Komodo Startet 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2015 En liten artikkel i Fredrikstad Blad: http://www.f-b.no/Visste_ikke_om_b_tpromillegrense_p__0_2-5-59-79532.html Må vel innrømme at jeg ikke var klar over at grensa var så lav som 0,2. Må også innrømme at jeg av og til har tatt meg en "styre-Pripps" underveis når det har fristet. Ser vel at det er lurt å kuttet ut den... Hvordan praktiserer dere andre dette? Vet at mange er knallharde på totalt avhold før ankeret er i vannet, men hva er mest vanlig? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det med 0,2 ‰ grense, er ikke hele sannheten. Den er 0,2‰ for båter over 10m eller som kan gå fortere enn 15 knop. For mindre eller langsomtgående båter er grensen 1‰. Men en kan bli dømt for sjøfylleri om en oppfører seg tullete selv under disse grensene. En annen nyhet ang. Sverige, er at de kan ta promilletest selv om en ikke har kjørt uvettig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dante Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 En kompis av meg ble stoppet utenfor Strømstad i fjor sommer. De bøyde seg over ripa og spurte om å "få låne litt luft av mannen" - så de tester hvem som helst når som helst. Har hørt at en kar ble stoppet med noe promille og fikk en bot som ble beregnet ut fra inntekt (ble skyhøy) pluss at han fikk forbud mot innreise med båt i Strømstad i tre år. Høres litt rart ut men jeg har ikke satt meg inn i disse reglene. Det beste er vel å vente med pilsen til man har klappet til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 10 meter og 15 knop... Da er jeg akkurat i grenseland. 9 meter, men med litt gode forhold kommer vi opp i 16 knop. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
littmild Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Noen som har link til det svenske regelverket her? :) Den svenske ordningen hvor det er satt et skille på størrelse/fart er fornuftig, sånn det burde vært her hjemme også. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) ................... Hvordan praktiserer dere andre dette? Vet at mange er knallharde på totalt avhold før ankeret er i vannet, men hva er mest vanlig? Jeg praktiserer å holde meg innenfor lovverket der jeg ferdes. Kjører stort sett i maks 7 knop. Saowanee er under 10m og greier ikke 15 knop, så jeg ferdes trygt i Norge og Sverige med en liten styrepils av og til. Redigert 7.Mars.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 ............... Den svenske ordningen hvor det er satt et skille på størrelse/fart er fornuftig, sånn det burde vært her hjemme også. Helt enig! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Astor Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 En kompis av meg ble stoppet utenfor Strømstad i fjor sommer. De bøyde seg over ripa og spurte om å "få låne litt luft av mannen" - så de tester hvem som helst når som helst. Har hørt at en kar ble stoppet med noe promille og fikk en bot som ble beregnet ut fra inntekt (ble skyhøy) pluss at han fikk forbud mot innreise med båt i Strømstad i tre år. Høres litt rart ut men jeg har ikke satt meg inn i disse reglene. Det beste er vel å vente med pilsen til man har klappet til kai. Det er jeg enig i. Vi tar drammen ved kai. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Må vel innrømme at jeg ikke var klar over at grensa var så lav som 0,2. Må også innrømme at jeg av og til har tatt meg en "styre-Pripps" underveis når det har fristet. Ser vel at det er lurt å kuttet ut den... Det var vel en historie i fjor om en som hadde mellom 0.2 og 0.8 i promille, som ved et uhell hadde forvillet seg 200m over landegrensen og fikk en svær bot :-) Hvordan praktiserer dere andre dette? Vet at mange er knallharde på totalt avhold før ankeret er i vannet, men hva er mest vanlig? Båten er over 10 meter, så ... jeg har som regel gjerne tatt én boks med svensk butikkøl (3.5%) på andre siden av grensa dersom forholdene ligger til rette for det (type solskinn, rolig sjø, lav fart, etc), og gjerne to eller en boks med "stärköl" dersom fruen avstår slike fristelser :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Elise Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det å kutte ut styrepilsen er greit, men etter en fest kan det bli problemer med turen dagen etter også .... Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Da gjelder vel den samme regelen som for bil! La båten stå neste dag Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Det er jammen syn på enkelte Normen, ikke får de drite i badevannet til Svenskene lenger og så er det jammen slutt på 2-4 styrepilser også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knappern Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Får kjøre over på dagtid å kjøpe "kvota" og fortsette ferien på norskesiden.. Må bare passe på å tømme septiken på utadgående vann..hehe? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Marida Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Det med 0,2 ‰ grense, er ikke hele sannheten. Den er 0,2‰ for båter over 10m eller som kan gå fortere enn 15 knop. For mindre eller langsomtgående båter er grensen 1‰. Men en kan bli dømt for sjøfylleri om en oppfører seg tullete selv under disse grensene. En annen nyhet ang. Sverige, er at de kan ta promilletest selv om en ikke har kjørt uvettig. Å det spiller ingen rolle om man kjører sakte eller fort når man blir kontrollert, kan båten gå over 15, blir man tatt okkesom. Tar en styrepils i Norge, ja, ikke i Sverige, da gjerne en lettøl hvis været er bra Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Da er spørsmålet: Hvordan verifisere hvor fort båten kan gå? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Da er spørsmålet: Hvordan verifisere hvor fort båten kan gå? Slik kanskje ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Tar en styrepils i Norge, ja, ikke i Sverige, da gjerne en lettøl hvis været er bra Nja... blir fort 0,2 av lettøl. Må nok over på helt alkoholfrie varer for å være på sikre siden gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Da er spørsmålet: Hvordan verifisere hvor fort båten kan gå? Er det ikke bare å prøve? Skyve spaken fremover, eller hvordan det nå gjøres :-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Nja... blir fort 0,2 av lettøl. Må nok over på helt alkoholfrie varer for å være på sikre siden gitt. Har målt selv, med tilsvarende apparat som politiet bruker(mao. ikke billig clas ohlson greie), og var ikke over 0,2 etter en halvliter vanlig øl (4,7%ABV) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Prøve en promillekalkulator. Kvinne, 65 kilo, tre små lettpils på en time. *Pling*, penger i kassa til søta bror. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Etter en halvliter øl vil en normal person ha mellom 0,4 og 0,6 i promille, kanskje du målte litt tidlig littmild?? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Tror jeg ser problemet nå, Førstefender Etter en halvliter øl vil en normal person ha mellom 0,4 og 0,6 i promille, kanskje du målte litt tidlig littmild?? Jeg er nok litt på den tyngre siden, sjekket noen promillekalkulatorer på internett nå, litt varierende svar, men alle under 0,25 Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Førstefender Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Hehe jeg var vel litt kjapp, ikke meningen og fornærme noen Tok et kjapt google søk som bekreftet det jeg trodde, men ser kakulatorene vil det annerledes :) Så kos deg du, tar gjerne en øl eller to jeg i sakte fart Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Normal person, hmm, der kan det være mange som faller utenfor Testet en slik promillekalkulator nå, aldri gjort det før. Det som kanskje er verd å merke seg er at båten muligens må ligge lengre etter en fest en det mange tror. Dersom man glemmer seg bort og søler i seg 18 halvlitere går det 30 timer før promillen er under 0,2. http://www.promillekalkulator.no/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøbliss Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Jeg snakket en gang med en politimann og han sa at i prinsippet kan en voksen mann kan drikke 1 liten brun hver time hele kvelden og så siste timen være på vannvogna så er promillen godt under 0,2. Det stemmer også på den kalkulatoren over. 6 små brune på 7 timer for meg gir promille på 0,06 :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.