Jump to content

Vikeplikt mellom seilbåter


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Nei dommerene kjører etter i Rib.

trodde han ombord kallades dommer han også men det spiler mindre roll.....kult er det

 

har seilt med disse båter, utrolig raske manøver, svinger på femøringen.

 

har også en gammel kompis som vart dommer i Marstrand på Match racen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De er jo en slags dommer de også så vi har vel rett begge to :-) Viktig jobb. I match seiler de også etter kappseilingsreglene men har et eget Appendiks (appendiks C) som regulerer forskjellene ihht flåteseilas. Jeg har aldri dømt matchseiling på nivå som er mere en lokalt men har lyst når jeg en gang får mere tid til å reise rundt.

Men jeg har vært dommer under NM lagseilas Europajolle og der er det dømming på vannet. Enkelte seilere der er helt rå på bruk av kappseilingsreglene.

 

Men som jeg skrev tideligere, jeg tror mange har unødvendig frykt for kappseilingsreglene. Kan man sjøveisreglene kommer man veldig langt. I tilegg: Starter man på styrbord halser og gir plass til båter som er på innsiden av deg (om det er land eller merke )kan man faktisk det viktigste.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Guest Avmønstret# skrev On 7.3.2015 at 10.33:

Vikeregler mellom seilbåter
1. Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord : Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den som får vinden inn fra babord side vike for den andre.

2. Lobåt viker for lebåt : Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er "nærmest" vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere!

 

Man skal ikke ta for gitt at seilere kjenner til disse reglene. I går måtte jeg nok en gang vike for en seilbåt med vinden inn fra babord, mens jeg hadde vinden inn fra styrbord (dette var ikke i en regatta). Det er endel seilere som tror at det er vanlig vikeplikt fra høyre som gjelder, noe som ikke er så rart hvis man ikke har blitt fortalt annet, så disse reglene fortjener å bli løftet fram regelmessig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...