen mål og se om jeg kan komme på en god måte å gjøre det på.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor en regulator for vindmølle når det er spenning og strøm fra et solcellepanel du skal regulere? Jeg vet ikke helt hvordan disse regulatoren er nå, men tidligere "svei de bare av" overskytende effekt eller kuttet lading når møllen gikk for fort (spenningen ble for høy). En MPPT regulator fra feks. Victron utnytter all effekten (minus noen få prosent) som panelet kan gi. Jeg har nå 2 × 68W paneler og en Victron 75/15 regulator, og det fungerer utmerket. Biltema har en del gode fastnøkler og pipesett, men ellers er det mye ræl.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er også litt skeptisk til biltema-regulatorer. Hvis de feiler kan det bli dyrt og tilogmed farlig (knallgass). MPPT regulatorer transformerer den overflødige spenningen slik at en får litt mer ut av panelene.

 

F.eks : Hvis solcellene gir en spenning på 17,5 volt (typisk 36-cellers panel) og en strøm på 10 Ampere (dvs. 175 Watt), vil PWM-regulatoren som f.eks. sender 14 Volt til batteriet, fortsatt levere (bare) 10 Ampere (minus eget forbruk). MPPT-regulatoren, som transformerer spenningen ned, vil derimot, ved 14 volt til batteriet, gi mer strøm jfr. fysikkens lover, i dette tilfellet 12,5 Ampere til batteriet (minus eget forbruk)

 

Det finnes hybrid-regulatorer som er bergenet til å kobles til både vindmølle og solcellepaneler.

Redigert av Stratusen (see edit history)

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post
Share on other sites

Har også solpanel som vedlikeholdslading i havna. Aldri hatt problemer med slikt opplegg.

2 * 50W paneler, regulator og voltsensitivt skillerele. Lader da først forbruksbanken opp til et gitt spenningsnivå,

så åpner den for utgang to. Lader da også startbanken. (bruker altså ikke landstrøm og lader i hjemmehavn)

Link to post
Share on other sites

biltema har ganske varierende kvalitet. regulator for solcellepanel og batterilader for permanent oppkobling til landstrøm bør man tilsynelatende ikke kjøpe på biltema. skroggjennomføringene er tilsynelatende OK, men jeg ville ikke kjøpt slikt på biltema allikevel.

 

Jeg hadde en plan om å unngå biltema helt etter oppgradering av båt, men det ble med tanken. kjøper man fra "kvalitetsbutikk" risikerer man fortsatt å få kinavare som ikke holder mål, men til 3x prisen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg strengt tatt ikke nevnt biltema med et eneste ord før i denne posten. MARITIIIM ;) -det var stedet jeg nevnte som mulig leverandør, og regulatoren jeg tenkte på var HRSI. Nå finner jeg den ikke lengre på siden deres så det må sikkert bli en annen i stedet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er paneler og regulator innkjøpt fra sparelys.no. Det ble en mppt regulator som takler inntil 150v inn og 20A forbruk som skal forsynes fra to stk monopaneler på 85w pr stk.

Spørsmålet da blir hva som er mest hensiktsmessig; kobler man panelene i serie eller i parallell? Seriekoblet gir jo høyere spenning og krever mindre tverrsnitt på kabelen fra panelene, men vil det bli noen forskjell i ladestrømmen ifht til om jeg parallellkobler panelene?

Link to post
Share on other sites

Hva står det i manualen for regulatoren? Jeg har 2 × 68W og en Victron MPPT regulator. I manualen for denne regulatoren anbefales seriekobling.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Panelene har vært i gang et par uker og det funker veldig fint synes jeg. Det ble 2 st 85w og for tiden ligger de oppå taket over salongen. Litt overdimensjonert med så store paneler, det tar ikke lange stunden på morgenkvisten for å lade opp etter kvelden og natta...

Har forresten målt forbruket på kjøleboksen over 110 timer med settpunkt på 4 grader. Den ble riktignok ikke åpnet i perioden så alt den hadde å gjøre var å holde temperaturen med stengt lokk, men lavt forbruk allikevel synes jeg; 0,3Ah i snitt... Isotherm med kompressor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har et 80 W panel med regulator fra Seatronic. Alltid fulle batterier. Bruker 3 stk 80 Ah gel fra Haze. Solcelle er glimrende og rimelig.

bilde

Hvordan har du festet panelet her Billa?

Fungerer det å feste bare på ene langsida slik det ser ut på bildet? Blir det ikke løft eller vibrasjoner i panelet?

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...