Jump to content

Fått pris på Kina-AIS, noen som kjenner denne (Matsutec HA-102)?


Popeye70

Recommended Posts

Som tittelen sier har jeg fått en OK pris på en Kina-AIS (Matsutec HA-102), men er litt skeptisk da jeg aldri har hørt om merke eller modell tidligere. Det er snakk om denne AIS transponderen, men ikke fra denne forhandleren: http://www.aliexpress.com/item/Marine-AIS-Transponder-w-SOS-Emergency-Button-HA-102/2044702739.html

 

Prisen jeg har fått er 198,- US$ pluss frakt, med ett års garanti (som vel i praksis aldri vil bli brukt pga fraktpriser fram/tilbake). Med dollarkurs på 8,00 og med tillegg av frakt og MVA klokker den inn under 2.500,- pluss tollgebyr. Med mindre jeg har oversett noe, da...

 

Er det noen som kjenner til denne produsenten/modellen? Det frister å prøve seg på en bestilling. Skulle flere ha lyst til å være med så blir det flere som deler på frakten, og kanskje man kan presse enda en dollar eller to ned på prisen.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har forgjengeren HA-101B. Var litt "trøblete" oppsett, men fungerer greit nå. Fikk raskt svar ved henvendelse i etterkant.

Hva var problemet med oppsettet? Var det teknisk art (tilkobling) eller programvare (innstilling)?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg handler en del fra Kina selv, og avgift/gebyr blir mer og mer vanlig, men det avhenger seff av hva avsender deklarerer. Kjøpte en MPPT-regulator som ble oppgitt under grensa, og den sklei gjennom pga lav oppgitt verdi. Andre varer blir som regel stoppet og "behandlet" hvis oppgitt verdi er over grensa. I dette tilfellet blir varene sendt med DHL eller TNT, og er nok utfallet gitt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Sikkert grei den AISen der men det er to ting som er viktig å tenke på:

1. Det medfølger ikke GPS og VHF antenne.

2. Du er avhengig av å koble den til en kartplotter for å se andre AIS symboler. Du er igjen da avhengig av en kartplotter som kan motta AIS NMEA data.

Dersom du ikke har dette klart, vil jeg anbefale heller å kjøpe en klasse B AIS med skjerm slik at du har en grafisk framstilling av AIS symbolene og kan letter da se andre båter F.eks fabrikat Icom

Link to post
Share on other sites

Hva var problemet med oppsettet? Var det teknisk art (tilkobling) eller programvare (innstilling)?

Var gammel programvare-instruks som fulgte med.... Er hverken serie/usb tilkopling på den jeg har. Måtte lodde ledninger på 9-pins kontakt for å få kontakt med den.

Link to post
Share on other sites

For meg ser dette ut til å være et greit produkt. Riktignok følger det ikke med GPS antenne, men fra samme plassen kan en få denne http://www.aliexpress.com/item/Boat-GPS-Antenna-with-10M-Cable-HA-017-Marine-GPS-Antenna-w-10M-Cable-HA-017/2044946370.html. VHF/AIS antenne må også kjøpes separat, og her er det kun kvalitets deler som gjelder.

 

Denne AISen bruker seriell RS-232/RS-422. Med en seriell til USB kabel kan den plugges rett inn i en PC som kjører OpenCPN. Har du i tillegg et RPI kort tilgjengelig, kan AIS data distribueres lokalt/eksternt til så mange mottakere som en bare ønsker.

Link to post
Share on other sites

Ikke 25% mva på varer som koster over 350,- inkludert frakt (200,- uten frakt før nyttår)? Og heller ikke tollbehandlingsgebyr?

Ingenting. Vanligvis er det pålimt en lapp: "Ikke tollpliktig". De skjønner antagelig ingenting når tolldeklarasjonen er skrevet på kinesisk...

Link to post
Share on other sites

Toll eller ei, er verdien av vare + frakt over 350,- NOK skal det betales 25% MVA, og det gebyret de legger på for jobben det er å legge på MVA kalles gjerne tollbehandlingsgebyr selv om det strengt tatt ikke er toll man har blitt belastet.

 

Verdien på innholdet skal stå oppgitt utenpå pakken sammen med innholdsdeklarasjonen, og med mindre avsender har vært litt liberal med deklarasjonen og verdien ender man opp med å betale MVA. Min erfaring er at avsenderen i Kina gjerne justerer ned verdien på innholdet, men innenfor rimelighetens grenser. En AIS til 200 US$ blir neppe nedskrevet til 25 US$ (er min erfaring).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Gammel tråd, jeg falt for fristelsen (prisen) på en sånn HA-102... Men ikke snakk om å få kontakt med den så jeg får programmert MMSI etc... Noen som har noen tips?

Har prøvd winXP og win10 med 2stk forskjellige RS232-USB adaptere.

Bruker riktig comport og baudrate... 

Når jeg prøver å legge den i OpenCpn så mottar den AIS, men uten programmering så sender den ikke..

Link to post
Share on other sites

Hvis du ganske nylig har mottatt den så ville jeg tvert lagt inn krav om refund og DOA. Det bruker å vekke dem :-)
Jeg fikk noe feilsendt bilutstyr for et års tid siden, den ene selgeren innrømte at det var feil og betalte tilbake beløpet, den andre kom aldri med noe svar så der tilbakeførte AliExpress pengene direkte.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Men vil helst ikke legge noen dårlig review før jeg vet at feilen ligger på enheten og ikke hos meg.. RS232 standaren er ikke akkuratt kjent for å være enkel og stabil med nyere soft/hardware.

Jeg kjøpte enheten på ebay fra brukeren "womensfashion" så tviler på at det er mye hjelp å få der :discuss:

Har sendt mails til produsenten nå så regner med å få noe svar derifra etterhvert. 

Dette er risikoen med å handle i Kina og 2. gang for min del selv om jeg snart runder 200 handler på ebay. 

Link to post
Share on other sites

Prøvde som sagt en ny epost til produsenten http://huayang-tech.com/En/Main.asp

Fikk svar i natt om at de hadde oppgradert pc softwaren til versjon 1.1.0 (jeg hadde 1.0.5). 

Med den nye softwaren så var det bare å åpne programmet, trykke på connect og legge inn MMSI, plassering av GPS antenne, kallesignal og type fartøy. 

Så nå skal den være oppe å gå. Bare få GPS antennen nå så kan jeg ned i båten å montere.

Da ser det ut til at jeg fortsatt er på 1 av 200 i bomkjøp fra Kina ;)

 

Når jeg har koblet opp enheten hjemme til Opencpn så mottar den faktisk AIS fra båtene som kommer igjennom Vrengen, selv om jeg ikke har koblet til noen VHF antenne enda. 

Den sender ikke noe før den får GPS signal så det har jeg ikke fått prøvd enda, men jeg ser når jeg bruker NMEA vinduet i OpenCpn at MMSI er riktig programmert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...