Jump to content

Promillegrense i Sverige

Komodo

Recommended Posts

En liten artikkel i Fredrikstad Blad:

http://www.f-b.no/Visste_ikke_om_b_tpromillegrense_p__0_2-5-59-79532.html

Må vel innrømme at jeg ikke var klar over at grensa var så lav som 0,2. Må også innrømme at jeg av og til har tatt meg en "styre-Pripps" underveis når det har fristet. Ser vel at det er lurt å kuttet ut den...

Hvordan praktiserer dere andre dette? Vet at mange er knallharde på totalt avhold før ankeret er i vannet, men hva er mest vanlig?

Det med 0,2 ‰ grense, er ikke hele sannheten. Den er 0,2‰ for båter over 10m eller som kan gå fortere enn 15 knop. For mindre eller langsomtgående båter er grensen 1‰. Men en kan bli dømt for sjøfylleri om en oppfører seg tullete selv under disse grensene. En annen nyhet ang. Sverige, er at de kan ta promilletest selv om en ikke har kjørt uvettig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En kompis av meg ble stoppet utenfor Strømstad i fjor sommer. De bøyde seg over ripa og spurte om å "få låne litt luft av mannen" - så de tester hvem som helst når som helst. Har hørt at en kar ble stoppet med noe promille og fikk en bot som ble beregnet ut fra inntekt (ble skyhøy) pluss at han fikk forbud mot innreise med båt i Strømstad i tre år. Høres litt rart ut men jeg har ikke satt meg inn i disse reglene. Det beste er vel å vente med pilsen til man har klappet til kai.

...................

Hvordan praktiserer dere andre dette? Vet at mange er knallharde på totalt avhold før ankeret er i vannet, men hva er mest vanlig?

Jeg praktiserer å holde meg innenfor lovverket der jeg ferdes. Kjører stort sett i maks 7 knop. Saowanee er under 10m og greier ikke 15 knop, så jeg ferdes trygt i Norge og Sverige med en liten styrepils av og til. :cheers:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En kompis av meg ble stoppet utenfor Strømstad i fjor sommer. De bøyde seg over ripa og spurte om å "få låne litt luft av mannen" - så de tester hvem som helst når som helst. Har hørt at en kar ble stoppet med noe promille og fikk en bot som ble beregnet ut fra inntekt (ble skyhøy) pluss at han fikk forbud mot innreise med båt i Strømstad i tre år. Høres litt rart ut men jeg har ikke satt meg inn i disse reglene. Det beste er vel å vente med pilsen til man har klappet til kai.

Det er jeg enig i. Vi tar drammen ved kai.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Må vel innrømme at jeg ikke var klar over at grensa var så lav som 0,2. Må også innrømme at jeg av og til har tatt meg en "styre-Pripps" underveis når det har fristet. Ser vel at det er lurt å kuttet ut den...

Det var vel en historie i fjor om en som hadde mellom 0.2 og 0.8 i promille, som ved et uhell hadde forvillet seg 200m over landegrensen og fikk en svær bot :-)

Båten er over 10 meter, så ... jeg har som regel gjerne tatt én boks med svensk butikkøl (3.5%) på andre siden av grensa dersom forholdene ligger til rette for det (type solskinn, rolig sjø, lav fart, etc), og gjerne to eller en boks med "stärköl" dersom fruen avstår slike fristelser :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det med 0,2 ‰ grense, er ikke hele sannheten. Den er 0,2‰ for båter over 10m eller som kan gå fortere enn 15 knop. For mindre eller langsomtgående båter er grensen 1‰. Men en kan bli dømt for sjøfylleri om en oppfører seg tullete selv under disse grensene. En annen nyhet ang. Sverige, er at de kan ta promilletest selv om en ikke har kjørt uvettig.

Å det spiller ingen rolle om man kjører sakte eller fort når man blir kontrollert, kan båten gå over 15, blir man tatt okkesom.

Tar en styrepils i Norge, ja, ikke i Sverige, da gjerne en lettøl hvis været er bra

Nja... blir fort 0,2 av lettøl. Må nok over på helt alkoholfrie varer for å være på sikre siden gitt.

Har målt selv, med tilsvarende apparat som politiet bruker(mao. ikke billig clas ohlson greie), og var ikke over 0,2 etter en halvliter vanlig øl (4,7%ABV)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Tror jeg ser problemet nå, Førstefender :lol:

Etter en halvliter øl vil en normal person ha mellom 0,4 og 0,6 i promille, kanskje du målte litt tidlig littmild??

Jeg er nok litt på den tyngre siden, sjekket noen promillekalkulatorer på internett nå, litt varierende svar, men alle under 0,25

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Normal person, hmm, der kan det være mange som faller utenfor :giggle:

Testet en slik promillekalkulator nå, aldri gjort det før. Det som kanskje er verd å merke seg er at båten muligens må ligge lengre etter en fest en det mange tror. Dersom man glemmer seg bort og søler i seg 18 halvlitere går det 30 timer før promillen er under 0,2.

http://www.promillekalkulator.no/

Jeg snakket en gang med en politimann og han sa at i prinsippet kan en voksen mann kan drikke 1 liten brun hver time hele kvelden og så siste timen være på vannvogna så er promillen godt under 0,2. Det stemmer også på den kalkulatoren over. 6 små brune på 7 timer for meg gir promille på 0,06 :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...