Jump to content

Dieselpumpe Dickinson. Brukbar for pottebrenner?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har installert en Glembrings pottebrenner i båten. I mangel av dagtank, har jeg kjøpt en dieselpumpe beregnet for Dickinson pottebrenner.Hos meg vil ikke flotøren fylle seg med denne pumpa. Diesel kommer frem til flottøren, og spytter litt noen ganger i minuttet når jeg kopler slangen fra ved ovnen.Jeg trodde at den skulle føle om det var mottrykk, og slå ett slag hvis det ikke var det. For å få diesel frem til ovnen måtte jeg suge dieselen frem. Er denne pumpa kun egnet for Dickinsons ovner?

Under pumpa har jeg montert ett filter som det står bensin på. Iflg selgeren fra Maritim, kunne det brukes på diesel også. Det er ett papir inne i ett gjennomsiktig plasthus som er koplet på slangen. Kan dette gi for mye motstand på sugesiden?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne svarer jeg på selv, da jeg har høstet erfaring siden jeg postet spørsmålet. (kan jo hende fler enn meg googler på båtplassen når problemer oppstår). Pumpen ble bygget om til Heavy Duty, til en kostnad på ett par tusen, for en fjær og ett ekstra hus som ble montert oppå pumpen som var kjøpt på Maritim. Til min fortvilelse ga det ingen effekt. Så ringte jeg Ingeniørfirmaet Glembrings, og ble instruert i å stille på 2 små skruer som var lakket fast på lokket til. De styrer maks flamme, mens en tredje skrue styrer min flamme. Etter en hel omdreining moturs flammet ovnen opp som bare det. Jeg fikk også tilsendt brukermanual på flottøren, da det var en ny type som ikke lå på hjemmesiden deres. Konklusjon er at den vanlige pumpen uten ombygging nok hadde gjort jobben like bra.

 

Når det gjelder bensinfilteret, så er papiret gått helt i oppløsning, og anses ubrukelig for diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...