Jump to content

TV-mottaker for iPad, etc. - tips?


176-671

Recommended Posts

Hei.

 

Mottak av TV-signaler i båten - er kun interessert i NRK, er ikke på båttur for å se på TV (men kunne vært kjekt å få med seg nyhetene i ny og ne).

Dessverre er ikke digital-TV et område jeg kan noe særlig om.

 

Vil denne boksen, forutsatt gode nok signaler inn, kunne fungere?

http://www.hauppauge.co.uk/site/products/data_mytvwifi.html

 

Jeg tenker på standard for DVB-T, kodek og det som måtte være relevant - er denne boksen å betrakte som bona fide? Det ville i så fall være en elegant løsning, som gjør den trauste TV-skjermen overflødig.

 

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Ja, det var jo en smart dings da. Må bare innrømme at jeg har dårlige erfaringer med slike duppeditter.

 

Har en TV dongle for Windows 7 laptop som virket 100% (best i test) som du kunne plugge inn i en PC, av merket Sandberg. Virket fint, DAB også, og du kunne ta opp video. Men så ble den trukket tilbake fra markedet... merkelig.

 

http://www.sandberg.it/nb-no/product/Mini-DVB-T-Dongle

 

Problemet er å få drivere å fungere skikkelig med operativsystem samt må maskinen være kraftig nok etc. etc. så de andre produktene jeg prøvte havnet i søpla. Å få 4 produkter fra forskjellige leverandører å jobbe sammen er ikke lett... dongle, driver, operativsystem, pc...

 

Så trenger du en retningsnantenne du må stille inn mot senderen også. Noe sånt:

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/antenne-parabol/TRIAX107320/triax-antenne-k21-69-tv-og-radio?scid=EXT_SEM_GPLA&scid=SEM55031&gclid=CLvI6afdj8QCFcPNcgodY7sAmA

 

Kanskje du klarer deg med mindre antenne om du er i en gjestehavn i en storby :giggle:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at "dongle"-løsninger som krever prosessorkraft fra verten ikke fungerer optimalt. Men i denne dingsen foregår dekoding av TV-signalet i enhetens HW. Deretter kobler man seg opp til et WiFi-nett som enheten serverer på et fat, og man kontrollerer boksen via app/programvare på ønsket platform. Ellers er Hauppauge en produsent som leverte (utrolig nok) ganske dugelige TV-kort/PCI allerede sent på '90-tallet. Utrolig nok fungerte det rimelig stabilt under Win95 (i den grad man kan si at noe som helst fungerte stabilt under Win9x). Så jeg har litt trua på denne boksen her.

 

Antenne sitter allerede på båten, fin Glomex-plast av samme modell som har blitt hjertelig anbefalt av andre brukere på BP. Det følger med en (ganske sikkert ubrukelig) teleskopantenne, men enheten har også separat antenneinngang og det følger med MCX-IEC-adapter. Ergo plugges hele greia inn i Glomex-uttaket.

 

Men - og det er dette men'en: finner ingen forhandler her på berget, nærmeste i UK. Er standard(er) for DVB-T de samme i UK som her hjemme, eller risikerer man å kjøpe noe som er helt ubrukelig grunnet forskjellig videokomprimering/kodek? På det området er jeg blank, men jeg er sikkert på at det finnes noen her som har god peiling.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Den boksen må ha wifi for og fungere ! Altså du må være tillkoplet ett trådløst nettverk !

Jeg kjøpte en sandberg antenne som over,og det fungerer fint på win7 etc.

Fordelen med sandberg antennen er att man trenger ingen internet tillkopling !

Den har en liten antenne som følger med,og henter signalene rett fra luften.

Så vil virke gratis overalt der signalene er sterke nok.

Disse antenne selges bla annet på teknik magasinet..Veldig greie igrunn,trenger bare pc.

 

Her er en til 200

http://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/tv-tilbehor/digital-tv-mottakere/zap-usb-dvb-t-digital-tv-mottaker

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det produktet du viser til, er noe helt annet. Jeg vil ha en boks som mottar og dekoder TV-signaler og tilbyr disse over WiFi. Dvs. ikke noe USB-leamikk.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den virker også på Wi-Fi serru

 

Men... går det da? NRK appen henter en datastrøm, dingsen til TS sender tv signalene via wifi, og jeg vil tro til en egen app som en må ha for å se innhold fra dingsen.

 

Så det blir "same, same but diffelent" wifi ish dette.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld leste ikke all info ang myTv boksen !

 

Men det jeg sier om usb donglene stemmer,har fler av disse.

Man kan også bruke andre antenner,om du har en montert fra før feks.

Bare synd man må ha en data som suger strøm ved siden av.

 

Skal selv gå til anskaffelse av en liten tv/dvd,med innebygd riks!

Da trenger jeg bare en grei antenne.

Finlux skal jo være snille på strømmen.

 

Nrk via nettleser fungere fint i utlandet ,men må gå via en proxy server !

Link to post
Share on other sites

Nrk via nettleser fungere fint i utlandet ,men må gå via en proxy server !

...eller enda bedre: VPN til hjemmenettet.

 

Men det var altså ikke det som var tema her. Spørsmålet var mer om det benyttes samme eller kompatibel standard for DVB-T i UK som i Noreg. USB-dongler er sikkert fint, men jeg ønsker meg en boks jeg kan gjemme unna, for deretter å fiske frem nettbrettet for å se Dvaskrevyen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne bør fungere til å ta inn NRKs kanaler, samt alle de åpne kanalene langs svenskekysten. Og vil sende det via egen wifi-sender til ipad. Og du kan koble en standard RiksTV-antenne direkte til den.

 

Jeg skal bestille en på jobben (RiksTV) og teste!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...