steini777 Startet 7.Mars.2015 Del på Facebook Startet 7.Mars.2015 Jeg har nettopp fjernet råttent og gammelt gulv i båten, og valgte å fjerne skummet også ettersom det heller ikke luktet særlig bra og var temmelig fuktig. Det er jo krav til at båten skal være synkefri (siden den kun er 4,5m). Anbefales det at jeg legger nytt skum? Når skummet ligger der blir det litt problematisk med drenering av vannet i skroget, så jeg vil helst ikke ha det. Alternativt kunne jeg laget et hulrom som går langs midten fra foran til bak sånn at alt vannet får rent bakover og ut. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Det er nok også der for å stive av bunnen. Så jeg ville lagt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 er ikke bare, bare å legge flyteskum selv såvidt jeg har skjønt. de fleste som fjerner skum legger inn stringers/spant for å opprettholde stivheten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MorganX Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Jeg ville bare bygget opp med nye spant og støpt disse fast med glassfiber.. for derretter og legge nytt gulv av kryssfiner og deretter støpt med glassfiber over det... Ligger maaaange tråder om det her på Båtplassen... bare å søke på Skum så kommer de opp... Sitér dette innlegget Link to post
steini777 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Etter jeg fjernet dørken og skummet ser det slik ut: Det er støpt spant(?) som dere ser, av glassfiber og med råtten kryssfiner i midten. Jeg tenkte bare å bytte ut kryssfineren og legge ny dørk oppå. Vil ikke det være nok til å avstive båten uten bruk av skum? Noe spess lim eller lignenden man kan bruke for å "støpe" kryssfineren mellom spantene? Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Vil nok anbefale deg at det lages flytetanker i baug og hekk for å gjøre den synkefri. Du må nok avstive bunnen med å legge langsgående stringers før spant og dekk legges. Epoksy egner seg svært godt til liming og støyping av kryssfiner. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
MorganX Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ja her tror jeg du må fjerne de råtne spantene og bygge opp stringere på hver sin side før du støper fast nye spant.. dessuten må du nok fjerne resten av gulvet for kryssfineren ser rimlig råtten ut.. Jeg vil anbefale deg og søke litt rundt her på Båtplassen for det er mange tråder her om emnet og hvordan man bygger opp med bilder. Søk for eks på "skum" da dukker det opp noen tråder. Du trenger heller ikke flyte tanker da det ikke er noen krav til at så gamle båter skal være synkefrie. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Nytt skum er bare å glemme, da må skroget plasseres i form/jigg for å ikke bli deformert av trykket. Legg heller to langsgående stringere og spant mellom disse. Og bruk polyester, hele resten av båten er laget av det så da holder det plenty her også. Epoxy er uforskammet dyrt i forhold, og gir deg egentlig ikke noen spesielle fordeler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MorganX Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Enig med Index her... epoxy er greit å bruke om det er ett sår/hull utvendig under vann... innvendig her holder polyester mere en nok. Redigert 10.Mars.2015 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Hva slags skum er det som ble/blir brukt i slike tilfeller. Er det vanlig fugeskum som brukes i hus til skumming av vinduer og dører? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
steini777 Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Hva kan i hverstefall skje om jeg ikke har gode nok spant og stringers? Jeg forstår ikke helt fysikken her. Skal vel mye til for at noe knekker eller sprekker opp? Slik kontruksjonen er på båten vil jeg tenke meg at fronten er med på å avstile en god del. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Du burde ha spant.. Skal jo tåle litt bølger også. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Du trenger heller ikke flyte tanker da det ikke er noen krav til at så gamle båter skal være synkefrie. Mnei. Derom båten har blått skilt skal den flyte i vannfylt stand med en vekt ombord tilsvarende det antall personer den er godkjent for. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 ... se for deg en pappeske med bare sider og bunn , den blir ikke særlig stiv mtp sideveis vridning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bertramsen Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Det som skjer er at bunnen kommer litt opp i båten hver gang du treffer en bølge. Dette gjør at båten blir litt mykere hver gang dette skjer, og det vil sannsynligvis også slå løs alt av innredning. Du MÅ stive av! Sitér dette innlegget Link to post
steini777 Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Har nå bygget opp med nye stringers og spant, og støpt dette med glassfiber og polyester. Sitter som et skudd nå Burde jeg "forsegle" støpen med noe? Har kalesje, så er nok ikke mye vann som kommer til å komme under dørken, men noe vil det nok bli Leste et sted at man kan male det med epoxy primer (har noe rester etter å malt skroget under) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Ja,du bør male over slik at ikke vann kommer inn i støp og spanter. Er det en Omre 18 du har? Hadde en slik for noen år siden,hele gulvet gynget når man kjørte i litt sjø... Sitér dette innlegget Link to post
steini777 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Ja,du bør male over slik at ikke vann kommer inn i støp og spanter. Er det en Omre 18 du har? Hadde en slik for noen år siden,hele gulvet gynget når man kjørte i litt sjø... Har en Fjord 15 (tror jeg? egentlig usikker) Hva var grunnen til gynginga? dårlig eller manglende avstiving? Redigert 1.Juni.2015 av steini777 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Ok,synes den lignet men ikke sikkert det er samme båt. Den jeg hadde manglet nok avstivninger mellom gulvet og skroget ja,pluss at glassfiberen var veldig myk. Gulvet sprakk også opp i sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Skummet er bare å få ut og ikke legge inn igjen. Det virker som en evig diskusjon her inne Skummet blir hardt når det størkner, slag som bunnen vil få under bruk forplanter seg gjennom skummet og opp i dørken. Det vil da sprekke rundt og vann vil renne inn.. Se gjennom prosjekttråden i signaturen min så ser du hvordan jeg løste det Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
steini777 Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Se gjennom prosjekttråden i signaturen min så ser du hvordan jeg løste det Har lest tråden din tidligere Anders_K. Takk for bilder og forklaringer, det hjalp meg en del Ser at du har laget kun tversgående spant og ikke langsgående stringers. Har båten fungert greit? Og du har heller ikke malt spantene og støpen. Ingenting som har vært problem med båten? Og har det vært mye vann under dørken? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Båten fungerte utmerket sånn den ble ja, den ble og betydelig mye lettere. Det vannet som kom inn i båten kom av at gamle skader i skroget sprakk da jeg hadde litt mer enn anbefalt motor på den... Etter at skadene under ble fikset var den tett i dobbelbunnen. Det er ikke nødvendig å male nedi dobbelbunnen, jeg mettet den med polyester før jeg skrudde på gulvet. Det skal ikke vann eller tråkk nedi der, så fant ut det bare var unødig arbeid Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.