origo Startet 4.Mars.2015 Del på Facebook Startet 4.Mars.2015 Skal bytte gjennomgående bolter som holder zinkanoder under båten. Det er 2 stk zink a ca 1 kg under båten. Da jeg startet å skru på boltene som holder zinken, gikk dem bare rundt, har nok stått på båten lenge. Hvilke materiale er det riktig og bruke på disse boltene?, som går bra sammen med zink materiale, og som lar det spise av zinken og ikke boltene? Sitér dette innlegget Link to post
origo Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Feil skrevet av meg, er under båten, ikke under kjølen det skal byttes Zink på min båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Syrefast..? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjorden Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Jeg har alltid brukt syrefaste bolter. Har ikke hatt gjennomgående, men på flape , ror , og aggregat. Har fungert fint, lette å få av igjen Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 På de orginale Vetus anodene jeg kjøper til min propell- mutter sink, er boltene som følger med i rustfritt stål , A2. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Du kan for så vidt bruke hva som helst. Jernbolter vil bli beskyttet av sinken i moderat grad, og vil ikke ruste under vann. Andre materialer vil opptre mer katodisk og tære mer på sinken. Men arealmessig vil uansett sinken være overlegen, slik at anode/katode-forholdet ikke tipper over og gir hurtig avvirking av sinken. På Hulda sveiser jeg anodene fast. Og sveisen, som da er særs anodisk (langt nede på spenningsrekken) ruster overhode ikke. Sveisen er det første som sinken beskytter. Men uansett, sørg for god og fast elektrisk forbindelse mellom bolter og anodebeslag. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 kun syrefast A4 bør benyttes under vann Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 kun syrefast A4 bør benyttes under vann Dette er jo en skrue/bolt for tæresink. Regner vel med at sinken vil tære først her, før sruen/bolten som holder den tæres bort.. Som Hulda sier : Kan vel egentlig bruke hva som helst her. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Bruker helst syrefast. Hvis du bruker gjennomgangs kan du sette skive og mutter på først og trekke godt til. Deretter trer du på en skive til, sinken, en skive og tilslutt ei mutter. Hvis man skal sveise kan man sveise boltehodet fast i skroget eller hvor en måtte ønske sink. Deretter på med skiver, sink og mutter. Da blir det lett å bytte sink uten å åpne gjennomgående bolter eller sveise. Kan også gjøres på noen minutter under vann uten å ta opp båten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Bruker helst syrefast. Hvis du bruker gjennomgangs kan du sette skive og mutter på først og trekke godt til. Deretter trer du på en skive til, sinken, en skive og tilslutt ei mutter. Veldig godt tips du kommer med her Mons! hvis ikke kan skruen løsne når sinken tæres med påfølgende lekkasje. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
origo Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Takker for alle tips, syrefaste bolter og skiver, og mange muttere er innkjøpt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.